Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledn dyker under Börvärdet  (läst 15407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #30 skrivet: 16 januari 2014, 15:01:53 »
CP för golvvärmen har inte varit på tills för 1 månad sedan och slingan för raddarna har gått i 2 år, så den borde väl inte påverka huvudslingan.

Har satt ihop en skiss hur systemet är kopplat samt bifogar även ett foto pÃ¥ verkligheten.  ;)

Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #31 skrivet: 16 januari 2014, 15:07:50 »
Det intressanta är vad den där ventilen på returen gör för nåt. Det måste strypa flödet på åt vis så att ett delflöde (eller hela flödet) tvingas genom radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2014, 16:46:23 »
ja något måste förhindra att värmepumpen bara cirkulerar vatten mellan sig och tanken, vilket borde vara minsta motstånd.
Om den runda saken som termometrarna står på som är tanken så kan ju returröret med ventilen på vara en där flödet är kraftigt begränsat eller mer troligt helt avstängt.
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 16:49:32 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #33 skrivet: 16 januari 2014, 16:52:35 »
Stänger man helt där så blir det en helt vanlig volymtank. Dvs allt flöde går först genom tanken och sen ut i värmesystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #34 skrivet: 16 januari 2014, 17:20:58 »
ja och enligt TS är det ju detta han har.

Och i så fall blir ju de ursprungliga svaren lite annorlunda, med avseende på TS problem
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #35 skrivet: 16 januari 2014, 17:24:22 »
Nibe har faktiskt ett inkoppling förslag exempel nr 1 http://www.nibeonline.com/pdf/031788-3.pdf där man använder en tryckstyrd överströmmnings ventil vilket innebär att ventilen normalt är stängd fast om tex termostater stänger så öppnar ventilen så vp får flöde gissar att det här är en sån lösning. Har jag rätt har du en knäpptank och ska inte flytta några givare och det är normalt att den framledningen vp ser sjunker direkt när kompressorn stoppar men känner du på framledningen ut ur tanken bör det komma varmt vatten en stund efter som buffras i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #36 skrivet: 16 januari 2014, 18:30:57 »
det låter rimligt.

Men ni som inte har tank. Går inte gradminuterna upp något, över 0, efter avslutad körning?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #37 skrivet: 16 januari 2014, 19:48:31 »
Det beror ju på hur högt över bör vp tillåts värma är returen varmare än framledningens börvärde så fortsätter ju vp att räkna + och då blir ju gm mera än 0 annars sjunker ju framledningen direkt under börvärde och gm räknas ner mot start igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #38 skrivet: 16 januari 2014, 20:58:42 »
Ja precis. Så blir det ju. Annars är ju en graf där GM/intergral aldrig går över 0 ett typiskt tecken på att den klipper på hysteresen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #39 skrivet: 17 januari 2014, 00:20:10 »
Nibe har faktiskt ett inkoppling förslag exempel nr 1...

I Nibes förslag så har de alla en extern CP som sitter efter tanken, ngt som jag saknar. Jag blir inte klok på hur viktigt det är med den eller om det är rimligt att jag skall kunna köra utan.


Annars är ju en graf där GM/intergral aldrig går över 0 ett typiskt tecken på att den klipper på hysteresen.

Det stämmer väl inte för Optimum-modellerna? Med det jag lärt mig senaste dagarna är min uppfattning att de aldrig "överpresterar" utan kör exakt mot den delta man valt. Eller kan man få den värma mer och är det isåfall ngt man egentligen vill?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #40 skrivet: 17 januari 2014, 00:36:51 »
Om du har obehindrad kontakt mellan värmepumpen och tanken på returen via T-röret så skulle jag vilja hävda att du inte skulle få varma radiatorer. Vattnet skulle bara cirkulera mellan tank och värmepump.

Men jag vet att rörisar är klurigare än man tror ofta. Kanske är det injusterat på något sätt. Eller så är det förberett för att gå som arbetstank men för närvarande avstängt. du borde ju kunna mäta temp.


jorå visst kan en optimum klippa på hysteresen. Det har inte med deltat att göra. Det har att göra med att framledningen blir 10 grader högre än börvärdet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #41 skrivet: 08 december 2016, 16:41:37 »
Efter ett par års fokus på renovering så fortsätter en ny tråd på om jag skall byta ut min "gamla" 100 liters volymtank mot en arbetstank på tex 300 l. Se här: www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63265

Som dokumentation kan också tilläggas att gällande spekulationerna ovan om typ av ventil kom jag sen fram till att det är en backventil :)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #42 skrivet: 08 december 2016, 16:47:38 »
Som dokumentation kan också tilläggas att gällande spekulationerna ovan om typ av ventil kom jag sen fram till att det är en backventil :)

Bra. Jag har legat vaken sen januari 2014 och funderat pÃ¥ det...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!