Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hmmm verkar knappt kalar hälften.  (läst 3811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« skrivet: 12 februari 2007, 21:07:14 »
Hmmm nu sitter man här. Verkar vara nåt knas hos mig. Har diskuterat min installation förut här och nu fortsätter det.Min installatör har fått en stroke och kan inte komma...
Men som det ser ut just nu så värdena på min ivt pump följande.
Ute -3
Vb ut 47
Vb in 42
Kb in -1
Kb ut -3.2

Det lustiga är att just nu driver jag bara halva kåken, ca 450 kvm och det är knappt 20 grader inne. Jag antar att pumpen är allt för liten... Någon som har någon kommentar. Eller är elementen för dåliga.
Jag har bytt ut en del frÃ¥n de här gamla värdelösa platta historierna till konvektorer pÃ¥ 3000 watt st. DÃ¥ kunde jag sänka Vb med ca  grader. Men det var i Dec och det är nu de senaste veckorna som det blivit kallt som jag inser att pumpen inte klarar mer än till ca 0 grader ute och bara halva huset...
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2007, 21:17:20 »
Vad körs som tillskott i ditt hus igentligen?
Är oljepannan inkopplad eller finns det en elpanna?

Större fastigheters värmepumpar dimensioneras annorlunda än till villor.
Man har en mindre effekttäckningsgrad i större fastigheter.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2007, 21:25:05 »
För närvarande har jag inget tillskott. Så jag hoppas på en sval vinter...
Kan tillägga att det är ca nitton grader inne oavsett om det är -3 eller -15. Men pumpen går dygnet runt från och med att det är ca -2 ute.
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2007, 21:51:24 »
Hur har man resonerat kring den här dimensioneringen?
Ska du värma 900 kvm med enbart värmepump?
Det är ca 28w per kvadrat du har.

Saknas lite toppeffekt.


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2007, 00:38:45 »
Du har väl en Greenline G eller vad den heter med över 50 kw inklusive tillskottseffekt? Den borde väl iofs räcka för 900 kvmeter.

Du borde titta på Bertils olika beskrivningar av sin IVT fastighetspump som nog liknar din.

Men jag tycker att du borde klara dig bättre med 26 kw och uppvärmning av 450 kvmeter.

Jag kom nyss från ett möte i vår idrottsförening där vi har en IVT 17 kw, 2*180 meter borrhål och uppvärmning av 400 kvmeter.
Absolut inget tillskott och pumpen går definitivt inte oavbrutet. Värmen ligger konstant på 20,5 inomhus.
Men det kanske är svårare med ett stort tegelhus. Några strategisk placerade fläktkonvektorer skulle säkert innebära en betydande förbättring.
Jag har för mig att frågor om stenhus, radiatorer och fläktkonvektorer var uppe i en tråd om Thermia Robust från England.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2007, 07:17:36 »
Jag skulle testa att sänka flödet på VB lite grand, diff VB bör ligga på 6-7 ºC. Du skriver att du bytt ut en del av de gamla radiatorerna. Har du strypt in de andra gamla raddarna som är kvar så att de inte tar för stor del av flödet, de nya feta konvektorerna ska ha högre flöde än de gamla platta radiatorerna.

Sen är 26 kW rätt lite till denna kåk, de kommer att gå en hel del eltillskott i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2007, 08:28:15 »
För närvarande har jag inget tillskott. Så jag hoppas på en sval vinter...
 Men pumpen gÃ¥r dygnet runt frÃ¥n och med att det är ca -2 ute.
Då måste ju slutsatsen vara att den nått sin maxkapacitet och planat ut.
Visst kan väl intrimning av radiatorer och flöden göra en del men i stort behöver du väl TS vid minusgrader?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2007, 09:22:53 »
Kalkylen lÃ¥g pÃ¥  30000 kW plus 1kbm olja. Men jag inser ju nu att jag borde läst pÃ¥ mer. Borde haft en pump pÃ¥ ca 40 kW. Men man litar ju pÃ¥ installatören.
Skall ta och isolera vinden till sommaren iallafall.
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007, 09:24:23 »
Skall ta och kolla över radiatorerna också. Kan hända att det är någon som ligger kvar med lite högt flöde.
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007, 09:34:10 »
vid en 70% besparing på din förra förbrukning får du en drivenergi på 50730 kwh...........30000 plus en kbm olja kanske är lite för lite......särskilt om det
är dåligt isolerat...... *vinkar*

