Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: En frÃ¥ga om rekommenderad panntemperatur för EcoEL & EcoAir 107!  (läst 14736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har sedan två månader fått min nya panna och värmepumpsinstallation på plats. Det blev en EcoEl 1550 och EcoAir 107.

Det jag funderar nu på är om det verkligen är nödvändigt att ha panntemperaturen satt till 60 grader?

Vid vilken temp finns det risk för bakterier osv?

M.v.h

NIO

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
ställ den övre delen på pannan på 48 grader......legionellarisken är minimal pga kopparslinga.......om du stäler den övre delen på pannan på 48 grader så gör det at värmepumpen tillverkar så mycket varmvatten som möjlgt......var 4 start värmer den upp pannan till 55 grader..lycka till

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tackar!

Under inställningar har jag följande val:

Elpanna 60 grader

Elpanna nedre 58 grader

Är det dessa jag ändrar? är standardvärdet från fabriken 50 grader på båda?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
den nedre spelar ju inte så stor roll den startar ju inte föränn värmepumpen stannar........men den övre skall du ställa ner till 48 grader...... studs

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tackar!

/NIO

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den enda nackdelen kan vara att du får för lite med varmvatten om ni är många i familjen alternativt duschar/badar mycket, vi är ju alla olika på den punkten.
Jag sänder med en genomgång av legionella:

Legionella

Förekomst

Legionellabakterier förekommer naturligt i sjöar och vattendrag i mycket låga koncentrationer. Legionellabakterier finns därför också sporadiskt i distributionsnätet för dricksvatten och i andra vattensystem i samhället.

Tillväxt

Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50°C. Bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45°C. Över 60°C dör bakterien efter några minuter och över 70°C efter några sekunder. Den kan föröka sig i amöbor och andra protozoer i biofilmen i vattensystem.

Växt av Legionella underlättas av lÃ¥g vattenomsättning, syrerikt vatten, biofilm, och lämplig temperatur.  Material i rör, packningar och armaturer kan ocksÃ¥ utgöra en näringskälla för bakterier. För att förhindra olämplig tillväxt är drift och underhÃ¥ll av vattensystem viktiga. Legionellabakterier och amöbor är mikroorganismer som är livskraftiga men sanering gÃ¥r att genomföra.

Sjukdomsbild

Legionellabakterier kan orsaka två typer av sjukdomar, legionärsjuka och pontiacfeber.

Legionärsjuka yttrar sig i regel som en allvarlig lunginflammation. Symptomen uppträder ofta akut två till tio dagar efter att patienten blivit exponerad för bakterien. Pontiacfeber påminner om influensa med en inkubationstid från några timmar till tre dagar.

Smittspridning

Risk för smitta förekommer vid inandning av vattenaerosoler som innehåller legionellabakterier. Smittrisken är störst från duschar, bubbelpooler, kyltorn och liknande anläggningar där det finns risk för bildning av vattenaerosoler.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej Grolim!

Hur skulle du göra? Är det värt ett försök att sänka från 60 grader till 48-50 grader, jag vill ju inte under några omständigheter riskera familjens hälsa. Har du kläm på om panntemperaturen är satt till 50 grader från fabriken?

m.v.h

/NIO
« Senast ändrad: 10 december 2006, 13:15:42 av nio »

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har ställt in min VVB till ca 57°C (100l förrådsberedare) och förvärmer det vattnet i den inbygda beredaren i kombipannan till vad som pumpen för tillfället producerar. Den mängden räcker gott till min familj på 2 vuxna och 2 barn (9 & 12 år).

I en villa är det nästan ingen risk med legionella då det sällan finns några ställen som varmvattnet blir stillastående en längre tid Sk. blindledning, undantaget kan vara ett gammalt flerfamiljshus som har blivit omgjort till enfamiljsboende och man har pluggat något rör som tillexempel tidigare gick till köket på övervåningen. Dessa bör i så fall tagas bort helt. Dock ska man tänka på att värma upp beredaren efter en längre tids frånvaro, typ semester, och spola igenom systemet vid alla tappställen ordentligt för att undvika onödiga risker.

