Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1230 6 eller 8????  (läst 17156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #30 skrivet: 21 september 2005, 15:19:00 »
Det stämmer att det mer var förr det var riktigt förbjudet att överdimonsiera en pump..det verkar vara ett lite annat tänkande nu..men man känner också att man vill ha en bra kontakt med sin installatör..det känns som om det blir lite" vad var det jag sa" om man tar en större och behöver hjälp med att inställa rätt om man får många start och stopp..men,men jag har ju ER som stöd..
Sitter också och grubblar om man ska vänta till efter årsskiftet att dra igång allt..med tanke på regeringens investeringsstöd vid konventering från el till värmepump..
Vad tror ni..visst är det Max 10 000 jag kan tjäna på att vänta..

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #31 skrivet: 21 september 2005, 15:54:10 »
Hej, att det var förbjudet förr har olika anledningar tror jag , dels att det inte fanns mjukstart( pumpen drog i startögonblicket 5 ggr så mycket ström som normaldrift med mjukstart och det smällde till i maskinen var gång som naturligtvis nötte på pump och kopplingar o rör som gick sönder oftare)
Likaväl som att överdimensionera pump är bra OM man har stor vatten volym i radiatorsystemet. Minst 20 liter/kw pump, helst 30/kW. Annars är det förödande om man har för liten polym samt om man inte får upp rätt flöde pga underdimensionerade rör. /Mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #32 skrivet: 21 september 2005, 17:46:52 »
AJ,AJ..är det inte smala rör och inte så bra vattenflöde i enrörssystem

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #33 skrivet: 21 september 2005, 19:41:06 »
KAN vara så..ett enrörsystem behöver inte med automatik diskvalificera från det ena eller det andra, men var har vi hamnat nu? Jo, vi är tillbaka till att hitta en bra och seriös installatör som pallrar sig ut och kikar igenom anläggningen. Mitt förslag är att du använder oss här som ett bollplank för olika installtörers förslag och tankegångar samt ev som "rimlighetskontrollanter" av vad de säger,tycker och kommer fram till.

Tänk sedan på att välja den installatör som inger bäst förtroende, be gärna att få se ett par referensanläggningar och prata med ägarna om hur allt funkat med installatören (även efter installation) å så.

Att lämna råd här är enkelt, man tar ju inte så mycket ansvar för hur det blir i slutändan, men samtidigt ska man komma ihåg att den samlade kompetensen här ÄR mycket stor, kunskapen kring olika pumpars styr är svårslagen så att ta hjälp här är långt ifrån fel, men varje anläggning/hus har sina egna förutsättningar så med rätt installtör (om du nu inte är händig nog själv) OCH värmepumpsforum är det svårt att misslyckas...i alla fall om ni inte snålar på borrdjupet :)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #34 skrivet: 21 september 2005, 22:47:02 »
Jaha kära vänner nu behöver jag era synpunkter igen..
vi har nu fått in offerten  på  Thermia Villa 7,5..känns som ett vettigt val i både storlek ,märke,pris och installatören gav ett gott intryck..
nu var ju han som alla andra snål med borrdjupet..han räkna på 135m aktivt och la på 10m för att nå grundvatten nivån..vi funderar på att borra 180m..låter det OK...
Någon som har erfarenhet av Thermia villa 7,5?Tala om fördelar och nackdelar?
TACK!!!!!!!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #35 skrivet: 22 september 2005, 11:13:52 »
Jaha kära vänner nu behöver jag era synpunkter igen..
vi har nu fått in offerten  på  Thermia Villa 7,5..känns som ett vettigt val i både storlek ,märke,pris och installatören gav ett gott intryck..
nu var ju han som alla andra snål med borrdjupet..han räkna på 135m aktivt och la på 10m för att nå grundvatten nivån..vi funderar på att borra 180m..låter det OK...
Någon som har erfarenhet av Thermia villa 7,5?Tala om fördelar och nackdelar?
TACK!!!!!!!
Enligt många svar på geotec och bla Nibes hemsida så skulle väl sådär 135 m räcka i den genomsnittliga berggrunden. MEN om det är något man inte kan ändra på i efterhand utan jättekostnad så är det hål . Ta till i överkant.

AJ,AJ..är det inte smala rör och inte så bra vattenflöde i enrörssystem

Behöver det inte vara.  Men oftast är det ju så att ettrörssystemen installerats i mindre villor och därigenom har klena dimensioner.
Som en passus kan jag berätta att ettrörs finns i två varianter:
- Rent ettrörssystem där ALLA element måste vara öppna och de dimensioneras större mot slutet av slingan.
- Bypass ettrörssystem där varje radiator har ett parallellkopplat rör som är lite strypt/klenare. Man kan då stänga av ett element och med hjälp av bypassen ändå få cirkulation i systemet. Vidare bärs det fram varmare vatten mot slutet av slingan tack vare detta.

Det lämnas många råd, många tycker till och jag tror att många är självutnämda experter på forumet.
Jag lovar dig att kompetensen hos många skribenter på det här forumet är minst lika hög som den genomsnittlige entreprenören/installatören.

Tänk sedan på att välja den installatör som inger bäst förtroende, be gärna att få se ett par referensanläggningar och prata med ägarna om hur allt funkat med installatören (även efter installation) å så.
Problemet med referensanläggningar är ofta att dom inte är tillräckligt gamla. Det kan ta några år att bottenfrysa ett borrhål eller att konstatera att energitäckningsgraden inte når upp till 95% (eller vad man nu kalkylerade med) eller att kompressorn havererat... I början är alla bara såå LYRISKA över att förbrukningen minskat från 25000 -> 8000 kWh.

