Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d CTC GSi-12  (läst 74891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #60 skrivet: 28 juli 2016, 21:29:08 »
Hej
När trycket varierar i systemet sÃ¥ beror det  oftast pÃ¥ expansionskärlets förtryck
Gör systemet trycklöst och mät förtrycket med en vanlig tryckmätare.
Det skall vara  värmesystemets höjd per meter 1 meter = 0,1 bar + 0,3 bar.  Har man ett enplanshus är det  ett lÃ¥gt förtryck som behövs, ärhuset i 3 plan eller mer sÃ¥ krävs det högre förtryck.  När kärlen levereras har de mÃ¥nga gÃ¥nger för högt förtryck, jämför t med de 0,5 bar som  det stÃ¥r pÃ¥ kärlet.  Har rÃ¥kat ut för kärl som har 1,1 bar förtryck. När kärlet gÃ¥r sönder sÃ¥ har man  ingen expansion alls  och dÃ¥ räcker det med nÃ¥gra graders temperaturskillnad sÃ¥  öppnar säkvent och tömmer systemet pÃ¥ vatten.
Om kärlet är sönder, tryck pÃ¥  luftventilen, kommer det vatten är bläran kass.  Byt kärl men se till sÃ¥ det är rätt förtryck. MÃ¥nga rörisar har inte en susning om förtryck.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #61 skrivet: 28 juli 2016, 22:58:35 »
Varför skulle inte en röris ha en susning om förtryck  i ett expansionkärl ?
Det ingår i baskunskapen man får första året på gymnasiet !
cc
Du tror inte det kan vara lite andra faktorer som pÃ¥verkar  H99 ::)
En grej är att det inte är rörisen som monterar som dim EXP ,,  i detta fall är det inbyggt i värmepumpen !!!
http://www.ctc.se/files/leaflets/17005181.pdf

  du kan ha rätt förtryck i kärlet men är volymen för liten
klarar det inte av  driften i alla fall även om du byter säk ,
Du som tekniker borde kunna räkna du med ,,, är det ett 18 l kärl ? pÃ¥ ctcn,,, 1,5kg säk  och ett temperatur omrÃ¥de pÃ¥20-60 °  har man 420l vatten att leka med totalt!! med 1,5 bar säk  byter du säken till 2,5 bar klarar samma kärl 470 l   förtrycket i kärlet skall vara det samma
min personliga åsikt är att tillverkaren ska ge fan i att dimensionera mina kärl genom att integrera dem ,
trång och oftast för litet ,,, man tvingas byta säk eller i en del fall komplettera med ett externt kärl i alla fall ..
cc



« Senast ändrad: 29 juli 2016, 07:17:31 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #62 skrivet: 29 juli 2016, 08:34:52 »
Hon kanske menar att många rörisar inte bryr sig om att kolla förtrycket, eller räkna på om det kommer att fungera eller ej innan de lämnar anläggningen - det blir som med mycket annat upp till anläggningsägaren att upptäcka/justera/åtgärda med tiden.
När det gäller för/nackdelarna med förinstallerade kärl är jag benägen att hålla med dig, speciellt om man som du bygger de flesta anläggningarna med volym/arbetstank, då är kärlen många gånger för små.
Dock, de kostar nog inte många kronor/st i volym, så huruvida de sitter där eller ej är väl egalt rent ekonomiskt, och för de som har en anläggning där det räcker så ger de nog bra valuta för pengarna många gånger.
Nackdelen kan väl främst vara att det kan bli dyrt att köpa ett specialanpassat kärl "original" från tillverkaren när det havererar, då de i de flesta fall har en lite speciell form för att rymmas i maskinen.
« Senast ändrad: 29 juli 2016, 08:40:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #63 skrivet: 29 juli 2016, 09:42:16 »
Ska man egentligen behöva det ...  vi köper en färdig produkt specificerad frÃ¥n fabrik ...  MÃ¥ste ha haft en riktig tur  :) när man fyller systemen lyssnar man pÃ¥ kärlet när vattnet gÃ¥r in
och kontrollerar vad som händer på manometern .. Har inte haft ett enda kärl som jag misstänkt att det skulle vara felfyllt från fabrik ..
i en del större system med mycket volym  där man tex behöver ett 100-200 l kärl levereras dem med 1,5kg förtryck .  Det stämmer alltid!! när man ska ta ner trycket  till beräknat förtryck ...  har svÃ¥rt att se att dem ska misslyckas med 4-80 l serien  Sc:

Tror inte H99 väger om köldmedlet i varje pump hon är pÃ¥  ::) och felsöker ...




Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #64 skrivet: 05 september 2016, 13:57:58 »
Svajjigt tryck i systemet beror pÃ¥ fel tryck i expansionskärlet. VÃ¥rt kärl levererades med ett tryck pÃ¥ 1,5 bar (normalt ska det vara 1.0). Rörisen kollade naturligtvis inte detta vid instalation. Efter vi observerat att trycket varierade mellan 0-1.5 samma dag, kom installatören ut igen. de sänkte trycket i kärlet till 0.5 och efter detta (nu ca 8 mÃ¥nader sedan) har trycket i systemet legat stabilt pÃ¥ 1.0 (hela tiden). 