Enligt min manual till EcoAir (den täcker även in EcoEl) från 2004 så är fabriksvärdet satt till 50°C, mer än så vet jag inte.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack!

/NIO

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
I en ecoel har du slingberedare vilket betyder att du har minimalt med stillastående vatten..........du tappar inte vatten ur en tank, därför kan du köra så låg temp...... *vinkar* gå in på ctc hemsida o läs om ecoelen så förstår du.....

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hejsan,

Jag har precis installerat en ecoel (+ ecoair107) och på den var fabriksinställningen satt till 50 grader.
Jag har dock sänkt den till 47 grader på rek av installatören, för att spara på spetsvärmningen. Och än så länge har vi inte upplevt brist på VV. Iofs så verkar pannan mest hålla 50 grader ändå (enligt driftinfon). Beror förmodligen på att VPn värmer upp nedre delen till 55 grader med jämna mellanrum.
Och som tidigare inlägg har poängterat så är det en slingberedare, som undanröjer problemet med stillastående vatten och legionellrisk.
Mvh Roosen

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Houke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Kör oxå Eco El+ ECO AIR 107 och det funkar super bra MEN:

Jag tycket att jag har på gränsen för kallt varmvatten när man tappar upp et bad .. Skapligt varmt de första 10 sek sen blir det kallare o kallare tills det knappt e ljummet ,,,

NÃ¥gon som upplever samma probs ?

Har övre pannan på 48gr ( som experten tipsade om ;) ) och den undre på 50gr

Henrik

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim
« Senast ändrad: 11 december 2006, 22:31:43 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Houke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Det resultat var förväntat  a:gl

// Grolim

Ok???

Förklaring för en noob ?

Henrik

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Se mina antaganden högre upp i tråden...

Det funkar som så att i din panna så finns det en given mängd energi vid en given panntemp, ju lägre denna panntemp är desto mindre mängd energi kan du ta ut på en gång utan att rubba det inbördes förhållandet.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett annat sätt att lösa problemet på kan vara att tappa upp badet långsammare, då hinner din elpatron med att återproducera varmvatten i lagom takt. ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Det tror jag inte på. För att det skall fungera med något sånär flöde behövs 15-20kW. Vid ett flöde av 10 l/min och delta T 30° krävs 21 kW!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tappar man badkar  osv kan man ju faktiskt programr för mer varmvatten......är hela pannan pÃ¥ 55 grader när man skall tappa gÃ¥r det bättre, men annars har ma stort varmvattenutag fÃ¥r man höja övre delen tills  man är nöjd..... *vinkar*

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tror jag inte på. För att det skall fungera med något sånär flöde behövs 15-20kW. Vid ett flöde av 10 l/min och delta T 30° krävs 21 kW!

Det där kan du bättre än mig så det är säkert sant som du skriver och då blir min tolkning att man inte skall ställa in övre delen av pannan till en för låg temp vilket var vad jag befarade från början i mitt första inlägg i denna tråd.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Det är ganska enkelt. 10l/min är 0,17l/s. En liter som värms en grad kräver 4180Joule. 30 grader och 0,17 liter kräver då 20900 J. Om detta skall värmas varje sekund blir det 20900W.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för infon, den kan vara mycket användbar i andra sammanhang ocksÃ¥  Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Som nisse-gurra skriver så finns det en funktion i ecoel som heter extra-varmvatten. Där kan man ställa in vilka tider på vilka dagar man behöver varmare vatten.Finns nog eftersom CTC är väl medvetna om ecoels akilleshäl... Och är nog väldigt användbart om man badar ofta och har bra "sprutt" på vattnet.
Vi med vÃ¥rt usla vattentryck (4-5 l/minut) sÃ¥ behövs det inte. Badade för nÃ¥gon dag sedan och kan inte klaga pÃ¥ värmen i vattnet (har inställt pÃ¥ 47 i övre delen). Dock tar det ju lite tid att fylla... Vid duschning borde det väl inte vara nÃ¥t problem, om man inte gillar att duscha med högtrycken...  ^-^

