Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frysrisk  (läst 1797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Frysrisk
« skrivet: 11 september 2006, 19:51:46 »
Hej Experter

Lite nybörjarfrågor.

Vad jag förstår så kan vissa luft/vatten maskiner frysa sönder om det är strömavbrott.
Borde detta inte vara ett potentiellt problem om maskinen står stilla när det är minusgrader ute ändå (ex. vis pga att jag vedeldat inne)?
Jag har hört att vissa använder en separat glykolslinga men det gör att man tappar effektivitet.

Hur stort problem är detta egentligen och kan man ta sig runt det?

mvh Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frysrisk
« Svar #1 skrivet: 12 september 2006, 08:40:11 »
Hej Experter

Lite nybörjarfrågor.

Vad jag förstår så kan vissa luft/vatten maskiner frysa sönder om det är strömavbrott.
Borde detta inte vara ett potentiellt problem om maskinen står stilla när det är minusgrader ute ändå (ex. vis pga att jag vedeldat inne)?
Jag har hört att vissa använder en separat glykolslinga men det gör att man tappar effektivitet.

Hur stort problem är detta egentligen och kan man ta sig runt det?

mvh Jonas

Om man jämnt cirkulerar vattnet i utedelen så fryser den inte vid vedeldning, däremot vid strömavbrott, bor man på vischan kan det vara idé att ha glykol i radiatorvattnet...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Frysrisk
« Svar #2 skrivet: 12 september 2006, 18:12:31 »
Ja, det var ju en enkel lösning på problemet!

Finns det någon nackdel med att ha glykol i vattnet? Det verkar ju spontant vara fullt möjligt.
Kanske glykol för en 600l tank blir väldigt stor utgift?
Förgiftningsrisk om varmvattenslingan skulle läcka?

/Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frysrisk
« Svar #3 skrivet: 12 september 2006, 20:37:40 »
Ja, det var ju en enkel lösning på problemet!

Finns det någon nackdel med att ha glykol i vattnet? Det verkar ju spontant vara fullt möjligt.
Kanske glykol för en 600l tank blir väldigt stor utgift?
Förgiftningsrisk om varmvattenslingan skulle läcka?

/Jonas

Nackdelen är ju att blandningens specifika värme sjunker men du behöver inte blanda i lika mycket som i bilar, 10% borde räcka för att det inte ska frysa sönder, det blir bara en is-sörja i ledningarna då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!