Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar mitt system?  (läst 1941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Akilles

  • Gäst
Johan Akilles
Hur fungerar mitt system?
« skrivet: 06 april 2013, 01:24:56 »
Hej

Vi har för drygt en mÃ¥nad sedan flyttat in i ett för oss nytt hus. I huset finns en Nibe  EVC 270 c2 frÃ¥n 1997 med en pÃ¥ nÃ¥got sätt dockad Mitsubishi vp. "MR SLIM", vilken enligt uppgift ska vara frÃ¥n ungefär samma Ã¥r. Till pannan finns det en utegivare samt en sensor pÃ¥ det utgÃ¥ende vattnet till radiatorerna som tillsammans styr shunten enligt vald värmekurva.

Under de första veckorna i huset hade vi ordentligt kalla nätter med temperaturer mellan -10 och -17. Då märktes tydligt att pumpen inte orkade värma huset och pannan var då inställd på att aldrig slå på elpatronen, vilket gjorde att det var väldigt kallt i huset. Nu har jag hittat reglaget på pannan som slår till elpatronen, dock tycks den i detta läge alltid vara på även om pumpen producerar värme. Likaså tycks pumpen köra för fullt även om den inte förmår generera någon värme ur för kall luft, mao känns det som att det går åt väldigt mycket el när det är lite för kallt.
Nu när temperaturen gått åt det varmare hållet har vi klarat oss på att enbart köra värmepumpen och att ha elpatronen avstängd dock går pumpen i princip hela tiden och huset drar då enligt elmätaren mellan 3,6 till 4,2 kw momentant, jag har bara vid två tillfällen noterat att pumpen inte kört. Även detta känns som en dyr historia. Innetemperaturen pendlar mellan 21 på morgonen till ca 23-24 nu på kvällen, pumpen jobbar likväl på för fullt.

Vi har inte fått någon elräkning än och jag har missat att skriva upp ställningen på verket, men jag har sett föregående ägares förbrukning ett år bakåt, vilket låg på ca 25000 kwh. Detta för 140 kvm i ett plan, byggt 1978 och inte någon tilläggsisolering (nu är det ditlagt ca 40 cm lösull på vinden), 3-glasfönster, varav ca hälften än nya.

Det jag funderar på är om det kan gå att bygga om anläggningen på något sätt, till exempel koppla in en innegivare?
Ska den dra så mycket ström, kaputt?
Pumpen är gammal och nyare pumpar är väl mycket effektivare, kan man byta bara själva pumpen, eller är det bara dumsnålt?
Det låter ganska mycket från själva värmeväxlargrejerna, kan det komma luft i systemet som försämrar funktionen?
Borra?

/Förvirrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar mitt system?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2013, 09:05:13 »
25000kwh låter som hög förbrukning med vp finns det nån display på vp där du kan se olika värden tex hetgas eller om du kan se hur mycket vp höjer tempen på vattnet som går ingen om vp. Evc270 går bra att docka till en ny nibe luft vatten vp och är den gamla 15 år och skulle det ev visa sig ge dåligt med effekt skulle jag byta till en ny för det är nog inte lönt att kosta på nått på en gammal luft vatten vp du får en ny Nibe för ca 45000 kr men sen ska den installeras också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Johan Akilles

  • Gäst
Johan Akilles
SV: Hur fungerar mitt system?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2013, 10:40:46 »
Hej!

Tyvärr finns det inga displayer över huvud taget, varken på pannan eller på pumpen, det är väl en av orsakerna till att jag inte riktigt klurat ut hur det hänger ihop.
Precis som du säger sÃ¥ är bÃ¥de pump och panna till Ã¥ren komna, men skulle det funka att ev. bara byta värmepumpen, eller ska man satsa pÃ¥ att byta alltsammans? Räcker det med att byta pumpen och lÃ¥ta pannan vara kvar blir ju investeringen inte i närheten av att borra, vilket jag kanske helst skulle vilja  om det är ekonomiskt försvarbart. Samtidigt som kanske även pannan ger upp vilken dag som helst.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur fungerar mitt system?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2013, 12:34:57 »
En luft/vattenvärmepump från -97 gav aldrig någon värme under -10°C (och så var det fram till man började använda scrollkompressorer ungefär 2005) så du har nog endast kört på elpatronen när det varit så kallt.

Min rekomendation är att byta hela systemet på en gång och med 140m² och 26000kWh så skall du nog ha ca 8kW pump (kanske så stor som 10kW men då kan du behöva extra tank alternativt en inverter typ DaikinAltherma)
det är ingen ide att lappa och laga med att köpa en del då och en del då eftersom det kan ändra sig en hel del från att du köpt pumpen till att du måste investera i tanken och då står du fortfarande med två grejer som inte pratar med varandra bara för att spara kanske 1000:-

Sen är nästa råd att välja en värmepump som klara -20°C utetemperatur såsom Nibe, CTC Polar, IVT, Bosch, Daikin osv
att pumpen kan hjälpa till under -15°C gör en del och pris skillnaden är försumbar
 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar mitt system?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2013, 14:51:26 »
Evc270 sälj ju fortfarande jag skulle kolla upp om din funkar att docka mot en ny Nibe vp finns ingen anledning att köpa en ny likadan skicka ett mejl till Nibe dom brukar vara snabb att svara.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!