Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering- IVT och känslor.  (läst 11839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #15 skrivet: 21 november 2004, 21:24:19 »
Citera
Vad jag ville ha sagt, IVT i alla ära, men bara för att de har finast annonser så BEHÖVER de inte vara bäst, i bland snackar de precis lika mycket skit som den obskyraste handfatshängare till rörkrökare du kan ha oturen att snubbla över.

Det är väl precis det jag försöker komma underfund med här, om jag svalt betet så att säga.
Du menar alltsÃ¥ att de är bäst FÖR DET MESTA???  ;) ;D ;D
Citera
Viktigast är trots allt att du får fram en installatör som KAN sin sak, som inte betraktar dig som "easy money" utan ser det som en sund affär där alla inblandade ska få en bra deal.
Delvis därför jag lutar åt IVT.
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #16 skrivet: 21 november 2004, 21:33:34 »
Inte ens det...jag menar att de oftast är lika goda kålsupare allihop och vad de sedan säljer spelar mindre roll.

Känns det bäst med IVT:s säljare så kan det nog vara så att det BLIR den bästa lösningen för dig, har du däremot fått lyssna på säljsnacket kring scrollens tekniska förträfflighet i allmänhet och IVT:s tekniska överlägsenhet i synnerhet etc etc utan så mycket vettigt, ja då behöver det inte bli ens bra.

SÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till etablerade, stora, aktörer sÃ¥ är installatören och dels dennes förmÃ¥ga att  kommunicera och dels hur serviceminded och sanningsenlig denne är, även efter att fakturan är betald. Är det IVT som i ditt fall uppfyller detta bäst, dÃ¥ blir det nog ocksÃ¥, som sagt, bäst sÃ¥
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #17 skrivet: 21 november 2004, 21:37:55 »
Citera
Finns det någon praxis för hur många tillskottstimmar som kan vara lämpligt att ha på en väl dimensionerad anläggning?

Det finns en falang som anser att man inte bör ha några tillsatstimmar alls. För egen del anser jag att det inte lönar sig att gå över 80 % effektäckning vilket ger ca 98 % energitäckning. Det blir runt 400 kWh tillsatsel per år i ditt fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad challem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #18 skrivet: 21 november 2004, 22:18:40 »
Min HT+E9 har då bara en cirkpump på varma sidan. Däremot behövs en extern för att cirkulera den separatstyrda golvvärmeslingan.

Vet inte hur andra fabrikat har det med styrning av extra shuntgrupp.

Mer än två grupper behövs inte, alla radiatorer körs direkt från pumpen. Anledningen till extra shunt till golvvärmen är att den går med lägre temp. Radiatorerna stryps sen in till lagom värmefördelning. Om man har ett radiatorsystem med enrörsslinga kanske det blir mer komplicerat.

Det är sant att varmvattnet blir några grader varmare än inställt värde eftersom man mäter i botten, men jag undrar nog också var de extra 45 procenten kommer ifrån. Kan tänkas att det finns någon meny jag missat, men 54 grader räcker bra. Har en 500l Borö varmvattentank med 2*15m genomströmningsvärmare och tycker att den ger rejält med varmvatten.

Klart man skall ha 24 grader inne nu när det plötsligt blev så billigt. Dessutom kan man ju om man vill räkna som att man spar mer med pumpen då om man jämför med hur mycket el/olja det gått åt annars med den lyxen. :)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #19 skrivet: 22 november 2004, 07:59:41 »
Jag är nu på gång med att ersätta min gamla anläggning innan den rasar ihop, den fungerar i och för sig fortfarande, men man måste ju byta innan den havererar. Jag har valt IVT.

Först var jag inne på Nibe 2010. Valde ut och kontaktade fyra installatörer från Nibes hemsida. En kom och tittade redan nästa dag och skulle inom en vecka återkomma med en offert. Trots två påstötningar per tel hörde han dock aldrig av sig. De tre andra verkade intresserade och skulle titta in om några dagar när de hade vägarna förbi. Ingen dök dock upp.

Även andra här i Boråsområdet har råkat ut för samma sak med "oseriösa" Nibeinstallatörer. Kan det bero på Nibes försäljningsstrategi, att sälja enbart via grossister så att vilken "rörmockare" som helst kan installera deras produkter? Jag hade också en diskussion med Nibe att dom borde vara lite mer noggranna när dom lägger ut installatörer på hemsidan, dom borde ha någon form av "kvalitetssäkring".