BTW, sÃ¥ är det är nog dags för oss att byta ut galvrören in till pannan...  :-\
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Om du orkar med mer teori:

För att värma ett kg vatten en grad går det åt en kilokalori (definition av kalori är väl 1 g 1 °) och en kilokalori är 4,14 kJ. 1 kJ/sekund är 1 kW.

Jg har använt liknade resonemang för att räkna ut flödet i min 105. Med cirken på min ger den 8-9° delta T över värmeväxlaren vid 8-10°C ute. Den ger då närmare 6kW. Det innebär att en okänd mängd vatten per sekund värms upp 8° och det kräver 6kW;

8*4,18*X=6, där X är kg/s (=liter/s)

X=6/(8*4,18)=0,18kg/s    0,18*3600=650liter per timme

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En guldstjärna i kanten Harken  studs för nu har jag ocksÃ¥ en möjlighet att räkna mitt flöde ;D

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag fick till ett skrivfel. Det skall vara 4,18 och inte 4,14

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Det här är spännande. Jag antar att effekten 6 kW i din ekvation är ett fabriksvärde.
Men med en flödesmätare skulle man alltsÃ¥ kunna ha ett exakt  värde pÃ¥ pumpens effekt vid varja rÃ¥dande temperatur.
Med tillgång till en aperemätare får du en exakt cop.
För att optimera alltsammans skulle man ha en varvtalsreglerad cirkulationspump??

Utloggad Älgen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Harken - Hur har du lyckats få ett delta på 8-9gr? Själv ligger mitt på ca 4gr. Jag har en nyinstallerad 105:a och enl. boken ligger differensen på 5 vid +10. Tyckte mitt verkade acceptabelt men dina värden är ju lysande Thumbsup

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En fråga om rekommenderad panntemperatur för EcoEL & EcoAir 107!
« Svar #27 skrivet: 12 december 2006, 19:58:56 »
stryp returventilerna på radiatorerna något (detta är det enklaste enklaste svaret som jag kom på i all hast) :D

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag har dragit 22 mm prisol som går genom den tidigare ventilationstrumman till pannrummet. Efter den är det en 120° krök, som dessvärre inte blev perfekt, litet antydan till knips, så det kan finnas litet flödesbegränsning. Sedan en cirkulationspump som går på I samt anslutning i pannans tillopp och avtappning. Avtappningen innebär också en viss strypning. Mina ventiler till VP:n är helt öppna. Rören är ca 8-10 meter var.

Du kan givetvis uppnå samma sak. Sätt cirken på min och stryp försiktigt en av ventilerna tills du får önskad temp, går du för långt får du utlösninga av hetgaspressostat.

"Enligt boken" skall inte tas med noggranhet, det är bara en indikation på att det fungerar. CTC rekommenderar 1000l/tim och då blir det nog 5-6°. Jag har alltså ett lägre flöde, men ingen utlösning. Ditt flöde ligger nog på 1200-1300 l/h.

Till Wiagom: Ja, pumpen uppges ge 5,7 kW@ +7°C. Det har jag avrundat till 6 och det avser också en något högre temp än 7.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Så en perfekt trimningskonfiguration skulle kunna bestå av en varvtalsreglered cirk.pump, och då menar jag inte 3 fasta hasigheter ellet en pump med mottrycksautomatik, utan en pump med steglös varvtalsreglering, säg 100-2000 varv.

Istället för en flödesmätare kan man ha en digital termometer som visar hetgastemperaturen.

