Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket är mest ekonomiskt?  (läst 1510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clintan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Vilket är mest ekonomiskt?
« skrivet: 27 november 2012, 21:30:07 »
Hejsan

Har en IVT Greenline C9 som värmer 1 1/2 plans villa + källare och garage. Nu till problemet. Garaget är inte det mest täta och väl isolerade så det känns inge roligt och värma upp det till 21 grader som resten av huset. Men vilket är det mest ekonomiska av att

1. Ha termostaten fullt öppen på elementet i garaget som man bör ha med alla element

eller

2. Ha termostaten på frostskyddet och bara köra lite svag värme på det elementet
IVT Greenline C9 - 186m Borrhål
Värmer upp 1 1/2 plans tegel/siporex kåk med källare och garage på totalt ca 200 m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket är mest ekonomiskt?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2012, 15:34:11 »
2. Mest ekonomiska är så klart att inte tillföra mer värme än vad som är nödvändigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad clintan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Vilket är mest ekonomiskt?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2012, 19:09:10 »
mm så jag tänkte med. Men sen läste jag att har man en termostat strypt så får pumpen ligga och jobba mer. Och att det inte var bra och strypa termostater. Men då låter jag nog den stå mellan frostvakten och 1:an.
IVT Greenline C9 - 186m Borrhål
Värmer upp 1 1/2 plans tegel/siporex kåk med källare och garage på totalt ca 200 m2

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket är mest ekonomiskt?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2012, 12:44:55 »
Om man har enrörssystem och garage/förråd ligger på en egen slinga så är det bäst att strypa hela slingan. Om man bara stänger av elementen så kommer varmt vatten tillbaka från slingan och värmepumpen får jobba med onödigt varmt vatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket är mest ekonomiskt?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2012, 13:18:14 »
mm så jag tänkte med. Men sen läste jag att har man en termostat strypt så får pumpen ligga och jobba mer. Och att det inte var bra och strypa termostater. Men då låter jag nog den stå mellan frostvakten och 1:an.

En enstaka termostat har ingen betydelse. Problem kan man få om en majoritet av termostaterna aktivt reglerar innetemperaturen eftersom det döljer dålig injustering av VP'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!