Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstant tempras VV T3  (läst 1260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konstant tempras VV T3
« skrivet: 04 april 2010, 22:45:05 »
Öppnar här en ny tråd för detta problem, som har behandlats under ”Igensnöad IVT Optima 700”, där det ju inte hör hemma. Tidigare inlägg:

HWS:
”Men ett nytt problem dök upp. Efter de 36 avfrostn.minuterna var värmeinnehållet i beredaren kört i botten. T1 = 11°C och T3 = 32°C. T1 kan man ju förstå, men varmvattnet skall väl avfrostningen inte nalla på.
VPn fick upp T3 till 51°C ganska snabbt och sedan T1 till ca 22°C. Då kör VV igång igen, eftersom T3 hade sjunkit ner till 45°C på nolltid - OBS ingen VVförbrukning. Och så höll pumpen på. T1 kom inte  över 25°C på 2 timmar, trots nästan avstängd värme. Då stängde jag av VVnet. Det var inte något kapacitetsproblem. Det var -3°C ute och VPn skall leverera ca 7KW.
Det finns 2 trådar, som berör "Konstant tempras på VV",  av "gräsrot" från 2008-11-28 och 2009-05-20, där det förmodades, att det beror på något ventilfel. Men det kom aldrig fram, om det var det.
VPn kör VV mellan 1-3 timmar per dag, det anges ju inte så noggrannt. En körning på 1,5h med säg COP2  motsvarar en nyproduktion av ca 150l  52gradigt VV,  att jämföras med en uppskattad förbrukning på  20-30l.
Vet någon mer om detta?”

Erik-NA:
”Det ser ut som att du kan ha problem med de sk växlingsventilerna. Det är två stycken ventiler som växlar mellan elementslingan och varmvattentanken för värmepumpen. Om de "läcker" kan man få detta problem. Kolla i instruktionsboken/installationsmanualen var de sitter och känn om värme "läcker".
En annan sak man kan kolla på är om T9 (VB in) är varmare än T1 (framledning) vid värmevattenproduktion. Kolla i slutet av en värmevattenproduktionscykeln, dvs innan den stannat. Om det är så kan det vara så att trögheten, dvs vattenfriktionen, i ditt elementsystem är så pass stort att vatten läcker över från VB ut till VB in. En åtgärd är då att sänka cirkpump för VP alternativt öka cirkpump för huset. Det är bara att prova sig fram.
Dock så bör man ha lite koll på att dT (T8-T9) ligger i rätt intervall. (Detta intervall beror i sin tur på vilket köldmedia man har). När det är varmt ute kan man behöva öka cirkpump över VP eftersom dT annars blir onödigt stort. Likaså vid låg utetemp kan man behöva sänka cirkpumpen för öka dT.
Problemet som kan uppstå när man ökar cirkpump över VP är att det kanske då "läcker över" vatten mellan VB ut och VB in. Det problemet har jag och jag skall försöka åtgärda det i vår genom att montera en backventil, vilket inte är enkelt eftersom det är trångt i IVT 290A/W där ventilen skall sitta.”

Problemet idag:
VVtempen T3 rasar 3°C på 10min efter en VVkörning. Efter 30min står T3  1°C över igångkörningstempen -  allt detta oberoende om G1/2  eller hela anläggningen är på eller av och utan VVtapp.
Installatören skyller på att VV försvinner i husets rörsystem närmare bestämt, de misstänker en duschblandare. Något sådant har jag aldrig hört talas om och vederläggs också av att utgående VVledning från combimodulen är kall.

Erik ovan tror att problemen beror på växelventilen, vilket jag också tror, trots att det svårt att känna med handen,  vart värmen försvinner.   Min combimodul är av typ 300A/W. Den är i förhållande till 290A/W direkt okomplicerat och har bara en växelventil, som är av typ ESBE VZA 162 Kvs 6,5 med en motor, som det står  ALZ 160 på.
Ventilen har en fördelningsmodus och en blandningsmodus. Installatören säger att det beror på  motorn, om ventilen fördelar eller blandar och att allt är OK.   Jag själv kan inte fastställa, vad den gör. Det enda jag kan se är att motorn går. På ESBE´s växelventilsida kan jag inte heller få ut något.
Där står jag idag och VPn kör VV  10 gånger per  dag under  1,87 timmar vid ytterst måttlig VVförbrukning ( ca 20l/dag ).
Kan någon de här ventilerna?

Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!