Sen är det bara att balansera varvtalet så att man ligger strax under 130 ºC i hetgastemp.

Detta förutsätter förstås att flöden till pumpen och till radiatorerna är separerade.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag tror inte man skall ligga strax under 130. Dels tror jag COP sjunker ju högre temp man har. Jag vet dock att oljans livslängd (koksning) minskar vid höga temperaturer. Försök att aldrig gÃ¥ över 110°C. Att styra pÃ¥ denna temp verkar ologiskt. Om man har 4,5 eller 8 eller 9 ° delta T över värmeväxlaren kan inte vara sÃ¥ viktigt.  Det ger bara nÃ¥gon eller ett par grader högre snitttemp i pannan. Det kan man lika gärna uppnÃ¥ med annan värmekurva/kondenseringstemp.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Jag har tillgång till 19 kW så det skulle teoretiskt nästan gå att tappa kontinuerligt då.

Citerar mig själv:
"Innan vi bestämde oss frågade jag CTC hur mycket 40-gradigt vv min panna kunde leverera.
Svar:
-vid panntemp 50 grader 97 liter
-vid panntemp 65 grader 450 liter"

Med slingberedaren är det så här, i min ringa men dock erfarenhet:

Ska man duscha så bör tempen i övre delen av pannan vara 40 grader eller mer.

Ska man bada bör den vara 55, gärna 65. Anledningen är inte bara att vv ska räcka till, utan fastmer att det tar lång tid att tappa enbart vv. TEMPEN BEHÖVER HÖJAS FÖR ATT TAPPTIDEN SKA BLI KORT.

Vårt badkar är på 325 liter, en normal badtappning är väl 200-250 liter. Vi klarar oss utan xtra vvb.

Slutsatsen blir att man kan ha en mycket låg inställning till vardags utan problem (vi har 43 grader) och höja kraftigt innan bad, för bästa drift och besparing.

Detta så länge shunten är stängd och inte övre elpatron behöver hjälpa till med husvärmen - här skiljer sig Ecoair och Ecoheat (som jag har).
Med Ecoair blir det mera patrontid.

v3 har förvättrad styrning för att få xtra vv vid behov (bad).

Jag gjorde en egen enkel styrning för att uppnå samma sak och enkelt kunna kolla aktuell vv-temp, kolla http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6863.0
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag har liknade,tillfällig lösning. Jag har ca 300 liter eldningsolja som skall ta slut, den används endast till badvatten. Den ger 24 kw och balanserar precis fullt flöde på badkarsblandaren. Jag har också ett stort badkar. Slingvärmare har svårt med stora flöden, är min erfarenhet. Jag har en 30 min timer i badrummet i ett skåp. Den startar brännaren och det räcker till ett bad. Det går åt en liter varje gång. Alltså 300 bad tills oljan tar slut.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Om du menar plattvärmeväxlaren i oljepannan så är den inte jämförbar med slingberedaren i en Ecoxxx, som överför värmen mycket mer effektivt. Högtempsystem vs. lågtemp.
Det lärde vi oss när vi körde kombipannan bara pÃ¥ elpatron sista Ã¥ret innan borran. Kallt i huset, kalla bad BRRR och 43500 kWh kostade det nöjet.   :P
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
Hej!  *vinkar*

Kanske av lÃ¥gt intresse, men själv använder jag vredet som finns pÃ¥ min EcoEl. Vrider upp tempen till 65 ºC en kvart innan bad, dÃ¥ finns det gott om varmt vatten. Glöm dock inte att vrida tillbaks vredet. Har själv 47 ºC i pannan, inte behövt nÃ¥gon elpatronvärme sen sista mars i Ã¥r. Upplever att det finns obegränsat med varmvatten vid normaldusch, kan  t om krypa ner till 37-39 ºC i panntemp och jag upplever ändÃ¥ vattnet som varmt.


God Jul

/HÃ¥kan 
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 619
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!