Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vp:n gÃ¥r ett tag men ger ingen effekt  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« skrivet: 21 oktober 2014, 13:37:26 »
Hej
Har en IVT greenline 11 kw årsmodell 98 som har börjat gå dåligt. Igår så hade pumpen stannat men utan några röda lampor som lyste. Jag slog av och på den och återställde och efter ett tag började kompressorn att gå men med ett lite hårdare ljud än vad jag hört förut(tror jag). Efter ett tag stannar kompressorn utan att temperaturen på Vb höjts nämnvärt eller att Kb-tempen sänkts. Dock verkar det som att det bara är kompressorn som stannar för pumparna fortsätter att gå med gurglande ljud. Fortfarande inga larm eller utlösta motorskydd. Är det någon som tror något bara genom dessa knapphändiga data? Kan det vara något annat än att kompressorn håller på att lämna jordelivet? Kan det vara för lite gas månne? Tacksam för tips. / LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2014, 14:12:41 »
Gurglar det när cirkpumparna går så har du luft i systemen som ska ut. Det ska (knappt) inte höras när cirkpumparna går.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2014, 19:05:44 »
Skulle den luften kunna göra de övriga symptomen dvs att kompressorn bara går ett tag och sedan stannar utan att ge ngn effekt. Väntar på att en rörfirma ska komma och koppla på mitt kompletterande borrhål och då lär väl de lufta systemet. Ska även försöka få hit ngn som kollar på pumpen om det ev. Kan vara för lite köldmedia. / lob
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2014, 20:52:39 »
Går det att se temperaturen på utgående köldbärare?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2014, 21:45:55 »
Det kan vara kompressorn som är kass.
Defekta ventiler kan göra så att hetgasen endast går runt i kompressorn, tillslut bryter det inbyggda överhettningsskyddet "Klixon",
då bryts spänningen och kompressorn stannar, trots att styrningen visar att kompressorn är i drift.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Vp:n går ett tag men ger ingen effekt
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2014, 22:11:48 »
Hej igen
Jag kör nu bara på tillskott. Pumpen är så gammal så den har inga egna termometrar men jag har en ir-termometer som jag mäter på ut och ingående kopplingar och om jag kommer ihåg rätt så låg det på ca 7 grader på utgående när kompressorn gick igår kväll. Marginellt högre när kompressorn stannat och bara cirk.pumparna gick. Tyvärr kanske Virre är på rätt spår men väntar med att kasta yxan i sjön tills någon servicetekniker kollat. /LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!