IVT-installatörerna gav ett helt annat intryck. De var kunniga, inte bara pÃ¥ att bocka och koppla ihop rör utan ocksÃ¥ pÃ¥ det här med kylteknik. De  kan ocksÃ¥ svara för service när det behövs.

CTC var aldrig intressant. Efter deras totala misslyckande på 80-talet med Bentonepumparna har jag inget förtroende för deras produkter.

Så därför valde jag IVT, en kunnig och intressarad installatör. Sen tror jag att när det gäller produkter, priser mm så skiljer det sig nog inte så mycket mellan olika märken.



Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #20 skrivet: 22 november 2004, 09:19:47 »
Citera
Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Citera
Det ger väl nästan en vanlig pump? Vart tar man då de 45 procenten extra varmvatten ifrån som man "skryter om" i reklamen.

Man pressar upp trycket i kompressorn, vilket betyder mer slitage samt högre energiförbrukning. Enligt IVT är värmefaktorn 2,1 vid 0/65.
Detta kan alla fabrikat göra men väljer förmodligen att inte göra det pga ovanstående.
Detta är ingen fabriksinställning utan du får be installatören pajja din värmefaktor genom att justera detta på kretskortet.

Jag kan köpa det om du behöver 65 grader jäkligt ofta pga högtempsystem men bara för varmvatten är det bortkastade pengar.

IVT är duktiga på reklam......

/Thomas

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #21 skrivet: 22 november 2004, 10:26:09 »
Det pratas mycket "känslor". Om man använder huvet och läser in sig ordentligt på detta forumet så kan man nog välja vilken VP som helst bland dom stora tillverkarna och se till genom en förnyad kunskap att få en bra installation även om man inte väljer ng "stor" installatör!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #22 skrivet: 22 november 2004, 11:09:35 »
Visst kan man få en bra installation med en mindre pump, men jag anser att man tar en större risk med ett mindre märke då det oftast är en mindre firma bakom (tänkte inte på någon av di tyske nu) och därmed så tycker jag att man tar en större risk (reservdelar, service etc) men är den bara välkalkylerad (risken) så varför inte
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #23 skrivet: 22 november 2004, 12:30:55 »
Citera
Hmm,..Nej snarare Honeywells frÃ¥n 1974   , energikrisen du minns.

Ohhhh jag har sÃ¥na man frÃ¥n 1978....  jag har dom fullt öppna. dom här innehöll vax, dom funkade ca 10 Ã¥r sen var dom kass, kan iofs berott pÃ¥ att jag eldade med ved, körde ofta ut 80-90 grader för att snabbt fÃ¥ upp rumstemepn pÃ¥ den tiden.
Men sitter dom fast så dra stiftet fram o tillbaka lääänge rätt snabbt så brukar dom släppa. Men dom kanske är öppna redan!?
NÃ¥n strypfunktion finns inte pÃ¥ dom, dÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att strypa pÃ¥ returkopplet, det är inte direkt anpassat för strypning (gissar att du har gammalt även där) mend et gÃ¥r. Passa dig bara när du öppnar locket hos mig fattades strypskruven i ett koppel, det var fint tryck kan jag säga en liten chock  ;) men det var i badrummet tur det.

det bästa är dock att byta till ventiler med strypfunktion... du behöver inte köpa termostatdelen den kan du köpa til senare om du vill det. Du klarar dig med en centralt placerad rumsgivare sen du strypt in till jämn temperatur. Inge kul med så ojämn temp som du har nu.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #24 skrivet: 22 november 2004, 15:52:35 »
Citera
Man pressar upp trycket i kompressorn, vilket betyder mer slitage samt högre energiförbrukning. Enligt IVT är värmefaktorn 2,1 vid 0/65.
Detta kan alla fabrikat göra men väljer förmodligen att inte göra det pga ovanstående.

Är det ingen som tror pÃ¥ den nya Mitsubishikompressorn. Tredje generationens scroll med dubbla tryckkammare och allting.  ;D
När det gäller högtemperatursystem fÃ¥r man väl säga att det är en fysikalisk omöjlighet att fÃ¥ en värmepump att arbeta optimalt där. Intressantare dÃ¥ att göra en jämförelse vid normala temperaturer. Kan inte pÃ¥stÃ¥ att HT+ skulle utmärka sig pÃ¥ nÃ¥got vis vad gäller COP.  HT+C6: 4,54/3,18   HT+C7: 4,56/3,29 enl. IVT. Bra värden men inget revolutionerande.

