Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extremt mÃ¥nga start och stopp IVT HT+ C9  (läst 16237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« skrivet: 27 november 2006, 20:06:36 »
Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?

Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 20:20:25 »
Jag tror din pump får jobba med en för liten vattenvolym.
Den kommer för fort upp i önskad retur.

Lösning kan vara att sätta in en volymtank.

IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #2 skrivet: 27 november 2006, 20:33:40 »
Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?



Vad jag förstår av dina tidigare inlägg, så har du GT4-shunt, shunt/pusher samt termostater till golvvärmen. Du har även problem med flödet, då du inte kan strypa den till övervåningen.

Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #3 skrivet: 27 november 2006, 21:36:00 »
Vår pump har otroligt många start/stopp och korta gångtider nu när det är milt ute (ca +4 grader) Har tyvärr ingen logger inkopplad ännu så jag vet inte exakt hur många. Vissa starter går den typ 3 minuter och pausar kanske 10 minuter! Detta känns ju inte på något sätt optimalt.

Jag ställde igår om kopplingsdifferensen på VB till 7 grader, svårt att veta om det gör någon direkt skillnad utan logger dock. Vi kör golvvärme på ett plan och radiatorer på ett plan. Golvvärmen körs än så länge med rumstermostaterna inkopplade. (mest pga att vi inte "kommit oss för" att koppla ur dem och inte vet exakt hur göra) Kan detta ha nånting att göra med många start/stopp?

Vad finns det för inställningar att göra som kan påverka detta? (Vi förbrukar ca 35 kw/dag totalt när det är denna temp, känns som att det skulle gå att få ner med mindre starter) Kan även nämna att pumpen sen 31/10 har gått 371 timmar, vilket ger ett snitt på drygt 13 timmar per dygn, går det att säga om det är det normalt för vårt hus/pump/läge?



Ställ upp temperaturen på golvvärmetermostaterna på max.

Så länge de är aktiva så stänger de flödet och framledningsvattnet går direkt tillbaka till VP:n, vattnet MÅSTE ALLTID gå via golvvärmen och sen tillbaka till VP:n om du vill få ordning på antalet start/stopp.

Blir det för varmt så sänk kurvan på VP:n.

Min VP gå väl också runt ca 50% av tiden så här års.
« Senast ändrad: 28 november 2006, 07:10:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #4 skrivet: 27 november 2006, 22:53:07 »
Efter att installatören strypt flödet på radiatorerna några vändor har vi en bra/jämn temperatur i huset, det är inget problem. Vidare har vi inte ngn gt4-givare, dock en shuntgrupp till golvvärmen.

"Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt." På vilket sätt är den felaktig? Hur skulle kombinationen golvvärme vs radiatorer sett ut för att vara optimal?

Ska testa att öppna termostaterna till golvvärmen till max.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #5 skrivet: 28 november 2006, 00:19:31 »
Jeg har en IVT HT C9 koblet til både radiatorer og gulvvarme. Har ingen ferdig pusher, gulvvarmen er koblet til en motortstyrt shunt start av VP, en Grundfos Alpha Pro 25-40 samt GT4 slik at jeg får en ekstra kurve. Dette fungerer kjempefint, kan da senke gulvvarmen i forhold til radiatorene om jeg vil. I tillegg begrenser den maks temperatur ut i gulvene.

Har heller ingen termostatventiler hverken på gulvvarme eller radiatorer, alt står helt åpent hele tiden. Soverommene har mindre radiatorer enn resten av huset slik at temperaturen der naturlig blir lavere uten å måtte skru ned. Har forøvrig en innegiver sentralt plassert i huset.

Temperaturen varierer maks pluss/minus en halv grad og antall starter ligger nå på i underkant av en i timen. Gangtid ca. 6-9 timer daglig hvorav ca. 1 time til vv.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #6 skrivet: 28 november 2006, 01:27:42 »
"Du har en felaktig installation, som gör att du får en pump som inte går optimalt." På vilket sätt är den felaktig? Hur skulle kombinationen golvvärme vs radiatorer sett ut för att vara optimal?

Då skulle radiatorerna avge lika många watt/m² som golvvärmen.
NÃ¥gon extern cirkulationspump, push eller termostater skulle inte finnas.
Rumsgivare och volymförstorare anslutna till värmepump.
Möjlighet att strypa returledningarna.

Citera
Vidare har vi inte ngn gt4-givare, dock en shuntgrupp till golvvärmen.

Fel av mig. Det jag tänkte på är det du skrev tidigare
"Enligt användarhandboken kan man sätta in en extra framledningsgivare T4 om man kombinerar golvvärme och radiatorer (ska visas som GT4 i menyn) Man ska då få en till värmekurva. En sån givare vill man ju definitivt ha känns det som"

Antagligen är det en Wirsbo push15 du har, om det är 90m² golvvärme.
Det finns justerskruvar på pushern som justerar flödet.
Viktigt att inte framledningen går via bypass tillbaka till pumpen.
Finns det bypass pÃ¥ golvslingefördelaren, kan du stänga den när du plockar bort termostaterna.   

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #7 skrivet: 01 december 2006, 12:30:25 »
Sen igÃ¥r kl 19 kör vi med rumstermostaterna inställda pÃ¥ max, pumpen verkar fÃ¥ gÃ¥ betydligt mer nu faktiskt. Dock vet jag inte om tiden den är i viloläge har ökat  Sc:,h

Hur som helst kan vi nog skruva ner värmekurvan lite eftersom det är ca 22 grader nu, kurvan står nu på 4. Ska testa att ställa ner till 3,5 får se. Vill ha runt 20 grader.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #8 skrivet: 01 december 2006, 13:20:50 »
Såvida du inte höjer temperaturen i huset, tillför du samma mängd energi.

