Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är verkligen Nibe sÃ¥ bra!!!  (läst 9594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Är verkligen Nibe så bra!!!
« skrivet: 08 juni 2005, 22:14:40 »
Tjena.

Nu ska jag sticka ut hakan här.....

Tycker mig ha märkt en svägning i forumet sista dagarna. Från att ha sakligt ha svarat på vad olika mäniskor har frågat OM så har flera börjat att dels svara på frågorna, men också rekomenderat att personen tar och lämnar de offerter de fått därhän och tar in en offert på en maskin från NIBE i stället. Detta gör lite ont i Thermiahjärtat och jag tror forumet förlorar på det i längden.

NIBE är ju inte direkt underrepresenterade här, (montörer, reparatörer, installatörer, ägare, etc) och från att ha varit något slags inofficiellt "peoples choice" här så har det gått å blivit en öppen rekomendation att skaffa sig en NIBE i stället för nått annat.

jag upplever att det har gått ifrån att NIBE var en BRA pump som lite billigare än de andra (med vad jag vet IDAG så är jag inte så säker på om jag inte skulle sköta allt själv=NIBE) och inte knöt upp konsument mot återförsäljare, till att NIBE är så bra att det är det man ska ha.

Nu har detta inte varit så här allt för länge, det är inte ens säkert att det har varit meningen utan bara blivit, men jag tror det finns en fara med det och att det på lite längre sikt gör att forumet riskerar att bli fattigare och mindre brett.

Har jag helt fel å bara gått å blivit gnällig eller vad tror ni?
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2005, 22:24:02 »
Bra att sticka ut hakan ibland. Luften behöver rensas.  Ni vet jag har NIBE. Men min Installatör min bror och min mor har IVT. jag förespråkar Autoterm som ett bra alt till IVT. IVT_AUTOTERM är syskon med VP.

Thermia är bra på finnesser, har dator koppling färdigt för loggning.

Detta var några kommentarer på andra fabr än <nibe>


/Janne
« Senast ändrad: 08 juni 2005, 22:47:31 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2005, 23:59:22 »
Jag som hela tiden tyckt att Thermia favoritiserats!   :-\
Trots detta har jag själv nyss bestämt mig för en Diplomat.  (...eller pga.  -Hoppas inte  ::) )
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2005, 00:04:21 »
Diplomat enl reklam är "marknadens bästa varmvattenproduktion"

Vi debatterar detta vidare under min nya tråd för Thermia ?
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2005, 00:40:37 »
Jag är väl verkligen i minoritet här, med min Stiebel-Eltron WPF-10, även om det glädjande nog ser ut att vara en till på G.

Nu tror jag vad jag vill om Thermias reklam, speciellt hypen om att TWS skall vara så fantastiskt och unikt. Och att den skall ladda "i ett skott". Såvitt jag kan se är det inte mera än en slingberedare, vilket Stiebeln också har, och den laddar också "i ett skott". Däremot kan man ju undra vad det är för vits med dubbelmantelberedare som de andra svenska maskinerna verkar ha?

Stiebel (och Viessmann tror jag) kör med scroll och med R410a, vilket inte lider av den "glide" som R407c har.

Den skall klara upp till 60°C framledning, även om jag som max ser ca 56° vid VV-produktion. Jag har ställt in 50° som VV stopptemp, och kör med 3° diff, dvs start vid 47°.

Stiebeln har dessutom styrning av dubbla värmekretsar, och jag har en krets i huset med radiatorer och en krets i garage/förråd med golvärme, och de har separat temp och kurva. De kan dessutom tidsstyras separat. Även VV-beredningen har separat tidsstyrning. Det finns även semesterprogram, vilket stänger av VV och sänker tempen under konfigurerbar tid.

Tyvärr kan man bara ha en innegivare, och man får välja vilken krets den skall styra.

Styret har rätt mycket man kan leka med, och jobbar enl uppgift med gradminutstyrning, även om jag inte fått nån kläm på vad som visas.

Den kan även styra solfångare.

Om man har flödesmätare (puls) kan den visa producerad energi.

