Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoEl kombinera med Vad??  (läst 1821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
CTC EcoEl kombinera med Vad??
« skrivet: 30 oktober 2007, 04:28:38 »
Hej!
Ny pa detta forum.

Har en Eco EL installerad -06.
Kor den rakt upp och ner med vv och varme.
Skall da jag kommer hem till Sverige juni -08 bygga ut den med ngt?
Hjalp mig med val av system. EcoAir eller solpaneler eller vad?
Huset byggt -27, trastomme och boyta c:a 140kvm. Sodra Stockholm.
Kan ej borra da huset ar omringat av "hal" fran grannar med bergv.
Huset star i soder/norr-lage och solfangare kan inte monteras pa sodergavel
da den har en glasveranda.

Tack

/Lasse S

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: CTC EcoEl kombinera med Vad??
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2007, 05:30:36 »
Hej
En EcoAir blir säkert i ditt fall ett utmärkt alternativ. Jag förmodar att ett så gammalt hus redan har rel stora radiatorer så att du har ett laåtempererat radiatorsystem. Beträffande borrningen av bergvärme så brukar man ha som tumregle att det vör vara mist ca 20m till närmsta hål. Om du har det så kan du borra, lägg till några m extra på djupet så är det inga problem.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lasse S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoEl kombinera med Vad??
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2007, 07:41:02 »
Tack for svaret.
Funderat lite i de banorna.
Borra har jag ocksa tankt pa men blivit avradd pga grannarnas hal etc. Vet inte om jag kan "rakna hem" ett hal i marken innan det ar dags att byta ut EcoElen?

Framledningstempen har jag nog glomt vad den lag pa tidigare. Jag har fortfarande gamla "hederliga" radiatorer kvar sa det ar nog lag-temp.
Last har att EcoEl ar dalig pa VV. Stammer bra tycker jag. Darfor ar jag intresserad av att installera extern VVB eller en uppgradering av min panna samt cTc's nya "VV-knapp.
Tacksam for forslag men siktet ar installt pa en EcoAir som grund i alla fall.....

/Lasse (down under)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: CTC EcoEl kombinera med Vad??
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2007, 08:15:07 »
Hej
EcoEl går skerligen att komplettera med en bergvp på samma sätt som Eco Air. Det är nog inte det som avgör utan hur mycketr du vill investera samt om det går att borra.

///AndersA
« Senast ändrad: 30 oktober 2007, 10:25:28 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: CTC EcoEl kombinera med Vad??
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2007, 09:57:11 »
Last har att EcoEl ar dalig pa VV. Stammer bra tycker jag. Darfor ar jag intresserad av att installera extern VVB eller en uppgradering av min panna samt cTc's nya "VV-knapp.
Tacksam for forslag men siktet ar installt pa en EcoAir som grund i alla fall.....

/Lasse (down under)


De flesta som har problem med varmvattnet har inte CTC heller. ;D
Några har som som argument mot CTC att den är klen på att producera varmvatten men man måste ställa sig frågan räcker det till eller inte. Har man inte jättebehov som att kunna fylla stora bubbelbad så är inte det något problem.

Jag stängde av elpatronen det första jag gjorde och kommer att ha den avstängd så länge det går. Ett problem när man stänger av elpatronen kan då bli att det kan bli dåligt med varmvatten vår och höst men även det går att hantera.

Man vänjer sig snabbt att hantera CTS:s varmvattenegenskaper.
Under vardagar har jag schemalagt extra VV på morgonen under 1 timme (har ingen betydelse vid sommardrift).
De helgdagar som det varit normaldrift och panntempen varit låg när VV har behövts så har man manuellt fått "beställa" det, och efter 15-20 minuter har temperaturen varit tillräcklig för en dusch eller två.

Det som händer när man kör extra VV är att cykeln med 123 + 4 skippas och den kör alltid till 55  eller vad du satt som max temp. Detta gäller under den period som du vill att extra VV skall köras, 30, 60, 90, 120 minuter etc.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Lasse S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoEl kombinera med Vad??
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2007, 10:18:42 »
Hej Anders!

Ja investeringen skall ju helst betala sig pa kort sikt. Jag har forstatt att EcoEl+EcoAir ar en bra losning da investeringen ar mindre- och ett bra resultat.
Komplettera EcoEl med VP gar ocksa bra. Betalar sig pa rel langre sikt dock. 15ar kanske? Borra och grada halet (ex 5gr) , maste ju ga for att komma "bort" fran narmsta granne. Det ger en hel del pa ex. 120-130 meter??
Jag har hakat upp mig pa en bra anlaggning som ocksa star sig i langden- inte bara initialkostnaden. Jag far hanga med har pa forumet......

Cheers //Lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!