Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtemperatursystem  (läst 4978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arthur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Högtemperatursystem
« skrivet: 15 januari 2006, 20:19:24 »
Vi bor i Tierp, i norra Uppland. Dv.s. vi bor strax norr om den biologiska norrlandsgränsen. Vårt hus är byggt 1982. 1½-plans Gullringsshus med vattenburen el. Elförbrukningen är 25.000 kWh/år. Det borde vara dags att byta pannan. Det är dags att försöka sänka energikostnaden. Två grannar har borrat för bergvärme. Avstånd 17 resp 20 meter.
Vi funderar på bergvärme eller luft/vatten-värmepump. Pellets är inte aktuellt. Inte nog med att vi tvekar. Vi har ett sk. högtemperaturssystem. Igen har hittills kunnat ge oss en begriplig förklaring kring denna systemtyp. Det är därför också svårt att få en klar bild av vilken energivinsten blir och därmed vilken pay off-tid vi kan förvänta oss med detta system, oavsätt om vi väljer bergvärmed eller luft/vatten-värmepump.  Inte ens Energimyndigheten vill säga något. De hänvisar till leveratörer på marknaden. Tacksam om någon med erfarenhet och kunskap kan bistå oss i vårt beslutsfattande. Kan man dessutom verkligen påstå att värdet på ett hus är högre med bergvärme eller luft/vatten-värmepump än vad det är med nuvarande system. Jag har inte sett att man från mäklarhåll är särskilt benägen att framhålla detta.
« Senast ändrad: 16 januari 2006, 14:22:57 av arthur »

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Högtemeratursystem
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2006, 21:19:58 »
Ett högtemperatursystem behöver framledningstemp på väl över 55 grader för att värma huset när det är kallt, tror man brukar säga att det behöver runt 70 grader.
Medan ett lågtempsystet klarar sig väl under 55 grader vid svin kyla.
Man brukar säga att ett högtemsystem inte lämpar sig för tex en luft/vatten pump, då den har som max temp 55 grader, då utan el tillskott.
Och då försvinner lite av ekonomin i det hela, du har ju en el panna, så du vet ju vad jag menar.
Sen kan man fråga sig om en luft/vatten pump övehuvud taget är ett alternativ för dig, jag skulle tro att du bor för långt norr över.
En luft/vatten pump fungerar som lägst till -10, och där nere är tillskottet inne för jämnan och fixar varmvatten, och läge än -10 stannar pumpen och el tillskottet får klara det hela. Själv bor jag allra längst söder ut i Skåne, och här är sällan kallare än ett par tre minus, oftast runt noll, så här blir det ekonomi i luft/vatten.
Om det överhuvudtaget är vettigt, så tror jag pay-off tiden blir tämligen lång där du bor.
Vad gäller bergvärme, så får du säkert snart något tips här på forumet, finns många här med bergvärme.

Vad gäller värdet på huset.
Husets drft kostnad är en viktig del vid pris sättning, en låg drift kostnad främjar ett högre värde.
Och en värmepump är som regel = lägre drift kostnad.

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högtemeratursystem
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2006, 23:38:31 »
Vi bor i Tierp, i norra Uppland. Dv.s. vi bor strax norr om den biologiska norrlandsgränsen. Vårt hus är byggt 1882. 1½-plans Gullringsshus med vattenburen el. Elförbrukningen är 25.000 kWh/år. Det borde vara dags att byta pannan. Det är dags att försöka sänka energikostnaden. Två grannar har borrat för bergvärme. Avstånd 17 resp 20 meter.
Vi funderar pÃ¥ bergvärme eller luft/vatten-värmepump. Pellets är inte aktuellt. Inte nog med att vi tvekar. Vi har ett sk. högtemperaturssystem. Igen har hittills kunnat ge oss en begriplig förklaring kring denna systemtyp. Det är därför ocksÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ en klar bild av vilken energivinsten blir och därmed vilken pay off-tid vi kan förvänta oss med detta system, oavsätt om vi väljer bergvärmed eller luft/vatten-värmepump.  Inte ens Energimyndigheten vill säga nÃ¥got. De hänvisar till leveratörer pÃ¥ marknaden. Tacksam om nÃ¥gon med erfarenhet och kunskap kan bistÃ¥ oss i vÃ¥rt beslutsfattande. Kan man dessutom verkligen pÃ¥stÃ¥ att värdet pÃ¥ ett hus är högre med bergvärme eller luft/vatten-värmepump än vad det är med nuvarande system. Jag har inte sett att man frÃ¥n mäklarhÃ¥ll är särskilt benägen att framhÃ¥lla detta.

Jag fÃ¥r inte ihop det du skriver här, ditt hus är frÃ¥n 1882 och mig veterligen bildades företaget Gullringsshus först 1929 och var i början en lÃ¥dfabrik och ett sÃ¥gverk i Gullringen. Du har antagligen slintit lite med fingret.  ;)

Min kÃ¥k är tillverkad 1970 och när jag flyttade in sÃ¥ var framledningen fast inställd till 70°C och termostaterna fick stÃ¥ för att det blev behagligt klimat i rummen = högtemperatursystem. DÃ¥ 2002 hade jag aldrig fingrat pÃ¥ ett uppvärmningssystem i ett hus (betalat varmhyra tidigare) och trodde i min enfald att 70°C framledning var som det skulle. Men det visade sig ganska snart, när jag pratade med folk som föstod sig pÃ¥, att  bäst ekonomi uppnÃ¥s när huset i varje ögonblick fÃ¥r den lägsta möjliga temp pÃ¥ vattnet till radiatorerna som krävs för att hÃ¥lla en bestämd, fast rumstemperatur ex. +20°C.

Jag hade blivit lärd av den förra husägaren att det alltid skulle vara +70°C, för det var så som han hade kört systemet sedan huset var nytt. När jag sedan började fatta hur det egentligen skulle gå till, dvs. öppna alla termostater för fullt och reglera på shunten tills min önskade rumstemperatur på +20° hade uppnåtts, -kan tala om att det var fruktansvärt varmt den första tiden. ;)
Det visade sig att vid en utetemp på 0°C ville mitt hus ha +30°C på framledningen till radiatorerna och vid -15°C ute ville huset ha +43°C fram samt vid utetemp -23°C skickade pannan fram +50°C och kallare än så har det inte varit än.

Så mitt råd till dig är: strunta i att du har ett högtemperatursystem (folk har haft fel förr) och gör som jag gjorde, dokumentera noga vid varje givet tillfälle vad ditt hus egentligen vill ha på framledningen - det blir mycket spring till pannrummet men det är det värt och du kommer dessutom att få fram en värmekurva över huset som du bara behöver överföra till styrdatorn på din framtida pump och köra igång med en rumsgivare inkopplad från första dagen. ;D ;D
Förövrigt för denna metod med sig att du vet om du kommer att klara av att värma huset med en pump eller ej. Alla typer av värmepumpar jobbar som bäst vid låga framledningstemperaturer, helst under +50°C.

// Grolim
« Senast ändrad: 15 januari 2006, 23:43:23 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!