Samma styr kan styra upp till 5 pumpar, och de kan mixas i olika effekter (5 - 18 kW) och med flera pumpar kan man välja hur man vill prioritera VV eller värme.

Modem/serie-interfacet kostar bara ca 1000:-, och det kan användas både för att övervaka och justera pumpen, men den kan även larma via detta, och det finns tre extra ingångar som kan användas för att trigga larm. Programvaran begär de ca 2800 för, men den kan man ju ladda ner gratis på Stiebels web, så jag förstår inte hur de tänkt få in de slantarna?

NÃ¥ja, nog med skrävel nu, jag är i vilket fall nöjd med maskinen.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2005, 07:50:00 »
Håller med om att det rekomenderats Nibe ett par gånger på senare tid, om jag inte missminner mig har det varit i samband med offerter som haft Thermia 6 eller 8 kW värmepumpar som alternativ. I båda se fall jag kommer ihåg så var 7 kW den "rätta" effekten för fastigheterna ifråga.

Att rekomendera enbart Nibe i detta fall är inte helt objektivt och sakligt, men lätt hänt.

Varför då?

Om frågeställaren enbart tagit in offert från en aktör, och det är en svensk leverantör med beprövade maskiner, så är risken stor att denna frågeställare inte kommer att överväga ett uddamärke som alternativ.

Allt är dock möjligt och jag håller med om att forumet har allt att vinna på att vara fortsatt objektivt.

I mitt fall färgas mina svar ofta av "Nibereferenser" då det är den pump och den styr som jag kan mest om.

Stiebel Eltron och Viessmanns värmepumpar verkar kompetenta och enligt uppgift är de tyskt gedigna, enligt databladen har de dock något lägre verkningsgrad vilket bland många kalenderbitare kan tänkas göra dem mindre attraktiva. Hur det verkligen är med COP är dock omöjligt att säga utan att ha fullständiga testprotokoll från alla tillverkare.

I Stiebels fall behöver man inte fundera på om de uppgivna siffrorna stämmer, de har en mängd data och testkurvor utlagda på nätet, Bra!
(iofs kan de ju också "förfalskas", men nu skall vi ju inte bli paranoida)

För de som tänkt göra allt själv rörande inköp/installation finns fortfarande inte så många alternativ, vad jag vet är det CTC eller Nibe som gäller i de fallen, kanske även någon eller några nya/mindre fabrikat.

För många är dessutom priset en starkt avgörande punkt vid investeringen, här skulle det underlätta för alla parter med en öppen prispolitik från alla leverantörer, då detta gör det enkelt att bedöma vad investeringen kan tänkas hamna på redan innan offertintagandet.

Med en mer "offentligt" prissättning av maskinerna skulle många onödiga offerter aldrig behöva göras.

Summa summarum...

Antaganden och bristande kunskap, både gällande priser och funktion, om andra fabrikat riskerar att färga forumet av Nibe, detta ser inte jag som någon fördel utan jag uppmanar alla som kan och vill rekomendera andra fabrikat att göra det, dock gärna med en förklaring till varför just det fabrikatet rekomenderas.

En mer utförlig produktpresentation på de olika tillverkarnas produkter på deras hemsidor vore en bra hjälp på vägen för att kunna hålla forumet så objektivt som möjligt, nu kanske vi (jag) inte skall tro att värmepumpsforum kan diktera marknadens agerande, men man kan ju alltid försöka...

Länkar till stiebels montageanvisning som finns på deras hemsida (även priserna finns där), så här vill jag att alla tillverkare skall presentera sina produkter, med kurvor över in och uteffekter vid olika temperaturer! se sidorna 15-17, det lyfter verkligen vikten av att se till så att anläggningen optimeras för så låga framledningstemperaturer och så höga returtemperaturer som möjligt.
www.stiebel-eltron.com/imperia/md/content/mba/264809_33704_7955_wpc_5_13_se.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2005, 21:04:17 »
Valet av installatör har större påverkan på resultatet än valet av märke på pump.

En korrekt installerad och dimensionerad värmepump ger god besparing oavsett märke.

