Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av golvmodell  (läst 3758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Val av golvmodell
« skrivet: 25 juli 2017, 00:02:20 »
Hej!
Har en 10 år gammal Daikin som har kastat in handduken och som jag inte vill lägga pengar på att laga, och behöver lite tips om vad som gäller idag om man ska köpa ny golvmodell? Mitsubishi Electric? Fujitsu? Någon annan?

Vi har en planlösning där en golmodell passar perfekt och därför vill vi fortsätta med det.

Tackar på förhand!

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Val av golvmodell
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2017, 09:04:27 »
Varför inte fortsätta med Daikin ?
Jag kör själv med en Daikins golvmodell Origo X25, kyler pÃ¥ sommaren och värmer pÃ¥ vintern, funkar utmärkt  :)
« Senast ändrad: 25 juli 2017, 09:06:17 av T Ramsmark »
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av golvmodell
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2017, 10:05:52 »
Dålig koll på prisbilden på om olika golvmodeller som finns men Fujitsu brukar det vara skapliga priser på.
Mitsubishis golvmodeller vet jag fungerar mycket bra och dom lämnar bra med effekt även om det är -15 ute men priserna inkl montering brukar skilja rätt ordentligt runt om i Sverige.

En bra lokal återförsäljare/montör kanske blir avgörande beroende vilket märke dom marknadsför!
Då ni tidigare haft en golvmodell så vet ni troligen hur långt ner i utetemperatur den klarat att värma era utrymmen och kan välja samma effekt eller kraftigare modell så glöm inte kolla effektuppgifter på dom olika modellerna när det är kallt ute och inte bara vad dom ger vid +7 ute.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av golvmodell
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2017, 13:19:56 »
Hej!
Har en 10 år gammal Daikin som har kastat in handduken och som jag inte vill lägga pengar på att laga, och behöver lite tips om vad som gäller idag om man ska köpa ny golvmodell? Mitsubishi Electric? Fujitsu? Någon annan?

Vi har en planlösning där en golmodell passar perfekt och därför vill vi fortsätta med det.

Tackar på förhand!

Om du har en FVXS-F modell (de kom 2007) så kan du byta ut utomhusenheten endast till en X-serie. Då får du en maskin med kraftiga prestanda till en låg kostnad. Kontrollera din etikett vad som står på den. Heter modellen FVXS-B så går dt inte dessvärre.

/Daikin

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Val av golvmodell
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2017, 21:42:41 »
Hej!

Tack för alla bra svar!
När det gäller Daikin är jag lite bränd då vår pump aldrig riktigt funkat. Firman som installerade den var ute flera gånger och fyllde på kylmedel, vacumsög och försökte leta läckor men det blev aldrig riktigt bra. Nu har jag åter felkoder och hela vintern frös den igen och hade ojämn påfrysning på utedelen och jag orkar och vill inte hålla på och kasta pengar på den längre. Firman som installerade den finns inte kvar längre verkar det som och jag tror han som drev den fick jobb på Daikin om jag minns rätt...? Hur som helst så ska den ut och kommer inte ersättas av en Daikin. Nu vill jag ha något som funkar.

När det gäller kvalitet, ska man satsa på Fujitsu, Mitsubishi eller något annat?

TS - Du har mail.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av golvmodell
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2017, 22:22:00 »
Toshiba har några olika golvmodeller, har en själv.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av golvmodell
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2017, 09:41:20 »
Nu har det varit några småruggiga morgnar, är det varmt och skönt i huset nu ?

Mvh
Daikin

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Val av golvmodell
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2018, 16:19:18 »
För att stänga säcken får jag passa på att ge lite ros till Tomas & Co på Daikin som på senhösten kom ut och åtgärdade min 10 år gamla pump som nu har fått ett nytt liv. Även om vi har haft väldigt mycket strul med denna (pga. läckage) så får man säga att supporten är fantastisk. Med ny utedel och alla rör utbytta ger pumpen nu sanslöst mycket värme, iaf ner till -12 som är det kallaste vi fått testa hittills. Bara att hoppas att min smygläcka nu är åtgärdad!

Tack & hej!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!