Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommunal rÃ¥dgivare: Bergvärme ger dyrare kwh än pelletssystem?!  (läst 2803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Firebeetle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar! Eller vill det iaf...
Hej!

Har läst flera diskussioner här och på nätet om pellets vs. bergvärme men behöver ändå er hjälp eftersom jag nu är rådvill. Hade bestämt mig för bergvärme men mina kommunala energirådgivare säger pellets (kanske för de måste?) även om man bortser ifrån investeringskostnaden men alla jag pratar med tror jag blivit tokig när jag säger att pelletssystem verkar bra eftersom det finns nya underhållfriare pelletspannor och förråd.

Fakta: Nyinflyttad i tegelhus i Stockholm med boyta drygt 200 kvm + 100 biyta. Ca 45.000-50.000 kwh/år. Har oljepanna (ej bra för pellets) och vattenradiatorer idag. Kommer köpa pelletspanna+förråd eller bergvärme. Grundinvesteringen spelar ingen större roll då ett pelletssystem är dyrt också (100.000 mot 150.000).

Jag vill ha den billigaste anläggningen i drift pÃ¥ sikt och gärna lite underhÃ¥ll (dock inga problem med 1gÃ¥ng/mÃ¥n sotning/askning).  RÃ¥dgivarna säger att man skall se huset som ett systemet och att pellets dÃ¥ är bättre pga:

- Varmare källare med mindre fukt
- Skorstenen vittrar inte
- Självdraget fungerar som huset byggts för
- Varmare vatten = mindre risk för legionella
- Lite underhåll på moderna pannor

Mina frågor:

1.) Vad bör jag välja?
2.) Finns det någon underhållsfri pelletspanna (även om den är dyr?) Termias system eller Janfire?
3.) OCH viktigast en teori som kommunala rådgivarna har om att elpriset kommer närma sig europeiska nivåer (2-3kr/kwh) och om det går över ca. 1:30:-/kwh så kommer pellets producera billigare kilowatt än bergvärme?



Mycket tacksam för era råd angående detta!
Tack!
« Senast ändrad: 13 september 2005, 23:13:24 av Firebeetle »

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
För mig känns det spontant som att välja mellan ett is-skåp och ett kylskåp.
Var även helt säker på att pellets kommer att öka i pris allteftersom det blir mer etablerat.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Citera
3.) OCH viktigast en teori som kommunala rådgivarna har om att elpriset kommer närma sig europeiska nivåer (2-3kr/kwh)

Påminner om den energirådgivare jag var i kontakt med 1984 i samband med köp av huset. Han var lyrisk när det gällde värmepumpar. Det var ju helt klart - enligt honom -att oljepriserna skulle stiga 3 % per år och lönsamheten för värmepumpen skulle bli astronomisk. I verkligheten sjönk oljepriset och det var först för ett par år sedan som lönsamhetsgränsen för värmepump passerades.

Jag kommer ihåg att investeringskostnaden då beräknades till 84 tkr. Betalade 108 tkr för ett par år sedan för en mycket bättre anläggning. Egentligen ingen inflation alls där.

Men det är ett problem att välja. Investeringen görs på 10-20 års sikt. Vem vet läget i slutet av perioden?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, nog är det så att elpriserna kommer att närma sig europanivåer.

Vår EU-parlamentariker Anders Wijkman, som jobbar med bl.a. dessa frågor i Bryssel, är oroad och menade på en föreläsning att elpriset exkl certifikat och skatter som idag ligger på 32-39 öre inom 4-5 års sikt kommer att vara det dubbla, 70-80 öre.
Orsaken är att infrastrukturen för att exportera vår billiga el ut ur landet succesivt byggs ut.
Snart kan vi pumpa ner varenda megawatt till Europa istället för att förbruka den själva.
Den relativt billiga elen vi i Sverige får av vattenkraften kommer inte längre Sverige till del förbrukas i Europa istället.
Med påföljd att den el-intensiva industrin kommer att få kraftigt höjda produktionskostnader och måste då "rationalisera", dvs flytta ut produktionen till låglöneländer.  huvuddunk
Och då har alla vi VP-ägare inget jobb att gå till för att lyfta lön att betala våra ständigt ökande el-fakturor.  ???

Elbolagsgiganter borde inte få härja fritt.  --/ Kapitalet styr för mycket på elmarknaden... och tänker inte på gamla Sverige.  knUp

Pär
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det

Elbolagsgiganter borde inte fÃ¥ härja fritt.  --/ Kapitalet styr för mycket pÃ¥ elmarknaden... och tänker inte pÃ¥ gamla Sverige.  knUp

Pär

Läs Vattenfall!!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!