En dåligt installerad pump med fel storlek och borrdjup blir just dålig oavsett märke på pump.

På större fastigheter kan det kanske göra skillnad på märke eftersom det kan bli väldigt olika systemlösningar.
Men på en villaanläggning är skillnaden liten.(anser jag)
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2005, 21:53:28 »
Jag kan ju bara hålla med & konstatera att mina kunskaper om Nibe är goda, men jag saknar mycke kunskap om dom andra.
jag har ett dimensioneringsprogram som är nibes & då jag "leker" med detta så talar jag om vad jag valt för pump i informations syfte, inte för att jag har nått vinstintresse.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2005, 07:13:53 »
Det man fortfarande saknar är en oberoende och väl genomförd TEST. Där något testinstitut eller tidning/motsvarande tagit sig an ett längre tids test av olika VP. Nu har jag för mig att Råd och Rön var på gång med detta (stod i samband med deras test av Luft-Luft VP, men har det blivit något av detta?(kan inte säga att jag läser varje nummer av Råd och Rön).

Att själv bilda sig en uppfattning om olika VP är ja ganska svårt. Man kan ju jämföra med bilar, det är ju betydligt enklare att läsa ett biltest i en biltidning än att själv försöka läsa sig till det bästa alternativet genom broschyrer. I fallet bilar kan man själv göra ett test innan köp (provkörning), DET är betydligt svårare när det gäller VP!

För att slutligen kommentera själva frågeställningen skulle jag misstänka att den eventuella Nibe-övervikt som råder här faktiskt beror på att de flesta just har Nibe här på forumet (om jag inte missminner mig har jag läst det i någon statistik). Och har man inte jobbat med något annat är det ju lätt att man förordar just det som man själv har om man nu är nöjd.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2005, 08:39:14 »
Problemmet med tester är oftast att de tar så lång tid att utföra, att när resultatet presenteras, är det testade produkterna inaktuella. Om ett testresultat presenterades inom snar framtid, skulle t.ex. Nibe med stor säkerhet representeras av 1215 modellen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2005, 08:53:56 »
Problemmet med tester är oftast att de tar så lång tid att utföra, att när resultatet presenteras, är det testade produkterna inaktuella. Om ett testresultat presenterades inom snar framtid, skulle t.ex. Nibe med stor säkerhet representeras av 1215 modellen.

Jo det är förstås tänkbart att det är så. Men just nu finns det ju i princip INGA vettiga tester på dessa produkter. Någon borde väl vilja göra något test (långt eller kortare) med tanke på den stora efterfrågan och därigenom stora lärvärdet. Ändå förvånande måste jag säga.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2005, 08:56:47 »
Någon borde väl vilja göra något test (långt eller kortare) med tanke på den stora efterfrågan och därigenom stora lärvärdet.

Vem skulle det vara?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #12 skrivet: 10 juni 2005, 10:33:38 »
Kanske vi i forumet gör dessa tester och redovisar fakta
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #13 skrivet: 10 juni 2005, 13:36:05 »
Oberoende??
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Är verkligen Nibe så bra!!!
« Svar #14 skrivet: 10 juni 2005, 15:05:05 »
Hej1 Jag tror att det i stort stt inte spelar någon roll vilket fabrikat man väljer utan den instalatör man får förtroende för och som har bra referenser och som har ett bra och trovärdigt beräknings underlag.
Också priset förståss

Som gör det självare med egen instalation SÅ FINS det  bara en leverantör och det är nibe.
Ingen annan kan leverera pumparna så billigt som dom (1215).
Som gör det skälvare så tycker jag att det är ju priset som är det viktigaste och börjar man prata 10,000 i skillnad för likvärdiga så tycker jag det talar för sig skälv.
Det är ju trots allt besparingen i slutänden som man jobbr för

Har haft min 1215/7 i drift en vecka med enbart varmvatten produktion inkopplad och med 4 ungdommar som duchar före skolan och  ingen har klagat på varken värme eller kapacitet på duchandet . Ej heller vid badvatten upptappning. Kan också konstatera att den går otroligt tyst.

mvh/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!