Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre Värmepump för drivning av golvärme i badrum samt akvarieuppvärmning.  (läst 2325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Galen ide? För dyr investering?

Akvariet är 1,5 kubik och står i princip mitt i huset. Idag värms det upp med doppvärmare och överskottsvärmen tas hand om via frånluftsvp. Golvytan i badrummet/bastu är 24 kvm.
Akvariet står på våning 1 direkt under badrummet som är på våning 2.

Tanke nr 1
Sätta in en mindre luft/vatten VP och dra pem slang på botten i akvariet koppla termostat separat till denna slinga. Normal installation till badrummet.

Tanke nr 2
Då jag har comfortzone och en pump som kör runt varmvatten (så att jag har varmvatten så fort jag slår på kranen) så kan jag låta dena slinga gå ner i akvariet och under golvet. Borde inte detta fungera? Ok lite jobb med termostat samt schunt blir det.

Galen tanke? omöjlig pga legionella bakterier på tok för dyr investering för att tjäna in den
kom gärna med tankar

Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst borde det fungera med ComfortZonen, använder du den bara för tappvarmvatten idag?

Den har ju utgångar för radiatorkrets, så du behöver inte använda dig av vvc-slingan för att värma akvariet och golvet, det borde värmepumpen kunna sköta själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Jag använder comfortzone för uppvärmning av varmvatten och radiatorkretsen för uppvärmning av vattenbatteri (värmekällan i det luftburna systemet)

Tyvärr så finns det inget lätt sätt att dra rör från radiatorkretsen till akvarie/badrum då jag isåfall måste dra den 7 meter kallvind och sedan i isoleringen i taket. Då det är öppet i nock samt panel är detta ganska rejält med jobb.
Så pass mycket att jag inte ens överväger det om jag skall vara ärlig.

Men i princip borde det gå att använda sig av värmeslingan då?
Vilken apperatur är nödvändig?
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att kolla upp hur det fungrar med golvvärmen så borde du snacka med någon som säljer det, jag vet inte hur stor cirkpump du har på din VVC, det avgör nog främst om det är möjligt, värme i akvariet borde dock vara tämligen försumbar belastning för VVC-kretsen.

Min oro rör sig främst kring det faktum att så pass stor yta av golvet som du tänkt värma kommer att ge väldigt täta intervaller mellan tapp-vv-värmningarna. Detta medför att en relativt stor del av den energi som värmepumpen kommer att bidra med kommer att kräva högtemperaturkörningar, detta ger dålig COP och belastar kompressorn onödigt hårt.

Jag är lite tveksam till golvvärmen, men akvariet borde vara ok, en termostat och någon form av växelventil som lägger om vvc när värmebehov finns i akvariet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Efter att ha kontrollerat framledningstemperaturen på golvärme har jag förstått att den ligger runt 40 grader :-\.
Dock skall golvet inte vara mer än 28 för att kännas skönt.

Alternativet är då att lägga dubbelt så tätt vilket borde sänka framledningstemperaturen rejält?

Dock är jag på tok för oinsatt för att räckna ut hur många kw det drar för följande:
1500 liter vatten från 22 grader till 28. (belysningen ger 2 grader högre temperatur än inner temperaturen)
12 kvm golvärme under klinkersgolv (komm på att bastun ej behöver golvvärme och att man kan dra mindre under badkaret)

Alternativet är alltså elgolvvärme samt doppvärmare.
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!