Men är COP-värdet ensamt ett betyg pÃ¥ en bra värmepump.  ???  Det kanske det är pÃ¥ sätt och vis. Men skulle man kunna tänka sig att Mitsubishikompressorn fÃ¥r en längre livslängd och hÃ¥ller trycket bättre än andra pumpar under normala arbetstemperaturer.

Enligt reklamen har den "3dB lägre ljudnivÃ¥ jämfört med motsvarande kompressorer."  

Buller är energi på villovägar och många gånger proportionellt mot slitaget. Kanske det är där det genialiska ligger som gör att man törs ge 10-års *försäkring* med höga temperaturer, istället för att sälja på hållbarhet.

***Kom och köp vår nya pump, håller dubbelt så länge som våra andra modeller.***

Ingen vidare bra strategi, eller hur.
Undrar ändå om inte Mitsubishikompressorn kommer också i de andra modellerna så småningom.

Är jag hopplöst förlorad till IVT-jäv..n.  ;D
Uppriktigt sagt är jag betydligt mer skeptisk än jag låter. 8)
Och jag har inte fått idéerna från någon IVT-säljare.

Trodde förresten att IVT:s modeller började med C5, C7 ...osv.  HT+ verkar istället finnas som C6, C7 och uppÃ¥t.
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #25 skrivet: 22 november 2004, 17:10:42 »
Gjutjärnspanna 45Ã¥r där har du en pjäs som hÃ¥ller i 50 Ã¥r till minst  ;)
Slände ut en sån från 1953 köpte en modern plåtpanna 1980 den rostade sönder på 20 år.
Undrar just hur länge vÃ¥ra vp hÃ¥ller  >:(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #26 skrivet: 22 november 2004, 17:20:37 »
Jo, nog håller en gjutjärnspanna länge. Men vilken verkningsgrad har den? 300 °C rökgastemperatur.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #27 skrivet: 22 november 2004, 17:43:02 »
Visst då hade man inga konvektionsdelar o tjafs bara rakt ut i skorstenen ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #28 skrivet: 22 november 2004, 22:14:44 »
Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.

Glöm inte att verklig vattentemperatur är ca 5 grader högr än visad/inställd temperatur då den mäts i botten

Ställer du sen VV-diffen på maxvärdet 15 gr. så kommer den att höja till 54 + 7,5 = 61,5 gr. plus att du har 5gr. högre temp i övre delen av beredaren - där har du dina 65 grader.

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

Manin

  • Gäst
Manin
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #29 skrivet: 22 november 2004, 23:36:19 »
Jag HÅLLER med Sture berättelse.

Så jag har bestämt att ta luft/vattenvärmepumpa.
Och då ringer jag och beställa offert såsom Nibe, Euroman. CTC huvudkontoret samliga, och de säger "Vänd till din närmaste vvs" så jag fråga efter vilka är närmast jag kan nå som har sådan och expert.
De sa " du kan tittar på hemsida där finns återförsäljning/vvs där du hitta ort"
Usch.

Men IVT jag ringde och fråga om offert någon jag kan nå min närmast VVS. Så jag blev imponera av IVT kundtjänst. Så jag fick direkt med adress och telnummer där jag skall kontakta och hon (telefonist) sa att den har gått utbildning hos IVT och har certiferat samt kan allt om IVT problem.

Sen häromdag ringde jag till den jag kontakta och han svarade. "Gärna och kan kommer till dig  mellan 18-20 ikväll och titta pÃ¥ och fÃ¥ offert.

Han kommer lite efter kl 18 och trevlig pratstund och titta samt noga kalkyl vad jag skall ha för lämplig.

Så fick jag en bättre alternativ är Luft/vatten-VB alltså Optima 500 räcker mitt husets behov.

Och efter två dagar kommer brev med fullkompletter pris allt samt på köpet får jag en ny element att installera i pannrummet utan kostnad.

Så jag har bestämt och beställt. Då han fixa allt men lite tråkig att IVT har fullt upp att produkt och min beställ placera i kö fram till januari att få Optima. Men jag få ha tålamod fram till januari och jag har lite olja kvar ända till januari. Så är inte fara. Men nöjd med IVT och trevlig kundtjänst hos IVT kontoret. Jag ringde fler gånger och prata om Optima bland teknik och försäkring.

Ja Hoppas jag förtjänar mig med Optima istället för svindyr oljevilla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!