Toppen pump enligt min mening

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #65 skrivet: 10 oktober 2016, 00:25:13 »
de fyrkantiga kärl som levereras till GSI och Ecozenith 250 har fel förtryck 1,6 bar  har det visat sig. De nya som sitte rpÃ¥ ecozenith 350 har 0,4 bar i förtryck. Generation 2 av gsi kommer att fÃ¥ förmonterat kärl.
Jag menar vad ajg skrev många rörisar har inte en susning om förtryck. Om skolan lär ut eller inte beror på vilken vvsutbildning det rör sig om.
CTC har aldrig haft förmonterat kärl förrän nu, pÃ¥ 350. Däremot leverar man ett kärl a 18 liter men det är ju fritt att köpa detta. Det gÃ¥r utmärkt att hänga ett standardkärl pÃ¥ väggen. Dessa problemen är vanliga  i de flesta kompaktpannor. nibe har ocksÃ¥ ett 18 liters, ett stort stenhus med 2" rör ohc stora sektionare,  hur väldimnesionerat blir det kärlet.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #66 skrivet: 10 oktober 2016, 04:07:59 »
Du menar vad skriver ,,, att en röris inte vet vad ett förtryck är i ett EXP

Vad fa- hittar du dem som du släpper ner i pannrummen i ,
Det måste finnas massor med yrkesmän i din närhet som anser att det är svårt att jobba med dig ,
om du anser att deras kompetensnivå inte klarar första grundkursen i värmelära..
Vad har du emot Yrket rörmockare?  egentligen

om en tillverkare  som ditt kära ctc lämnar ut ett felmärkt kärl  help  vilket aldrig hänt mig
och jag har gjort det här ett tag .jag  skulle märka det direkt vid första pÃ¥fyllningen och luftningen av systemet ,

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Andan777

  • Gäst
Andan777
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #67 skrivet: 24 oktober 2016, 21:38:50 »
Tjena..
Har en gsi installerad sen nåt år tillbaka.. är supernöjd, men söker svaret på en fråga..
Kan man justera cirkulationspumpen till värmesystem 1? Även kallad radiatorpump antar jag.

Har installerat lite extra radiatorer och tänkte börja i den änden. Lite dålig värme i slutet på systemet.
Mvh/  Andreas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #68 skrivet: 24 oktober 2016, 23:00:27 »
NÃ¥tt är är det inte en ganska ny modell  Sc:,h GÃ¥r säkert ändra cp hastighet men vet tyvärr inte hur men har den dubbla cp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #69 skrivet: 24 oktober 2016, 23:18:36 »
Lite fel ände att börja med när man har modifierat distributionssystem. Klara det med lite högre flöde på CP ? om det vare så enkelt. Verkar att du har lite större värmebehov. Vad är det för system ett eller tvårörssystem? Med tvårörssystem borde du klara dig med lite högre framledningstemp och injustering på radiatorer. Ettrörssystem då behöver du radiatorer som är effekt anpassade till rumsbehov och det som är kvar av framledningstemp.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Andan777

  • Gäst
Andan777
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #70 skrivet: 25 oktober 2016, 06:27:30 »
Tvårörs med radiatorer uträknade av mig själv.. har provat att strypa radiatorer i början och det blev mkt bättre. Tänkte mest kolla om det blir nån skillnad med ändrad hastighet, vet ju inte vad installatören satte den på vid installationen..
Så frågan kvarstår, går det att ändra farten på cirkulationspumpen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #71 skrivet: 25 oktober 2016, 07:05:26 »
Hmm, trodde alla invertrar hade automatik på laddpumpen, men inte så vitt jag kan se i manualen?
Sidan 23 http://www.ctc.se/files/manuals/16220161.pdf
Här kan du ändra hastigheten.
Har du ingen manual?

Hastigheten skall vara så hög att du har ca 10 graders deltaT när värmepumpen går kontinuerligt på full effekt (den effekt som krävs för att hålla huset varmt på den kallaste dagen.)

Detta är principellt baserat på att de flesta moderna radiatorsystem skall vara dimensionerade för 10 graders deltaT vid DUT.

Värmepumpen "vill" arbeta med en deltaT på ca 5-10 grader för bästa verkningsgrad, så om du kan justera in flödet för 10 grader vid hög uteffekt på värmepumpen så har du marginal nedåt under de tider som uteffekten är lägre, som t.ex. vid denna årstid.

Egentligen bör man ha en bypass kopplad till en inverter så att värmepumpen alltid kan arbeta med rätt deltaT, oberoende av flödet i radiatorkretsen.
Men det förutsätter Ã¥ andra sidan att värmepumpen har deltaT styrning pÃ¥ cirkpumpen, nÃ¥t som jag inte kan hitta i CTC:s manual.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #72 skrivet: 25 oktober 2016, 18:13:18 »
Har för mig att det är varvtalsstyrd pump med hänsyn till rätt deltaT hela tiden?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Andan777

  • Gäst
Andan777
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #73 skrivet: 25 oktober 2016, 19:50:45 »
Ok!
Skillnad tillopp retur ligger och har ett bra tag legat på 4 grader..
Manual finnes och den är snart utsliten..
Har provat att ändra lite på laddpumpen men inte märkt nån större skillnad.
Nuvarande kurva känns rätt ok värmemässigt men ekonomiskt kanske där går att göra nåt.
/Andan

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #74 skrivet: 25 oktober 2016, 20:39:39 »
Säg ,jag kan göra vad jag vill med min effektstyrd radiatorpump(I-III) Perfecta Typ Pivo E 25F 25W-90W elektronikstyrd ,kör på läge I.
Har ibland ökat framledningshastighet till max men bara att uppnå snabbare uppvärmning , radiatorer längre bort blir inte varmare för det. Det är din huskurva(framledning), kanske rumstermostat som bestämmer värmekomfort. Självklart ska CP vara anpassat för dina behov vad det gäller rätt flöde.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!