Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför fullt öppna termostater  (läst 3537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Varför fullt öppna termostater
« skrivet: 22 oktober 2010, 20:22:47 »
Har haft min EcoEl o Ecoair 105 i ca.1 år nu,men har alltid justerat värmen med element termostaterna ,ej fullt öppna.Varför,jo tycker det låter för mkt från elementen om de är fullt öppna.Min erfarenhet är att detta sätt fungerar lika bra som att ha fullt öppna elemenent o bara justera värmen via Ecoelens värmekurva.Tror ni jag skulle få bättre resultat från pumpen om jag öppnade fullt,blir elementen tysta om de får stå fullt öppna ett tag?

Tacksam för svar!

/Anders

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Varför fullt öppna termostater
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2010, 20:41:23 »
Stryper du på termostaterna betyder det ju bland annat att du har alldeles för varmt vatten ut och värmepumpen jobbar ju bättre mot svalare vatten då den oftast inte kan jobba upp någon högre värme utan eltilskott. Sen måste det väl vara skönt att ha ett system som är kalibrerat så man slipper springa och skruva på termostaterna hela tiden? Vi har en 105:a och EcoEl och mina termostater står alltid helöppna. Har hyggligt jämnt klimat över allt

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Varför fullt öppna termostater
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2010, 07:47:35 »
Kan du inte gå ner ett steg på cirkulationspumpen? Det ger ju samma flödessänkande effekt. Om du har ett system som kräver lite tryck för att få ut värmen i alla rum så måste du såklart köra cirkpumpen lite hårdare men kan vara värt att prova.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varför fullt öppna termostater
« Svar #3 skrivet: 03 november 2010, 11:33:35 »
Så länge VP inte klagar på hög returtemp. eller annat som kan tänkas hänga
ihop med användning av termostaterna, så skall de naturligtvis fortsätta arbeta.
Den enda motsättning som finns mellan termostatanvändning och VP är att VP
behöver en viss volym för att bli av med energin från varje uppstart av kompressorn.
Du verkar ju ha denna volym trots termostater och då är allt lugnt.

Däremot bör du göra en justering av grundflödet och det görs med alla termostater
öppna och under några dagar när huset har ett hyfsat värmebehov. Här passar man
även på att finna lämplig inställning på cirkulationspumpen. Börja gärna på lägsta
hastigheten och se hur långt det räcker. Det kommer garanterat att minska oljudet
från rör och ventiler.

Om inställningen av grundflödet görs bra så kommer termostaterna att stå öppna i de
lägen där den inställda kurvan stämmer med verkliga behovet. I rum som får tillskott
av energi från solinstrålning, matlagning, gäster, datorer, o.s.v., o.s.v. kommer termostaten
att strypa flödet och du sparar energi.

Användning av termostater innebär alltså INTE att vi behöver högre temperaturer på
framledningen  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varför fullt öppna termostater
« Svar #4 skrivet: 03 november 2010, 12:30:20 »
Eftersom t.s har en ctc pump är det inget problem för pumpen att jobba mot stängda termostater men om man stryper på termostaterna istället för att ändra kurva så jobbar pumpen med onödigt hög temperatur. Har för mej att ctc brukar levereras med både utegivare samt innegivare. Det kan kanske bli en nackdel med en låg kurva det blir sämre med vv huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!