« Senast ändrad: 22 september 2005, 11:45:25 av maha6305 »

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #36 skrivet: 22 september 2005, 11:28:22 »

Citera
Citat från: Norrlänningen 2.0 skrivet 21 september 2005, 19:41:06
Tänk sedan på att välja den installatör som inger bäst förtroende, be gärna att få se ett par referensanläggningar och prata med ägarna om hur allt funkat med installatören (även efter installation) å så.


Problemet med referensanläggningar är ofta att dom inte är tillräckligt gamla. Det kan ta några år att bottenfrysa ett borrhål eller att konstatera att energitäckningsgraden inte når upp till 95% (eller vad man nu kalkylerade med) eller att kompressorn havererat... I början är alla bara såå LYRISKA över att förbrukningen minskat från 25000 -> 8000 kWh.

Självklart, det har du helt rätt i, men vad jag var ute efter men kanske var otydlig kring, det var att referenser där man kan kolla hur installtören fungerat även efteråt. Ett litet exempel. Farsgubben installerade en luft/luft. Installatören ringde upp nu efter första frostnatten å frågade om de kört igång den och om de tyckte allt fungerade bra samt sa "hör av er om ni har några funderingar, så rätar vi ut frågetecknen"

Jag tycker detta är mycket lovande och bra kundvård och visar på ett seriöst förhållningssätt, det kanske inte är det billigaste sättet att jobba mot kund, men långsiktigt tror jag det ger mest.

Att prata med folk som haft att göra med den som man tänkt anlita är ju knappast en direkt dålig idé, OK att det kanske inte är någon GARANTI för deras kompetens, men det kan ju både stärka uppfattningen om att det är en bra lirare samt bekräfta misstankar, så som EN DEL i upphandligen vidhåller jag att man bör göra det.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #37 skrivet: 22 september 2005, 11:41:22 »
Japp. Du har helt rätt. Vi hade bara olika infallsvinklar pÃ¥ begreppet referens.  Att dom som du skriver följer upp och tar sitt ansvar är lika viktigt som att anläggningen är 100% rättdimensionerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #38 skrivet: 22 september 2005, 17:26:18 »
Eftersom Anna ställt samma fråga i GEOTEC:s forum har jag kollat in svaret som Anders Nelson lämnat där.

Han menar att 6 KW räcker, det ger en energitäckning på 96-97%. Borrdjupet skall vara 300m aktivt för att undvika isbildning.

Det lämnas många råd, många tycker till och jag tror att många är självutnämda experter på forumet. Det kan inte vara lätt att avgöra vilket råd som är bäst, det är en stor investering som Anna tänker göra och mitt råd till Anna är att anlita en entreprenör med ansvar och erfarenhet och att lita på honom.

HÃ¥ller med Iso om allt, t.om. det om självutnämnda experter  :-[ ...

Anders Nelsons förslag har dock, som jag ser det, en stor brist. Han tar i med borrdjupen så att garanterat inget skall kunna hända med borrhålet, ingen isbildning i alla fall. Min erfarenhet utifrån de jag känner i Pite/Luleå-trakten är att man INTE behöver 300 meter aktivt hål för att få en anläggning som fungerar bra. Vi skall nog ha i åtanke att Anders nelson arbetar på uppdrag av borrningsbranschens företag, det kan finnas ett visst intresse av att få folk att borra många och djupa hål. Tyvärr ger det i många fall kostnader som är omöjliga att räkna hem med dagens relativt låga elpris.

Jag skulle satsa på en installatör som garanterade funktionen på borran under ett visst antal år, även med det kortare borrdjup som VP-tillverkarnas programvaror föreslår.

Fast helst rekomenderar jag ytjordvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #39 skrivet: 22 september 2005, 17:44:54 »
en Nibe 1230-10 som du tidigare tittat på klarar av att ge 8,66kW (COP 3,6)
en Thermia Villa 75 ger bara 7,1 KW (COP 3,0)

Enligt Nibes hemsida så är en 1230-10 lagom till en villa som har en uppvärmeningskostnad+ varmvaten på 33750kWh till 37500kWh
pumpen är alltså inte överdimensionerad till ditt hus.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #40 skrivet: 22 september 2005, 20:54:02 »
kolla länken
http://www.eviheat.se/dimensionering.asp

det är en grov mall för hur stor värmepump som krävs.
står det att det krävs en 9:a så menar dom en pump som ger 9KW vid 50 gradit vatten inte en pump som har siffran 9:e i sin betäckning.

bor man längre norr ut så är det ännuviktigare att pumpen inte blir för klen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe fighter 1230 6 eller 8????
« Svar #41 skrivet: 22 september 2005, 22:33:35 »
Det ser ju bra ut för våran del...om man följer tabellen..
Vi har idag pratat med installatören och nu är allt klart.
Det blev en Thermia Villa 7,5..190m borrning sen vad det aktiva blir är ju???
145m borrning hade han räknat på offerten men vi tog till lite extra.. om det behövs eller inte det vet man ju inte..fast jag ser lite framåt också man behöver kanske ha en större pump längre fram och om man säljer har också köparen mer möjligheter att välja storlek..sen tar ju inte nånting skada av att ha för djupt hål..det är bara lite dyrare men det känns det värt..
Hoppas att valet nu har blivit rätt..känns då helt okey..jag kommer säkert med tusen andra frågor när vi kommer igång...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!