Man kan likna det med Thermias reklam för TWR, där de påstår att de laddar deras beredare snabbare är konkurrerande pumpar.

Det är sant, men budskapet kan uppfattas som att pumpen behöver gå mindre för att värma varmvattnet. Då TWR värmer varmvattnet på 21 minuter, kanske konkurrerande värmer sitt vatten 3x7 minuter dvs. samma drifttid men med 3 start/stopp.

I ditt fall kan jag tänka mig att du kan sänka värmekurva, så att du får en pump som levererar mer energi med lägre förbrukning. Du kommer också att få färre start/stopp. Du är med andra ord på "rätt väg".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #9 skrivet: 01 december 2006, 14:17:05 »
Om du har lagom varmt på övervåningen nu så skall du inte sänka kurvan, utan istället strypa på den lilla trimventilen som sitter på returledningen från shuntgruppen.

På så sätt justerar du mängden energi som kan tillföras golvvärmen i förhållande till radiatorerna där uppe.

Om jag skall försöka förklara detta ordentligt så skall du:
(Så här skulle jag göra i alla fall)

Justera in den interna cirkpumpen så att du får ca 7-10 grader deltaT mellan fram och returledning vid värmeproduktion, kontrollera detta under intrimmningarbetet, nån gång då och då om du ändrat flödena mycket över radiatorer och golvvärmeslingor.

1. Justera in radiatorerna så att du får en tempdiff över dem på ca 5-10 grader, varje enskild radiator skall trimmas in, riktigt små radiatorer kan det vara svårt att få så stor tempdiff på.

2. Justera sedan in kurvlutningen så att du få lagom varmt på övervåningen.
(Golvvärmeslingornas termostater skall hela tiden vara fullt öppna, låt det gå ca 1 dygn mellan varje injusteringsrunda)

3. När du har lagom varmt på övervåningen är det dags att justera in golvvärmen, du börjar med att grovjustera in flödena på de enskilda slingorna så att flödet motsvarar det antal m2 varje slinga skall värma, lite mer flöde i de rum som har mer än en yttervägg eller många fönster.
Stäng eventuella bypassledningar på shuntgruppen.
Om du har för varmt generellt i de rum som värms av golvvärmen skall du strypa på trimventilen som sitter på returledningen, alltså röret som går från shuntgruppen för golvvärmen och till värmepumpens returledning.
Har du för kallt så skall du istället öppna på trimventilen.
För varmt eller för kallt i enskilda rum som värms av golvvärmen justeras genom att du ökar eller minskar flödet i den slinga som värmer det rummet.

När detta är klart skall du egentligen inte behöva bry dig mer, annat än om det blir för kallt eller för varmt inne när det blir riktigt kallt ute, då kan du behöva justera kurvan.
« Senast ändrad: 01 december 2006, 14:19:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #10 skrivet: 01 december 2006, 15:41:22 »
Rickard, jag vet inte om du har följt Ferlins inlägg.

Installatören har strypt radiatorerna för att skapa tryckfall, så att pushern får vatten i rätt mängd. Gissar att det är högt deltaT på radiatorerna dvs. medeltempen på radiatorerna gör att det krävs en onödigt hög kurva.

Justeras deltaT till 7-10°, misstänker jag att det blir kallt på det våningsplan där golvvärmen finns.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #11 skrivet: 01 december 2006, 17:03:02 »
"strypa på den lilla trimventilen som sitter på returledningen från shuntgruppen"

Jag har inte sett ngn strypventil på shuntgruppen, måste undersöka närmare. Är detta en sak som garanterat finns på samtliga installationer? Jag har kikat på golvvärmefördelarens retur men inte klurat ut var man ska strypa.

Den interna cirkpumpen vet jag står på max, ska testa att ställa ner den till läge 2 får se. Delta t i pumpen visar ca 7 grader.

Justera in tempdiff pÃ¥ radiatorerna, ska man mäta vid tillopp/retur pÃ¥ varje element dÃ¥? Dessa saker känns lite som överkurs just nu, men det klarnar nog med er hjälp  :)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #12 skrivet: 01 december 2006, 17:49:51 »
Dålig bild, men ändå... trimventil

Min erfarenhet av radiatorer och golvvärmesystem säger mig att du rimligvis inte skall behöva köra cirkpumpen på mer än 1:an, max på 2:an.

DeltaT över radiatorerna bör då gå bra att justera till en deltaT på 7-10 grader, i alla fall på de större radiatorerna.

Vilken typ av radiatorer har du på övervåningen?
Finns koppel med justeringsmöjlighter på dem?

Trimventilen brukar i alla fall se ut så här:
« Senast ändrad: 01 december 2006, 17:55:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #13 skrivet: 01 december 2006, 17:59:45 »
Med fullt öppna termostater är det fyra saker som avgör den tillförda effekten till golvvärmen, samt deltaT över golvvärmesystemet och det är:

1. Maxtermostatens (den till höger om trimventilen) inställning
2. Maxtermostatens maximala flödesgenomsläpp (Det brukar vara den som begränsar hur mycket energi det går tillföra golvvärmesystemen, i alla de jag tittat på...)
3. Injusteringen av trimventilen på returledningen.
4. Huruvida du har bypassledningen öppen, strypt eller stängd (Den påverkar inte så mycket, men lite...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extremt många start och stopp IVT HT+ C9
« Svar #14 skrivet: 01 december 2006, 18:06:25 »
Normalt ser bypassledningens position ut så här, men den kan även sitta på samma sida som cirkpumpen beroende på fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!