Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?  (läst 3880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« skrivet: 24 mars 2007, 18:43:48 »
Hej !

Här kommer lite nybörjarfrågor med hopp om att någon insatt människa tar sig tid att svara ! Vi bygger nytt hus i två plan och planerar för jordvärme.
Förutsättningar: Hus ca 170 m2. Badkar. 3 personer.  Zon 2. Golvvärme, kakelugn, fönster koncentrerade mot söder. 420 m markvärmeslinga i lerig strandäng.

Rörmokarn har föreslagit CTC Ecoheat 5 kW, eller möjligen Nibe 1215-5, och tillskottsberedare om 100 l.

Frågor:

- Varför inte en VP med separat beredare som är tillräckligt stor ? Blir det dyrare i drift ? Det blir förmodligen inte att bada särskilt ofta ...
- Räcker en vp med 5 kW ? Hur funkar det med badkaret t.ex. ?
- Vilken vp är bäst/billigast i drift ?
- Hur mycket kW kan man räkna med att ovanstående modeller av vp drar i medeltal i en mindre familj med måttliga dusch- och värmevanor ... ?

Tacksam för råd och tips !

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2007, 18:49:37 »
5kw känns lite för lite.... skulle räkna på 50w/m2
och när man har badkar så går det åt en vv-beredare på ca 200 liter.
Skulle snarare titta på en 7kw med extern vv-beredare
Be dem om en besparingskalkyl, kostar inget och så får du lite hum om vad som blir bäst..
Be dem om en kalkyl på både en 5kw och en större..
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2007, 09:04:11 »
170 kwm nybyggt med golvärme.....skulle nog räcka med en 5 kwh pump.....vart i landet ligger kåken??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2007, 10:09:19 »
Ett vanligt enpersonsbadkar kan du fylla med den inbyggda VVB:n i en 1215, för ett större badkar krävs extern VVB. CTC har genomströmningsberedare, jag vet inte om en EcoHeat 5:a fixar ett vanligt badkar utan förhöjd temp (med elpatron) pÃ¥ pannan.  :-\

För övrigt så kan en 5 kW VP klara värmen om du isolerar kåken ordentligt, jag tycker det är bättre att satsa på rejält med isolering än att lägga pengarna på större VP + dito djupare borra.

CTC ger jämnare framledningstemp än en 1215 men för golvvärme är det svårare att utnyttja lågtempsystemets (golvvärmens) fördelar tillsammans mede värmepump med en CTC, du får helt enkelt bättre verkningsgrad med en 1215.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2007, 11:05:04 »
Ett vanligt enpersonsbadkar kan du fylla med den inbyggda VVB:n i en 1215, för ett större badkar krävs extern VVB. CTC har genomströmningsberedare, jag vet inte om en EcoHeat 5:a fixar ett vanligt badkar utan förhöjd temp (med elpatron) pÃ¥ pannan.  :-\

För övrigt så kan en 5 kW VP klara värmen om du isolerar kåken ordentligt, jag tycker det är bättre att satsa på rejält med isolering än att lägga pengarna på större VP + dito djupare borra.

CTC ger jämnare framledningstemp än en 1215 men för golvvärme är det svårare att utnyttja lågtempsystemets (golvvärmens) fördelar tillsammans mede värmepump med en CTC, du får helt enkelt bättre verkningsgrad med en 1215.


Hur funkar det med att du får bättre verkningsgrad med en nibe alt en ctc vid golvärme??? är det något som du antar eller är det testat fram? *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2007, 20:08:16 »
Hur funkar det med att du får bättre verkningsgrad med en nibe alt en ctc vid golvärme??? är det något som du antar eller är det testat fram? *vinkar*

Vad jag har sett så är det svårt att få större tempskillnad mellan botten och topp på CTC:s panna än ca 20-25 ºC. Ska man ha någorlunda VV-komfort med en CTC så bör man väl ha uppåt 50 ºC i toppen, det innebär min ca 25-30 ºC på VB-in och min ca 32-37 ºC på VB-ut. På en VP med växelventil kan kan köra VB-ut med lägre temp än så.

Men det finns ju andra fördelar med CTC; ingen växleventil som kan krångla, genomströmningsvärmare av varmvatten gör att man slipper legionellahöjningen, och som jag skrev, jämnare framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2007, 23:38:02 »
Som ägare till en CTC är jag benägen att hålla med Carl N.

Något sämre verkningsgrad är det kanske, men frågan är om den inte är försumbar.
Om man kan tåla en ngt begränsad vv-komfort, så tror(vet alltså ej säkert) jag att COPen är densamma. Däremot skulle det vara intressant att få rapport från någon CTCägare om hur effektiv maskinen är med golvvärme. Jag saknar sådan rapportering på detta forum.

Sen har CTCn de andra upprepade fördelarna.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2007, 07:11:41 »
hade man inte då förlorat dom ynka tiondelarna i varmvatten genom att ha lägre del kompressorvärmt vatten i botten?? den nedre pannan går väl ner till 35 grader som lägst.....

