Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.  (läst 37418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #150 skrivet: 12 oktober 2016, 16:27:08 »
Varför inte köra bara en cp med högt flöde? Att en inverter sänker flödet är ju för att den kan spara drivenergi men inte nödvändigt för att sänka effekten. Känns som en extra kostnad med en till cp och extra driftkostnad.

Eller så gör du tvärt om. Inte alls säkert att ett lägre flöde och högre delta över golvvärmen märks. Jag har två kretsar då det vart vedeldat. Jag kör cp till golvvärmen på lägsta effekt och vp cp på högsta. Sedan har jag kopplat cp i värmepumpen på köldbärarplinten så den bara körs när kompressorn går. Då får jag låg framledning på vp och låg energiförbrukning för cirkpumpar. Jag känner ingen skillnad på golvet om det är lågt eller högt flöde.

Lite större risk dock i ett system med högre framledning att man känner av temperaturskillnaden. Men man kan lägga slingorna på olika sätt för att förhindra det. Tex lägga tilloppet längst med yttervägg först. Man kan även lägga korsflöde så att tillopp möter returen. Så kan man lägga om man vill koppla på ett radiatorsystem billigt utan shunt. Då lägger man slangarna närmare varandra i början/slutet på slingan. Lite OT då plattan redan är gjuten.

Jag skulle prova koppla direkt mot golvvärmen oavsett inverter eller on/off. Enklast är många gånger det bästa men tråkigaste :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #151 skrivet: 12 oktober 2016, 17:13:33 »
Nja, med rätt deltaT så kommer flödet att variera över värmepumpen (och golvvärmen) med en faktor 6.
Grovt räknat från kanske 1200 l/h till 200 l/h, det kan/kommer att ge varierande tryck på fördelaren och riskerar att vissa slingor blir helt utan flöde när värmepumpen går på min effekt.
I och för sig är värmebehovet så lågt i huset då att man kanske inte märker av det, men å andra sidan är kostnaden för bypassen och en extra cirkpump klart överkomlig i det stora hela.
Kopplingen med bypass är dessutom väldigt enkel, och cirkpumpen kommer troligen inte att förbruka mer än 5-25 W vid drift beroende på varvtal/uteffekt.
Den sammanlagda effekten från de två pumparna som hjälps åt blir troligen knappt märkbart högre än om en pump skött allt jobb.

Men visst går det säkert köra rakt ut på systemet också, men då är det lite mer vilda västern chansning att det skall fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!