Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECO el + air och solvärme  (läst 5290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC ECO el + air och solvärme
« skrivet: 07 augusti 2006, 13:48:12 »
Hej alla!!

Här kommer en ny deltagare i forumet.

Jag har en CTC ECOEL och funderar på en ECO air.

Går det att koppla in solvärme till denna lösning ??

Micke undrar

ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2006, 07:35:59 »
Solvärme funkar bäst med en acktank med solslinga i botten, detta har inte EcoEl utan du får köpa till en extra acctank med solslinga. Sen finns många olika sätt att koppla in denna, jag skulle föreslå att du förvärmer tappvarmvattnet med solvärme.

Sen tror jag personligen att det är svårt att få solvärme lönsamt om du har en bra värmepump, men det finns ju fler anledningar än att spara pengar för att skaffa solvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2006, 09:23:49 »
Jag håller med, det är nog svårt att slå värmepumpens effektivitet med solfångarens, i alla fall inte när du inte kan nyttja den fullt ut, både för värme och tappvarmvatten utan större modifieringar av din anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2006, 11:42:43 »
HEJ
jag tankar min Ecoel med solvärme via yttre plattvärmeväxlare går jättebra förutom att isoleringen är dålig på CTC n

men det blir varmt i tvättstugan studs

ska fixa en extra tank senare är tanken(vits)

hör av dig till mig om du vill ha mer info ev bilder
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2006, 12:23:13 »
HEJ
jag tankar min Ecoel med solvärme via yttre plattvärmeväxlare går jättebra förutom att isoleringen är dålig på CTC n

men det blir varmt i tvättstugan studs

ska fixa en extra tank senare är tanken(vits)

hör av dig till mig om du vill ha mer info ev bilder
[/quote
I mitt pannrum med en ecoel blir det inte det minsta varmt? det kanske är dina kopplingar & rördragningar som läcker?? *vinkar*]

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2006, 13:20:42 »
enligt bild så är alla rör isolerade som du ser men min *(frus) tvättstuga är lite och när tempen i pannan närmar sig 80ºC så blir det varmt. satte en termometer ovanpå pannan i luften och där va det typ 45 grader men det är möjligt att din panna är bättre isolerad än min??

 värmer du din panna till mer än 50ºC dÃ¥??? för det är över det det märks  huvuddunk huvuddunk
« Senast ändrad: 27 augusti 2006, 13:24:17 av p1sson »
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2006, 13:24:47 »
Armaflex isolering har väl inte riktigt samma värden som den i pannan....men så kan fallet vara att över 80 så läcker det mera....det borde ju va ganska naturligt....men vad jag har hört så har ctc pannorna bland dom bättre på marknaden.....§

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2006, 13:31:01 »
det är möjligt men det skulle inte skada med mera isolering.
pÃ¥ vintern gör det iof inte lika mycket dÃ¥ man vill ha lite varmare inne men pÃ¥ sommarn när det är +30ºC sÃ¥ vill man inte ha 45ºC  inne om man slipper
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad KJJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2006, 14:51:19 »
 Tjena,

Jag har min eco air och solvärme kopplade till en acktank som har både solslinga i botten och en varmvattenberedare för tappvarmvatten. Tanken ligger sedan i serie med pannan genom två st styrda shuntar enligt nedan.

1. Om temperaturen i acktanken är tillräckligt hög för börvärdet på utgående radiatorvatten så shuntas returen mot acktankens tillflöde

2. Om temperaturen i acktanken inte räcker till för utgående radiatorvattens börvärde så öppnar även shunten från pannan och spetsar på så sätt utgående vattnet till rätt temperatur.

Tappvarmvattnet går via beredaren i acktanken där det "förvärms" innan det i sin tur går genom pannans plattvärmeväxlare. På så sätt så behöver jag normalt inte värma vattnet mer än 10-15 C för att nå ca 60 i utgående temp samt även mimera legionärs-bakterierna.

Systemet fungerar bra, men jag har ingen att "bencha" mot. Har ett hus på ca 150 kvm boyta plus uppvärmd källare på 75m2 som är byggt 1937 utan tilläggsisoleringar sedan dess samt originalfönster. Årsförbrukningen inkl. hushållsel ( ca 500 - 700 kWh/mån enligt sommar avläsningar) stannar på ca 18 - 20 000 kWh.

Någon som kan ge feedback om jag ligger rätt eller fel?

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC ECO el + air och solvärme
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2006, 14:58:35 »
Hur mycket fångare har du???
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!