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2007, 07:32:56 »
Hm... Diskussionen går lite över mitt huvud...
Huset ligger i Roslagstrakten. Rörmokarn har installerat båda varianterna i liknande hus i trakten och ingen av dessa har behövt tillskottsvärme i vinter. Innebär detta att man anta att 5 kW
är tillräckligt ... ?

Carl N: "Ett vanligt enpersonsbadkar kan du fylla med den inbyggda VVB:n i en 1215"
-Menar du att om vi tar Nibe 1215 behöver vi ingen extra vv-beredare !?

Staffan55: "Något sämre verkningsgrad för CTC."
-Betyder det att driftkostnaden blir något högre ?
"Om man kan tåla en ngt begränsad vv-komfort, så tror(vet alltså ej säkert) jag att COPen är densamma"
-Vad betyder det ... ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2007, 08:51:35 »
Carl N: "Ett vanligt enpersonsbadkar kan du fylla med den inbyggda VVB:n i en 1215"
-Menar du att om vi tar Nibe 1215 behöver vi ingen extra vv-beredare !?

Jag kan fylla mitt badkar med den inbyggda i min 1215-5 med minst 40 ºC vatten. Det tar sen ett tag innan man har varmvatten för en dusch. Det finns även en funktion, extra varmvatten, som tillfälligt höjer temperaturen i VVB:n till 65 ºC med elpatron om man har ett större badkar.
« Senast ändrad: 26 mars 2007, 08:56:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2007, 00:08:22 »
Som svar på Rosas frågor ska jag försöka redogöra för mina egna iakttagelser.

Eftersom CTCn har den konstruktion den har, dvs med shunt i stället för växelventil så beter den sig lite annorlunda än flertalet andra märken.
På vintern med ordentlig gångtid på kompressorn så finns gott om vv, Samma gäller när maskinen automatiskt går över till sommardrift. Problemet uppstår under vår och höst då VPn inte behöver gå särskilt många timmar och inte arbetar med särskilt höga temperaturer-förutom var 4e körning då kompressorn kör upp vattnet till 55 gr. Men det kan ju hända att man vill bada eller duscha däremellan. Vad jag nu skriver gäller alltså om man kör utan att elpatronen är påslagen utan endast på kompressordrift, vilket naturligtvis är det mest ekonomiska. Knäpper du på elpatronen och sätter elpannedelen på tex 50 gr eller högre så finns det massor av vv, men det blir inte så ekonomiskt.
På CTCs nya V3, vilken modell är den som är aktuell för dig, så finns möjlighet att programmera särskild vv-produktion vid vissa tider på dygnet, alla dagar i veckan och som produceras med kompressorn om du ställer in det hela rätt.
Mot detta stÃ¥r  växelventilträsket som lagrar vv i särskild behÃ¥llare om ca 160 liter. Du fÃ¥r väga det ena mot det andra

Driftskostnad högre? Tror jag inte om du inte frestas att ha på elpatronen för vv.

I övrigt vill jag påstå att CTCn har betydande fördelar i form av driftsäkerhet(ifrågasätts säkert av vissa här på forumet), jämn framledningstemp, inga knäppningar, suveränt jämn innetemperatur samt ingen fara för legionella.
Dessutom är nog CTCn den starkare av dessa två modeller, dvs när det blir kallt och så mkt effekt som möjligt behövs.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2007, 07:07:08 »
Dessutom är nog CTCn den starkare av dessa två modeller, dvs när det blir kallt och så mkt effekt som möjligt behövs.

Nja, hade det varit frågan om vanliga radiatorer med ett behov av framledningstemp på uppåt 50 ºC vid svinkyla så skulle jag nog hålla med. Men i detta fallet handlar det om golvvärme, som brukar behöva max 35-40 ºC i framledning vid svinkyla och då är 1215-5 starkare.

Sen det där med knäppningar, det är främst gamla radiatorsystem som drabbas av sånt, moderna golvvärmesystem har mig veterligen aldrig problem med detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2007, 11:21:31 »
Nå, nu har rörmokarn tillsammans med min sambo beslutat att vi skall ha CTC:n med separat
spetsberedare. Enligt vad jag förstår här var det alltså onödigt. Särskilt med tanke på att
beredaren kostar ca 5-6000 sek (och CTC vp var ca 6-7000 dyrare Nibe 1215).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2007, 13:56:57 »
Nå, nu har rörmokarn tillsammans med min sambo beslutat att vi skall ha CTC:n med separat
spetsberedare. Enligt vad jag förstår här var det alltså onödigt. Särskilt med tanke på att
beredaren kostar ca 5-6000 sek (och CTC vp var ca 6-7000 dyrare Nibe 1215).

Jepp, nya styren på CTC kan se till att det finns extra varmvatten vissa tider som du bestämmer själv, den kan t o m göra varmvattnet utan elpatron ser jag, bravo CTC. Pruta bort spetsberedaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC Ecoheat eller Nibe 1215-5 ?
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2007, 10:01:16 »
Spetsberedare går alltid att efter montera, fast i bland kanske du måste tänka till på hur du placerar VP'n. Dock kan du vid senare installation kosta lite extra att få den monterad.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!