Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest  (läst 2454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trittan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Beslutsångest
« skrivet: 13 mars 2008, 06:52:13 »
Hej

Jag står i valet och kvalet om vilken luft / vatten pump jag skall välja till mitt hus.

Förutsättningarna är således att jag idag kör uppvärmning med en kökspanna som använder en Laddomat 21 som i sin tur laddar 2st Acc. tankar på 450L vardera. Jag har vattenburen golvvärme i kök och hall.

I sovrummet nere så har jag en radiator, i "matsalen" 1 radiator och i vardagsrummet 3 radiatorer.
På ovanvåningen så har jag 2 radiatorer totalt. Total uppvärmmimgsyta ca 120m2.

Vi flyttade in i detta huset som är tidigt 1900 tal den 1 Augusti förra året och har sedan dess gjort av med 18m3 inte helt torr ved och dessutom så snittar jag nog på 2000kw i el per månad. Tilläggisolering kommer att ske under sommaren på övervåningen likaså

Jag tror att jag bör ha en pump som ligger runt 8-9kw men vilken skall jag ta?

NIBE Fighter 2020-8 max framledningstemperatur 58*
IVR Optima 900 max fremledningstemperatur 65*

För mig så betyder ju detta att IVT kan gå upp i 65* vid 7/35, eller har jag fel?

Om jag då istället väljer NIBE så måste jag spetsvärma den upp till 65* med elpatron eller med ved
för att motverka eventuell legionelöla bakterie, så detta borde ju då vara en sämre investering?

En annan faktor som spelar in är även om någon av dessa pumpar eller något annat märke kanske som har så man kan köra 2 olika shuntgrupper? Med tanke på golvvärmen så är det väl bra om jag kan köra ut lägre temperatur till dessa än till radiatorerna?

Men det som bekymrar mig mest är håltagningen i väggen som måste göras från pump och in i "källaren".
Huset står på stora fina naturstenar och i själva ingången till källaren som är ett mindre utrymme under huset på 4*4 meter så är det dubbla väggar, dock natursten invändigt. Är det någon som har haft liknande förutsättningar vid håltagning? Kostar det extra?

Tacksam för alla svar och kommentarer då jag tänkte ut och leta pump i helgen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslutsångest
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2008, 11:07:12 »
Jag försöker gissa en årsförbrukning med dina siffror och kommer då upp i närmare 50 MWh/år inklusive hushållsel, värmebehovet blir så i alla fall 40-45 MWh/år. Jag tror du behöver en 10-12 kW VP.

Har du förrådsberedare eller VV-slinga i någon av dina acktankar?

Med förrådsberedare kan någon form av legionellaskydd vara bra men det räcker med att du eldar upp värmen i över 65 ºC var 14:e dag. IVT:n kan säkert komma upp i 65 ºC på sommarhalvåret men vintertid kommer den inte orka själv utan behöver då elspets ändå.

Ska du ha fast kondensering mot en acktank så kvittar det där med låg framledningstemp och olika shuntar, det är temperaturen som VP:n kör med som spelar roll. Men tänker du elda som komplement till VP:n så är fast kondensering den enklaste lösningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trittan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2008, 12:33:00 »
Tack för svaret. Intressant att komma upp så pass högt i värmebehovet.

Det är VV slinga i en av ackarna. Funderar på att ta bort en av tankarna och köra med
450L istället för 900 vilket kanske blir för mycket? Tanken är att elda som komplement vid för låga temperaturer utomhus men givetsvis så kan ju patronen gå på istället.

Du bekräftade också mina misstankar om IVT´s kapacitet upp till 65 grader och att detta gäller
nästan optimala förhållanden dvs. sommarhalvåret. NIBE tycker jag personligen verkar vara ett
bra alternativ så nu lutar det åter igen mot NIBE.

Tack åter igen!

 Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslutsångest
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2008, 13:45:54 »
Det är VV slinga i en av ackarna.

Risken för legionella är betydligt mindre med VV-slinga eftersom allt vatten då omsätts. Enda grejen är om tanken måste upp i en viss temperatur för att varmvattnet ska bli tillräckligt varmt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2008, 15:24:48 »
Med slinga är risken för legionella närmast obefintlig. Ska man duscha har man väl på vattnet en stund innan man hoppar in, och då är slingan redan genomspolad.

Legionella får man genom att andas in små vattenpartiklar som innehåller bakterien, det anses ofarligt att dricka legionellasmittat vatten. Bakterierna måste komma ner i lungorna för att orsaka sjukdom.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Beslutsångest
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2008, 20:00:52 »
Värme/varmvattenbehov på 40-45MWh/år för 120m2!
MÃ¥ste vara rekord i obefintligt isolerat hus, eller?

Tror inte det kan stämma.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Trittan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2008, 21:09:51 »
Som sagt så har jag inte eldat med den torraste veden och har inte heller en jättekapacitet på Kökspannan.
Eldar jag i 4 timmar så kommer jag väl upp i 70 grader men dte är nog inte i hela systemet då det töms ganska fort på en 7-8 timmar
om det är några minus grader ute.

Har hittils gjort av med 18m3 stjälpt ved i storsäck så det är inte staplad ved och om jag eldat morgon och kväll som jag gör på helgerna då
man är hemma så ligger elförbrukningen runt 40kw totalt per dygn. Oavsett hur jag räknar ut detta så kommer jag att tjäna på det samt
att bekvämligheten för mig och min familj blir mycket bättre.

Tack för svaren om legionella läget

Ingen som har nån erfarenhet av håltagning i naturstensgrund?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslutsångest
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2008, 22:11:43 »
Har hittils gjort av med 18m3 stjälpt ved i storsäck så det är inte staplad ved

Aha, fel av mig, jag räknade på staplad ved. Då ligger nog årsbehovet kring 30-35 MWh. :-\
En 8 kW VP borde då räcka om du isolerar lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2008, 08:34:51 »
kör man ivt till 65 grader får man ändå inget vettig cop. själv spetsar jag med spets beredare fån 50 till 60 ºC och varmvatten beredarn går knappt ingenting ändå. kommer inte i håg exact men ivt går bara till 65 grader när det är varmt ute så vid minusgrader går den inte så lång upp ändå. kör du fast kondensering till tankar så är en bra retur temp att stanna på 45 grader om man skall få hyffsat cop. desto högre temp du kör på desto hårdare får pumpen jobba. höjer man till 50 graders retur temp så ökar gångtiden enormt när det blir lite kallare ute
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!