Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite funderingar!  (läst 2122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Lite funderingar!
« skrivet: 25 oktober 2017, 07:48:15 »
Hej!

Här kommer många frågor o funderingar...

Lite bakgrund. Har tänkt mig installera en FH 25 el FH 35 på sommarstället. Huset ifråga är en gammal byskola så planlösningen är lite annorlunda. Bl.a. är boendet på övervåningen med kök o sovrum o hall,badrum på undervåning. Förutom detta finns massor med smårum som är kallställda o kommer vara så framöver. Yta ovanvåning ca 65-70 kvm
badrum undervåning ca 12-15 kvm. Huset är byggt sent 1800 tal timmerstomme med tilläggsisolerat 45 gullfiber o stående panel :'(.

Med input ifrån även installatör så har jag kommit fram till att sovrummet kommer få husera innedelen utblåset kommer vara riktat mot köket där jag nu även installerat en vedspis. Tanken med denna variant är flera men framför allt så ligger badrummet med toa varmvattenberedare osv rakt under köket. Min förhoppning är att med hjälp av en tempstyrd luftförflyttare kunna flytta överskottsvärme ifrån kök till nedervåningens badrum.

Nu till frågorna.

Skiljer sig elons o elgigantens maskiner sig åt eller är det likadana texFh 35 är båda Kirigamine ?

Vettig luftförflyttare både prismässigt som decibelmässigt kan man ställa varvtalet?

Airpatrol eller liknande fungerar de? Kan ju vara bra o kunna styra o avläsa pumpen. Tyckte jag såg att Mitsubishi hade någon egen variant....

Kommer säkert med fler frågor.....

Tacksam för svar!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite funderingar!
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2017, 08:23:27 »
Jag skulle aldrig placera en luftvärmepump i ett sovrum.
Av flera skäl.

1. Ofta vill man ha tyst i sovrummet, det får man inte med en luftvärmepump
2. Ofta vill man  ha någon grad svalare i ett sovrum, det får man inte med en luftvärmepump där
3. Spridningen av luften sker bäst om värmepumpen placeras i det största rummet med flest rum som ansluter till just det rummet - detta är sällan just ett sovrum.

Tror du verkligen det är så vettigt att sätta den där, eller rör det sig om ett extra sovrum som ni inte kommer att använda annat än i undantagsfall?

I hus som har två plan tycker jag man skall undersöka möjligheten att sätta den i trappen, så pass långt ned att man kan styra all luft nedåt om man har "ett drag" i huset som gör att stor del av värmen stiger uppåt.
Med en FH35 kan man dessutom styra om 50% av luftflödet åt olika håll, så om det blir en obalans på värmen nedåt/uppåt i trappen så kan man reglera detta rätt bra.
Enda nackdelen som jag ser med palcering i trapphus är att det kan se lite malplacerat ut.
« Senast ändrad: 25 oktober 2017, 08:27:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lite funderingar!
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2017, 08:27:06 »
Kolla att utedelen heter FH25VEHZ eller FH35VEHZ beroende på vilken effekt du väljer, då är det den som är anpassad för kallt klimat.

Mitsubishi Electric har en MelCloud modul för Wifi om du har trådlöst nätverk i huset, ingen modul för GSM.
Air Patrol för en för GSM,  finns även många andra märken och modeller men vet inte vilken som är bäst.

Personligen skulle jag inte placera en innerdel för värmedrift i ett sovrum oavsett märke.
Det kan tex gurgla lite i innerdelen,  det kan knäppa lite om innerdelen vid avfrostning vilket skulle göra mig galen nattetid.
Sovrummet brukar vara det rum man vill ha svalast i.

Rickard hann svara innan så det blev en dubbelpost
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lite funderingar!
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2017, 08:47:21 »
Tack till er båda!

Är nog hörselskadad men störs inte av min finpump "Zibro" tummenupp som jag har hemmavid. O faktum är att tanken med innedelen i sovrummet är ganska optimal i mitt fall då jag tänkt nyttja kylan på sommaren. Kan inte somna när det är för varmt. Sovrummet är för övrigt det största rummet på övervåningen då det troligtvis användes som allrum en gång i tiden när lärarinnan bodde där. Finns en smal kattvind jämte rummet som antagligen var sovplats en gång i tiden?

Har även funderat på att sätta den i trapphuset problemet är att jag då även värmer upp ett utrymme som bara är en transportväg på ca 15 kvm.
Problemet är att planlösningen inte är optimal då huset "moderniserades" >:( på 70 talet med massor av smårum på bottenvåningen.

