Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passa pÃ¥ att dränera?  (läst 2302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola

  • Gäst
Ola
Passa på att dränera?
« skrivet: 29 april 2004, 10:35:20 »

Jag väntar på att borraren skall komma till mig mot slutet av veckan och börja borra 2 x 100m med ca 15m mellan hålen. Jag kan inte placera hålen på så många ställen och just i linjen mellan de två hålen går det ett gammal igensatt dräneringsrör.

Jag har planer på att göra iordning detta ordentligt för det är grymt mycket vatten i trädgården trots lutning.

Min fråga är om det är lämpligt/olämpligt att passa på och lägga ned dränering i diket mellan de två hålen + en förlängning ut ur trädgården? Jag hade tänkt mig att låta dem gräva 70cm, i med slangar och sand (eller restprodukt från borrning?) någon decimeter på det, sedan singel och dräneringsrör och 40-50 cm singel på det. Något jag bör tänka på?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Passa på att dränera?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2004, 11:16:22 »
Se till att avstÃ¥ndet mellan dränering och slangarna till borrhÃ¥len är tillräckligt. Att lägga dräneringen i samma dike som KB-slangarna tror jag är direkt olämpligt. Om marken fryser hÃ¥rt pga nedkylning frÃ¥n KB tar det längre tid innan dräneringen börjar fungera pÃ¥ vÃ¥ren. Knappast vad du önskar!  ;D

Snacka med grävaren och fÃ¥ honom att gräva till ett dike för dräneringen en bit frÃ¥n KB-dikena. 3-4 meter tror jag är "safe". Kan inte kosta sÃ¥ mycket, säg 20kr/meter eller sÃ¥. Han är ju ändÃ¥ där!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Ola

  • Gäst
Ola
Re:Passa på att dränera?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2004, 11:43:35 »
Aha, bra att veta - han kommer här om någon timme så det skall jag ta med honom ;-)


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Passa på att dränera?
« Svar #3 skrivet: 29 april 2004, 11:50:05 »
Varför borra 2x100m ??
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Passa på att dränera?
« Svar #4 skrivet: 29 april 2004, 13:22:14 »
Kanske för att det finns mycket vatten eller svag kompressor.  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!