Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyggnad och konvertering  (läst 1574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad!
Utbyggnad och konvertering
« skrivet: 12 juni 2005, 22:54:38 »
I samband med tillbyggnad av huset (idag ca 145kvm gammalt trähus med 2 glas fönster) med badrum+tvättstuga+hall 44kvm uterum 16kvm och nybygge av dubbelgarage (58kvm) tänker vi konvertera ifrån direktel till värmepump och vattenburet värmesystem. Jag har via forumet hittat Korado radiatorer som jag tänker använda till befintlig byggnad samt garage och tillbyggnaden har golvvärme. Radiatorerna dimensioneras som ett lågtemperatursystem. Värmepumpen placeras i graget med en quatro kulvert för värme och varmvatten till huset. Jag vill ha möjliget att komplettera med solfångare så jag har bestämtmig för att använda en 750l akumulatortank sling typ för varmvatten med en solslinga i botten, troligen dalatanken eller boroe tanken. Jag har bestämt mig för en Nibe värmepump 1115 eller 1130 och ytjordvärme eftersom jag har åkermark runt om tomten som jag får gräva på, marktyp lera. Nu återstår dimensionering som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Vi förbrukar idag ca 25000kWh inklusive hushållsel och med det nya badrummet (bubbelbadkar) räknar jag med att varmvattenförbrukningen stiger kraftigt, dessutom blir barnen större idag 2 och 5år. Uterummet skall endas vara frostfritt under kallaste delen av året och garaget ej fullt uppvärmt ca 8-10C. Vi bor mitt ute på ösgötaslätten.

Jag har fått ett förslag på en Nibe 1115 8.5kw och 528m kollektrorslang. Jag har dock funderat på 2x300m eller 2x350m  och en 10kw pump tex ny Nibe 1130.

Lars
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyggnad och konvertering
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2005, 09:04:50 »
Skulle du kunna räkna ut den sammanlagda uteffekten som dina radiatorer och din golvvärme kan ge vid t.ex. 50/40 graders fram/returtemp så är det lättare att göra en bedömning på hur stor värmepump som passar bäst hos dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad!
SV: Utbyggnad och konvertering
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2005, 18:52:46 »
Jag plannerar att installera följande effekt:

Befintlig byggnad 145kvm 11,1kW vid 55/45/20 enligt tillverkarens datablad.
Utbyggnad 44kvm lågtempertur golvvärme wirsbo system effekt okänd (gissning 2.2kw)
Uterum 16kvm lågtempertur golvvärme som ovan (gissning 0.8kW)
Garage 1.458 kW vid 55/45/20 enligt datablad.

Total effekt vid 55/45/20 således ca 15.5 kW.

Detta är betydligt mer än vad som behövs och skall förhoppningsvis ge låga framledningstemperaturer.
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyggnad och konvertering
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2005, 20:59:20 »
En 8.5 kW värmepump borde räcka bra, men det är vanskilgt att räkna på det hus du har/avser bygga.

Men rejält låg framledningstemp bör du få!

Enligt den enkla kalkyl jag gjort visar den att du kommer att få ca 500 kWh tillskottsel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!