Med detta sagt så är jag nog trygg med placeringen. Utan mer intresserad av mina frågor. Elgigantens pumpar verkar ha rätt beteckning. Hittar dock inte rätt på elons hemsida. Får till att bli o ringa dem.

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite funderingar!
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 09:04:47 »
Elon/Elkedjan tar sina pumpar från Canvac så det kanske skiljer i beteckningen.
värmeförflyttare avsedda för golv finns typ: Airmove 2.0 luftförflyttare
airpatrol är enkelriktad kommunikation till pumpen från din telefon mha SMS
airpatrol går via GSM-nätet så täckning/placering måste beaktas
om du låser airpatrolen till din telefon och om det finns pengar på simkortet kan du få larm.
larmen är 1. strömavbrott 2.för hög temperatur och 3. för låg temperatur. vilka du väljer själv.
du kommer dock aldrig få veta om pumpen har tagit kommandot du sänt eller analogt vad den är inställd på eller om den fungerar överhuvud taget.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lite funderingar!
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2017, 09:17:20 »
Tack för svar!

Såg airmove funderar på om det finns något billigare alternativ?

Har FH 35 inbyggd wi-fi? Inte för att jag har wi-fi där förutom när jag är på plats. Dvs jag delar ifrån min mobil. Bra täckning ifrån en 4 g mast nästgårds. Kan det vara en väg att gå att styra pumpen?...

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lite funderingar!
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2017, 09:34:57 »
FH har inte inbyggd Wifi modul utan du får tex komplettera med Melcloud om du vill ha Mitsubishis variant.

Nya LN HERO har inbyggd wifi modul men då kostar det några tuenlappar till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderingar!
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2017, 15:57:28 »
FH har inte inbyggd Wifi modul utan du får tex komplettera med Melcloud om du vill ha Mitsubishis variant.

Nya LN HERO har inbyggd wifi modul men då kostar det några tuenlappar till
TS (lr någon annan) har du satt någon ny Hero pump och vad har du för uppfattning om dem, effektivitet, ljudnivå mm

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lite funderingar!
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2017, 19:11:18 »
Tack för input!

Var ovanligt snabb o ta beslut! Vart en FH 35 ifrån Elon enligt dom Nordenanpassad?? Jag brukar ta sådana här ting i långbänk....

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lite funderingar!
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2017, 19:13:07 »
Vi har dessa uppsatta.
Går riktigt fint,  tror den har lite behagligare ljud på högre luftflöden men ganska svårt att göra en bra jämförelse på om dom inte har exakt samma förutsättningar.
Känns välbyggda och "för" tunga innerdelar enligt montören  ::)
Bara luckan känns nästan tung när man lyfter på den.
Effekt och effektivitet stämmer troligen bra med Mitsubishis uppgifter,  dom har tidigare på tex FH35VEHZ uppgett lägre effekter än vad Statens Provningsanstalt mätt upp.

Lite förvånad att många tycker den röda innerdelen är snyggast,  därefter komme pärlemovit.
Wifi anslutningen via appen är tydligen ganska enkel enligt dom som anslutit sig till nätverket, för mig är det kanske inte lika enkelt då jag och dessa prylar inte riktigt går ihop!!!!!!!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lite funderingar!
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2017, 19:30:11 »
Vi har dessa uppsatta.
Går riktigt fint,  tror den har lite behagligare ljud på högre luftflöden men ganska svårt att göra en bra jämförelse på om dom inte har exakt samma förutsättningar.
Känns välbyggda och "för" tunga innerdelar enligt montören  ::)
Bara luckan känns nästan tung när man lyfter på den.
Effekt och effektivitet stämmer troligen bra med Mitsubishis uppgifter,  dom har tidigare på tex FH35VEHZ uppgett lägre effekter än vad Statens Provningsanstalt mätt upp.

Lite förvånad att många tycker den röda innerdelen är snyggast,  därefter komme pärlemovit.
Wifi anslutningen via appen är tydligen ganska enkel enligt dom som anslutit sig till nätverket, för mig är det kanske inte lika enkelt då jag och dessa prylar inte riktigt går ihop!!!!!!!!!

Hmmmn röd innerdel säger Du! Faktum är att sovrummet har medaljongtapet med rödtouch a la bordell..... "love" tOOmten kostar det extra?

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lite funderingar!
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2017, 19:45:43 »
Ha ha jo den röda LN HERO är betydligt dyrare än FH35VEHZ.
Elon kanske har dom??

Annars kanske du har en snutt med din röda sammetstapet kvar till FH modellen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Lite funderingar!
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2017, 21:05:21 »
Tack TS  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!