Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt flöde CTC ecoair  (läst 8505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goph

  • Gäst
Goph
Lågt flöde CTC ecoair
« skrivet: 09 februari 2016, 07:16:54 »
Hej!

 Jag har en CTC Ecoair pump som just nu larmar mÃ¥nga gÃ¥nger per dag om lÃ¥gt flöde, för att genast resetta det igen. Man fÃ¥r stÃ¥ vid EcoEl'en och passa pÃ¥ displayen för att hinna läsa det.

 Jag har läst en hel del om larmet, men saknar fortfarande bra svar, sÃ¥ här kommer frÃ¥geställningen:

 Jag antar att det är radiatorslingan som har lÃ¥gt flöde?
 Cirkulationspumpen stÃ¥r i läge I (av III), provade att höja till II, men kunde inte märka nÃ¥gon skillnad pÃ¥ en kväll. Fortfarande larm.
 Kan det ha att göra med nuvarande mildgrader och termostaterna pÃ¥ radiatorerna, som stryper flödet?
 Kan inte hitta nÃ¥got smutsfilter.
 Nedre temp är mycket lägre än det som stÃ¥r inom parantes.
 Kan det vara smuts som har satt igen nÃ¥got, eftersom det inte finns filter?



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2016, 08:19:52 »
Nej, det är laddslingan, den som går genom EcoAir, som systemet har koll på. Den larmar därför att det blir för stor skillnad i temperatur på VPin och VPut. Skriv av värdena under Aktuell driftdata (eller fotografera displayen och lägg upp bilderna) så vi får se hur det ser ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Goph

  • Gäst
Goph
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2016, 10:13:02 »
Ok, ska fixa det när jag kommer hem. Uppdaterar med data ikväll.

offtopic: Fantastiskt bra klistrad tråd i början här, som till slut gör att även en annan förstår anläggningen man äger. :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2016, 13:25:45 »
Tackar! Den bjuder vi på.
//erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Goph

  • Gäst
Goph
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2016, 19:19:52 »
Ok, nu ska vi se.

Ute 3
Rum 20.6 (20.0)
Panna 53 (50)
Framledning 34 (37)
Panna nedre 42 (55)
Hetgas 76
Vp In/ut 33/46
Ute VP 4
Eleffekt 0.0
Strömförbukning 7 (16)

Något mer som behövs?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2016, 22:16:56 »
Listan med värden påminner starkt om version 3.
VP in/ut har mycket hög delta. Mer lagom är 4-7 grader beroende på storlek.
Igensatt filter eller pump som pumpar dåligt. Finns det smutsfilter på rören mellan EcoEl och EcoAir är det läge att tömma filtret.
Cirkulationspumpen mellan panna och värmepump hittar du under pannan. Lossa två skruvar i ovankant och sedan kan du lyfta av fronten och nå pumpen. Försök att lyssna dig till om den fungerar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Goph

  • Gäst
Goph
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2016, 07:27:28 »
Hej och tack för ditt svar!

Verkar rimligt med den övriga infon jag fått. När jag kände på rören ut till Eco Air så är det ju mycket skillnad på tempen, ja.
Det enda jag hittade på rören är en kulventil mitt på ena röret med en t-koppling på, men så vitt jag kan se är det bara en plugg där. Kanske bara är förberett för ett filter? Lossade pluggen i alla fall, men kunde inte se något skräp samlats i den.

Finns det inställningar på den circulationspumpen som cirkulerar vätskan ut till Eco Air också? Ska lyssna på den ikväll.
Någon idé om åtgärd om den låter ok?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2016, 08:13:06 »
Såg kulventilen ut så här?


I så fall är det en filterball och du skall vrida kranen 90 grader, sen öppna pluggen så kommer du åt filtret där. Själva silen sitter fast med en låsring.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2016, 08:34:09 »
Nyare filterball har ingen låsring. Bara att ta ur silen när man öppnat locket
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Goph

  • Gäst
Goph
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2016, 09:58:48 »
Oj! 
Javisst såg den ut så, men jag fattade inte att det satt något i där, trots min undersökning av det.. *pinsamt*
Ska undersöka den igen när jag kommer hem. Behöver man verkligen stänga av för ändamålet, går ju rätt snabbt att bara stänga ventilen och plocka ur. läste om något standbyläge.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2016, 11:33:31 »
Du får stänga av värmepumpen. Stäng kranen och ta bort cegersäkringen med en låsrings tång. Sen peta ut metallfiltret och gör rent det. Lys med en ficklampa eller något i hålet så du ser att cegersäkringen kommer på plats vid återmonteringen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Goph

  • Gäst
Goph
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2016, 16:32:16 »
Japp, det är bara att med mössan under armen ge er rätt och dumförklara mig själv...
Förstog direkt hur det låg till av den fina genomskärningsbilden här ovan. Inte lätt för oss icke VVS:are att veta hur ett sånt filter fungerar. Öppnade och fick ut filtret idag, ich mycket riktigt, det såg ut som en solid brun klump. Rengjort det grundligt och pillat det på plats igen. Lär fungera bättre nu, och jag har lärt mig något längs vägen. Tack för er assistans, och sen får man väl hoppas att denna tråden hjälper någon annan med lika ringa kompetens som en annan på området. ;)

Daniel_pog

  • Gäst
Daniel_pog
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #12 skrivet: 22 september 2022, 11:40:58 »
Gammal tråd men om det kan hjälpa någon annan så hade jag precis samma fel på min VP. Det tog lång tid innan jag förstod att något var fel dock...

Svårt att uppmärksamma problemet då inget larmar och man har både värme och varmvatten, samt att VP startartar och går och man har värme på rören mellan VP ute och pannan inne.

Om man efterklokt skulle haft bättre koll så skulle man lätt kunna hitta felet basera på dessa indikationer:

Läs av display på innerdel
Under meny historiks driftdata:
Antal starter per dygn 130 st (alldeles för många)
Användning av elbatteri när inget tillskott behövs...

Under meny aktuell driftinfo:
Vp In/ut 33/55, denna borde kanske skilja 5-7grader? Den blev 55 grader helt enkelt för att det var stopp på röret.

Sen borde man sett det på elräkningen

Om någon har nytta av detta så varsågod!



Utloggad VillaAldruna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2022, 15:08:00 »
Hej! Hittade den här lastgamla tråden, men den är exakt vad jag behöver. Har en CTC Ecoair som börjat larma på detta sätt. När jag öppnar den ser den så inte ut som ni beskriver - den fotade ventilen finns inte hos oss. Istället ser det ut såhär. Någon som har kloka tankar om vad vi gör?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lågt flöde CTC ecoair
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2022, 15:11:46 »
Stålomspunna gummislangar kan bli igensatta med magnetit etc. och behöva rensas eller bytas ut. Kan vara värt att kolla upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!