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2007, 09:43:14 »
Lite tråkigt att upptäcka det efteråt men är benägen att hålla med några tidigare inlägg.

Om man tar hänsyn till din stora yta och tidigare förbrukning (lite överslagsmässigt så kan man ta m3 olja och dubbla för att få riktvärde på effekt) så skulle du kanske ha runt 40kW och ytterligare någon km slang i backen.

Sen kan man ju ställa följdfrågan VILL du verkligen ha 900m2 uppvärmt året runt?
Kanske installatören la sig snålt för större kompressorer drar mer effekt och skulle kunna få korta gångtider på sommaren... eller om du sizar ner behovet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2007, 09:47:08 »
jag vågar knappt säga det här inne men sätt en pelletsbrännare som tillskott.... *vinkar*

Utloggad Kyrkskolan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2007, 09:53:04 »
Jo på sikt kommer jag vilja värma allt. Bor på 200 kvm i källaren nu medan jagrenoverar 300 kvm på markplan. Plan två hyr jag ut i två st lgh på 150 st. Ja det börjar luta åt isolering på vind, solvärme och en pelletsbrännare till de kalla dagarna samt en utskällning till installatören.
Jag sade uttryckligen att jag ville ha varmt och väl tilltaget...suck.
SKulle hittat detta forum först. Är återigen glad för all respons och hjälp man får...
IVT Greenline 26 1700 m slang. 100 år gammal tegelskola på 900 m2. Misstänker att jag har lite injusteringar att göra nu när pumpen vart i drift ett par veckor.
Huset är två plan med källare. Kommunen ägde det innan och gjorde av med 19 kbm olja!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2007, 09:59:04 »
Om man tar hänsyn till din stora yta och tidigare förbrukning (lite överslagsmässigt så kan man ta m3 olja och dubbla för att få riktvärde på effekt) så skulle du kanske ha runt 40kW och ytterligare någon km slang i backen.


Dubbla, är det inte lite snålt? Undrar om inte faktorn ligger i intervallet 2,5 -3. För en storförbrukare borde 3 vara rimligare då en oljepanna med hög effekt borde vara effektivare än villavarianten.

Räknar man med en faktor strax under 3 blir det ca 55 kW vid dimensionerande utetemperatur vilket ger under 50 % effekttäckning. Minus 1 grad in på köldbäraren gör att pumpen tappar 1 kW i effekt jämfört med noll grader som prestanda i databladen utgår från.

Tillägg: Märker att jag tolkade mahas inlägg fel. 40 kW avsåg pumpens effekt, jag fick för mig att det gällde effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur vilket var det jag skrev om ovan. Där kan 55 kW vara rimligt. En pump på 40 kW till det blir 73 % effekttäckning och det är helt i sin ordning. Beklagar.
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 11:03:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hmmm verkar knappt kalar hälften.
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2007, 10:04:06 »
Ja det börjar luta åt isolering på vind, solvärme och en pelletsbrännare till de kalla dagarna samt en utskällning till installatören.


Solvärmen blir nog ekonomiskt tveksam. Den ger mest under den tid pumpen räcker till. Motsvarande mängd pengar satsade pÃ¥ Ã¥tgärder som minskar värmebehovet när det är som kallast (= när solen brukar värma minst) som större radiatorer (47 grader fram vid -3 ute lÃ¥ter lite högt) och bättre isolering tycker jag verkar vettigare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!