Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra utedelen pÃ¥ högsta fart?  (läst 1984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Köra utedelen på högsta fart?
« skrivet: 17 november 2006, 11:56:03 »
Kan det vara någon nackdel att koppla om fläkten så att man kör på de två högsta lägena (som för en 10'a) på utedelen? Har en 8'a idag. Det låter ju givetvis mer men brine in borde ju bli lite högre och avfrostningarna färre.

Någon som har uppgifter om hur mycket el som förbrukas på de olika fläkthastigheterna?
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra utedelen på högsta fart?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2006, 09:00:03 »
Ingen som ens kan tänkas kommentera om jag tänker rätt eller helt fel? I högsta läget så går det igenom 4500m3 luft/timme och i näst högsta så är det 3000m3 tror jag. Det lägsta minns jag inte. Vid ett par plusgrader eller högre utetemp så gör det troligtvis ingen skillnad men när det kryper under nollan så borde det göra så att brinetemp hålls så nära utetemp som möjligt?
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Köra utedelen på högsta fart?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2006, 23:26:19 »
Hej

Ökar man för mycket kostar det mer i fläktenergi än vad man får ut i ökad COP på grund av varmare retur temperatur, dvs mindre delta mellan uteluft och inkommande brine.
Det finns en del publika studier i detta ämne men att det kan gå till överdrift vad gäller flöde kan man inse om fläkteffekten tex blir större än avgiven effekt.
I ditt/vÃ¥rt fall kan du dock fortfarande tjäna drygt  0,1 i COP om du gÃ¥r frÃ¥n mellan till högsta hastighet för en 8a till priset av ca 8 dB(A) i ökad ljudnivÃ¥. Det samma gäller principiellt Ã¥t andra hÃ¥llet, dvs man kan för de större värmepumparna välja att köra pÃ¥ de lägre hastigheterna för att vinna ca 8 dB(A) i ljud pÃ¥ bekostnad av nÃ¥gon tiondel i COP. Vi har medvetet varit generösa med ytan i fläktbatteriet för att dels kunna välja olika fläkthastigheter men ocksÃ¥ kunna köra länge utan avfrostning. SÃ¥ här Ã¥rs märks vÃ¥r adaptiva avfrostning extra mycket genom att vÃ¥r uthÃ¥llighet vad gäller avfrostning ofta gör att isen smälter bort av sig själv under stillestÃ¥nden.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra utedelen på högsta fart?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2006, 23:56:50 »
Tack för svaret Adam!

Då återstår för mig att helt enkelt testa igen när det går ner mot nollan, nu vid ca 4-7 plus så verkar det iaf ge 1 till 2 grader mer på brine in än när den var kopplad på mellanhastigheten.


Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!