Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?  (läst 4677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jacko

  • VP-rookie
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« skrivet: 05 oktober 2008, 16:21:03 »
Det finns "omröstningar" på forumet, men vad jag saknat är en nöjd-med-pumpen enkät, t.ex. tre val - fabrikat, ålder, hur den funkat.

En sådan sammanställning skulle kunna vara en prima hjälp till den som funderar på köp.
Korsvirkeshus på 180 m2, Thermia Optimum Duo 10, två markslingor med 300 m var. Installerad okt 2008

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2008, 16:59:55 »
Det blir en välda massa omröstningar det, eller hur hade du tänkt dig upplägget på detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jacko

  • VP-rookie
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2008, 17:32:48 »
Enkelt förklarat, den enkät som enkelt kan postas har bara en parameter. Jag tänker mig en med, säg tre kolumner - Fabrikat, åldersintervall, nöjd-med skala med 5 intervall.

Det handlar alltså om programmering så att tre kolumner finns där, alla måste ha ett val. Det handlar sedan om hur resultatet presenteras, en eller ett par tabeller ser jag framför mig. Sortera på fabrikat (en termometer visar nöjd-med frekvensen), kanske en tabell ålder (hur länge funkar dom)...
Kan bli en godbit för kalenderbitaren, hur presenteras resultatet bäst?

Men, lite programkodning fordras naturligtvis att börja med. Vem kan det?
Korsvirkeshus på 180 m2, Thermia Optimum Duo 10, två markslingor med 300 m var. Installerad okt 2008

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2008, 23:17:52 »
Vadå, går det inte helt enkelt att lösa med ett antal liknande enkäter, typ:

Nibe-ägare: Nöjd/missnöjd
Thermia-ägaren: Nöjd/missnöjd
IVT-ägare: Nöjd/missnöjd

osv...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2008, 08:01:18 »
Vadå, går det inte helt enkelt att lösa med ett antal liknande enkäter, typ:

Nibe-ägare: Nöjd/missnöjd
Thermia-ägaren: Nöjd/missnöjd
IVT-ägare: Nöjd/missnöjd

osv...



Mmm, kolla in hur många fabrikat det finns på marknaden...
Men det är klart, man kan ju göra nån då och då, och så småningom få en rätt gedigen databas.
Börjar man blanda in tre kriterier (t.ex. hur gammal) så blir det med ens mycket mera arbete att lägga upp dem.

En enda omröstning skulle då kunna så ut så här.

Nibe mark/berg/grundvatten eller sjövärmepumpar:

Jag har en värmepump som är 0-2 år gammal och är en mycket nöjd kund
Jag har en värmepump som är 3-5 år gammal och är en mycket nöjd kund
Jag har en värmepump som är 6-8 år gammal och är en mycket nöjd kund
Jag har en värmepump som är >9 år gammal och är en mycket nöjd kund
Jag har en värmepump som är 0-2 år gammal och är nöjd kund
Jag har en värmepump som är 3-5 år gammal och är nöjd kund
Jag har en värmepump som är 6-8 år gammal och är nöjd kund
Jag har en värmepump som är >9 år gammal och är nöjd kund
Jag har en värmepump som är 0-2 år gammal och är missnöjd kund
Jag har en värmepump som är 3-5 år gammal och är missnöjd kund
Jag har en värmepump som är 6-8 år gammal och är missnöjd kund
Jag har en värmepump som är >9 år gammal och är missnöjd kund
Jag har en värmepump som är 0-2 år gammal och är en mycket missnöjd kund
Jag har en värmepump som är 3-5 år gammal och är en mycket missnöjd kund
Jag har en värmepump som är 6-8 år gammal och är en mycket missnöjd kund
Jag har en värmepump som är >9 år gammal och är en mycket missnöjd kund

Om det vore så enkelt att man kunde klistra in hela bibban på en gång skulle det inte vara några problem, men varje rad måste redigeras in i en lista...
Tanken är dock god, och jag skulle kunna ge någon medlem som har funnits här länge tillgång att lägga upp tavlor och skapa omröstningar om det är nån som anmäler sig frivilligt för att få till det lite snabbare än om jag själv skulle göra det i mån av tid.
Även om nån fler ställer upp så är det ju inget som hindrar att jag gör min del av arbetet med att lägga upp detta.

Vad tror ni, och finns det nån frivillig (PM:a mig om ni vill hjälpa till med detta projekt)
Har ni förslag på hur det skulle se ut, eller tycker ni att mitt förslag i detta inlägg skulle göra jobbet?

/Rickard

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2008, 08:34:47 »
Vad säger egentligen resultatet av en sådan enkät? Blir det inte mycket en utvärdering av den som svarar snarare än av värmepumpen? Jag tror att har man t.ex. en bergvärmeanläggning från någon av de stora leverantörerna och är missnöjd så ligger i de flesta fall orsaken inte i fabrikatet på värmepump utan hos antingen installatören (offererade t.ex. för liten pump), i huset (knäppningar i rör, kortslutande radiatorer osv.) eller hos beställaren som t.ex. började värma upp en oisolerad källare men som inte tänkte på att nämna det för leverantören vid upphandlingen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2008, 08:43:21 »
Mmm, det har du helt rätt i, men å andra sidan borde det ju i så fall kunna ge en indikation på om IVT:s och Thermias "karetell-liknande" försäljningskoncept fungerar med enbart utbildade och ackrediterade montörer i sina led.

Oavsett nyttan skulle det ju kunna ge en bild av hur pass vanligt det är med nöjda/missnöjda kunder, och bara där skulle man som presumtiv köpare kunna få en indikation på hur stor risken att man själv inte blir riktigt nöjd är.

Kanske speciellt värdefullt när det gäller luft/luft-värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2008, 08:50:23 »
Oavsett nyttan skulle det ju kunna ge en bild av hur pass vanligt det är med nöjda/missnöjda kunder, och bara där skulle man som presumtiv köpare kunna få en indikation på hur stor risken att man själv inte blir riktigt nöjd är.

Kanske speciellt värdefullt när det gäller luft/luft-värmepumpar.

I så fall bör man väl även tillfrågas om man har installerat/designat lösningen själv eller har anlitat någon entreprenör.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2008, 08:53:05 »
ja, det bör man nog.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: En annan enkät - hur nöjd är du med din pump?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2008, 09:17:01 »
hej
skall du lösa detta behöver du en stor databas samt ur denna sökfunktioner blir många parametrar.
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 590
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!