Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?  (läst 2365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« skrivet: 04 januari 2006, 17:48:21 »
Har nu kört ett tag för att försöka hitta rätt tempkurva. Kör kurva 34 med knäckning,funkar bra mellan+5 till -5.  Har haft ca:-12 grader utomhustemp nÃ¥gra dagar nu. Inomhustemp.har varierat mellan +20 till+21,beroende pÃ¥ skiftande inomhusaktiviteter.
Temp ut till radiatorer har varit som mest +43 retur +36.Min önskade inomhustemp är +21.
Bör jag vänta med inkoppling av innegvare till det har varit ännu kallare utomhus eller verkar det OK att koppla in givaren nu?? Sc:,h
Givare på plats och kabel dragen,endast inkoppling återstår.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 22:09:04 »
Koppla in du!! det blir topen.

Du kan äbven sen se om du har rätt kurva...

i displayen  kommer du att se är och börvärdet

Om tex verklig temp ofta ligger över önskad (bör) då har du för hög kurva..
Så det går att finlira lite även med rumsgivaren igång!!

Men avvikelser kommer du att ha pga av annan påverkan än felaktig kurva.. det är ju först då rumsgivaren börjar jobba.. Så ta det liugnt kolla många gånger innen du ev ändrar för du verkar ha en perfekt kurva redan nu..


En flaggning gör jag har jag nämnt att rum bör helst ska stÃ¥ pÃ¥ 20 ocksÃ¥ vid injusteringen...   stÃ¥r den tex pÃ¥ 21 kan du sänka den till 20 och höja kurvan 3 enheter istället.
När rumsgivaren kopplas in ersätts dennes rumbör med tidigare rumbör... och den neutrala kurvan har man vid rumbör 20 (utan rumsgivare) du ska alltså ha så även om du vill ha 22 grader.

Ologiskt nåt hemskt men så är det..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 23:02:31 »
Tack för ett snabbt svar, rumbör ligger på 20 har inte ändrat denna.
Är lite ivrig att få testa innegivaren,så det blir inkoppling i morgon. studs studs studs ;D ;D
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2006, 09:46:41 »
Koppla in innegivaren med en gång!

Du kan nämligen via menyerna "koppla ur" rumsgivaren när du vill - i meny Värmekurva sätter du Rumfaktor=0 så har rumsgivaren ingen effekt.

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2006, 19:30:39 »
Innegivaren är redan inkopplad. *vinkar* Har ställt rumsfaktorn på läge 3. Kan detta vara en lämplig nivå på känsligheten?? Sc:,h
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Är det dags för inkoppling av inomhusgivare?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2006, 22:16:27 »
Rumsfaktor=3 tror jag är bra. Det innebär, vad jag förstått att för varje grad under- eller övertemp på innegivaren så ökas/minskas framledning börvärde med 3 grader. Framledningskillnad på 3 grader motsvarar c:a 1 grad i rumstemp.

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!