Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt inställd expansionsventil  (läst 19845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2011, 10:19:59 »
Avfrostningen triggas när skillnaden mellan T11 och T12 blir större än ca 6-8 grader (beroende på utetemp - tidigare vid kallare ute). Har man alltid en skillnad på 10 grader så kommer pumpen att frosta av var 15'e minut (standardvärde för minsta tid mellan avfrostningar)...
PÃ¥ min anläggning, nu när det är 0-gradigt ute, blir skillnaden ca 5 grader strax efter en avfrostning för att sakta öka till 8 grader dÃ¥ en ny avfrostning triggas. Bra eller anus  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2011, 11:11:03 »
Avfrostningen triggas när skillnaden mellan T11 och T12 blir större än ca 6-8 grader (beroende på utetemp - tidigare vid kallare ute). Har man alltid en skillnad på 10 grader så kommer pumpen att frosta av var 15'e minut (standardvärde för minsta tid mellan avfrostningar)...
PÃ¥ min anläggning, nu när det är 0-gradigt ute, blir skillnaden ca 5 grader strax efter en avfrostning för att sakta öka till 8 grader dÃ¥ en ny avfrostning triggas. Bra eller anus  Sc:,h

dÃ¥ är T11 och T12 bÃ¥da temperaturgivare??  Jag pratar om förÃ¥ngningen som mäts i tryck men avläses pÃ¥ manometern som temperatur.
Den uppmätta temperaturen kan bli lägre eller högre beroende på var givaren sitter i förångaren...

OK, men i så fall så ska ju givetvis diffen mellan T11 och T12 vara lägre än 6-8grader för att få rätt funktion.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2011, 11:22:06 »
Avfrostningen triggas när skillnaden mellan T11 och T12 blir större än ca 6-8 grader (beroende på utetemp - tidigare vid kallare ute). Har man alltid en skillnad på 10 grader så kommer pumpen att frosta av var 15'e minut (standardvärde för minsta tid mellan avfrostningar)...
PÃ¥ min anläggning, nu när det är 0-gradigt ute, blir skillnaden ca 5 grader strax efter en avfrostning för att sakta öka till 8 grader dÃ¥ en ny avfrostning triggas. Bra eller anus  Sc:,h

dÃ¥ är T11 och T12 bÃ¥da temperaturgivare??  Jag pratar om förÃ¥ngningen som mäts i tryck men avläses pÃ¥ manometern som temperatur.
Den uppmätta temperaturen kan bli lägre eller högre beroende på var givaren sitter i förångaren...

OK, men i så fall så ska ju givetvis diffen mellan T11 och T12 vara lägre än 6-8grader för att få rätt funktion.

Ja, det är tempgivare. mikaelanderlund's problem är att skillnaden alltid är mer än gränsen för avfrostning. Om det sen beror på givarfel, eller felinställd expansionsventil vet jag inte. Jag vet inte heller hur dessa temperaturer korrelerar mot kondensering/tryckskillnader internt i pumpen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2011, 11:38:40 »
Tack för hjälpen Cougar. Ska testa försiktigt för att se vad som händer. Går nog sedan tillbaka till utgångsinställning. Är mest intresserad av om diffen mellan T11 och T12 kan sänkas något, en grad eller så. Jag har hög diff ca 10-12 grader. Jag har bytat sensorerna men det hjälpte inte. Vad tror du kan vara problemet?

OK, åter till ditt problem. om vi antar att sensorerna är OK eftersom dom är nya så kan det vara ett eller fler av följande problem.

Expansionsventilen för snålt ställd alt.trasig
stopp i torkfiltret.
Gasbrist.

alla ovanstående ger samma symptom, torkfiltret kan man temperaturmåta skillnaden mellan in och ut, det blir en tempdif där om det är igensatt.
skruvar man på expansionsventilen(öppnar) och inget händer så kan det luta mer åt gasbrist
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2011, 12:22:25 »
Gasbrist är det inte. Inga bubblor i glaset. Jag provade öppna expansionventilen ett halvt varv (mer vågar jag inte) men inget hände med temperaturerna. Kan det vara torkfiltret?


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2011, 12:59:39 »
Gasbrist är det inte. Inga bubblor i glaset. Jag provade öppna expansionventilen ett halvt varv (mer vågar jag inte) men inget hände med temperaturerna. Kan det vara torkfiltret?



Torkfiltret är lätt att mäta upp, det ska inte finnas någon tempdiff mellan in och ut där.
Expansionsventilen kan ju vara trasig/igensatt också.
Det kan vara gasbrist i kombination med för mycket stängd expansionsventil, då får du inga bubblor i synglaset trots gasbrist.

Jag tror du skulle tjäna på att låta en kyltekniker mäta upp och justera in alla värden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Rätt inställd expansionsventil
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2012, 21:06:52 »
Hej!

För er som är intresserade så var problemet en felaktig expansionsventil.

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!