Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorerna blir inte längre varma...  (läst 3862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
Radiatorerna blir inte längre varma...
« skrivet: 05 juli 2014, 00:02:29 »
Jag har en Thermia Duo frÃ¥n 2004. För ett par dagar sedan slutade uppvärmningen av radiatorerna att fungera och varmvattnet i kranen blev kallare. Om jag ställer om värmepumpen till att endast värma varmvatten fungerar den bra, dvs varmvattnet i duschen/kranarna blir ca 40-50 grader. Om jag däremot ställer tillbaka pumpen i autoläge sÃ¥ att den ska värma bÃ¥de huset och varmvatten sÃ¥ blir  det varken varmt i radiatorerna eller i kranarna. Jag tog bort frontkÃ¥pan och kände pÃ¥ framledningsröret och det blir varmt i autoläge men värmen tar sig inte vidare ut till röret som gÃ¥r till radiatorerna. Jag har testat att avlufta men värmen kommer fortfarande inte ut ur värmepannan. NÃ¥gon som har nÃ¥gra uppslag?   

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2014, 08:52:44 »
Kolla cirkulationspump och växelventilen
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2014, 20:23:53 »
Tack för tipsen. Hur kollar man att pumpen och växelventilen fungerar? Pumpen sätter igång och vibrerar när man sätter värmepumpen i autoläge.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2014, 20:32:32 »
Jag har inte Thermia själv, men det finns massor med beskrivningar på forumet hur man gör.
Sök runt lite i sökfunktionen eller vänta ett tag så du kommer snart att få veta hur det går till på en Thermia av de som vet bättre.
Här är en tråd som kanske är intressant? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56057.msg584224;topicseen#msg584224
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2014, 09:50:40 »
Hej, nu har jag kollat ställdonet och växelventilen. Ställdonet fungerar bra (testade med manuell test) och jag har smörjt ventilen efter att jag plockade bort ställdonet så den fjädrar ut ordentligt. Felet kvarstår dock, dvs det kommer inte ut varmvatten ut från värmepumpen till radiatorerna men kranvattnet är varmt. En observation är att det endast skiljer tre grader mellan temperaturern på framledningen och returledningen, 50 respektive 47 grader.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2014, 10:43:12 »
Men då borde det vara problem med cirkulationen av värmebäraren i radiatorerna. Kolla att CP verkligen roterar, inte bara brummar.
Beskriv eller fota cirkulationspumpen så kan folk här berätta hur man kollar och ev åtgärdar den om den inte roterar.
Ett annat problem i värmebärarkretsen kan vara igensatt filter men då är det inte tvärstopp....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2014, 11:32:52 »
Du har helt rätt! Vilket proffs du är :-) Jag gjorde ett manuellt test pÃ¥ cirkulationspumpen och den är död, jag blev lurad av vibrationerna ... Den gick inte heller att hjälpa igÃ¥ng med en skruvmejsel. Funktionen för att bifoga en bild verkar inte funka, kanske mÃ¥ste registrera mig först? Hursomhelst, pumpen är av fabrikat WILO och det stÃ¥r följande text pÃ¥ den: 
PN10 - IP44
Class F - TF110
RS25/6-3 C
4511702
42/04
Den har tre valbara varvtal 2200, 1900 och 1450.
Jag kunde inte hitta pumpen på pumplotsen. Ska man tänka på något speciellt när man byter pumpen?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2014, 11:37:42 »
Innan du byter pumpen bör du väl kolla om du får ström fram till den, problemet kan ju sitta innan pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2014, 12:02:00 »
Hej, jag mätte spänningen med voltmeter när jag gjorde manuellt test och den visade 231 volt så jag är 100 på att pumpen är trasig. Är det enkelt att byta den? Måste man tänka på något speciellt vid bytet? Är det enkelt att avlufta efter bytet?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2014, 13:01:04 »
Den är enkel att byta, det sitter avstängningar på bägge sidorna om pumpen, så det är bara att stänga dom, lossa på den stora "muttern" (på bägge sidorna av pumpen) och lossa elanslutningen samt lyfta ut pumpen. Troligen behöver du inte ens lufta systemet efter OCH du ska hålla emot anslutningarna så att dom inte snurrar när du lossar på "mutterarna".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Nikolaus Varzakakos

  • Gäst
Nikolaus Varzakakos
SV: Radiatorerna blir inte längre varma...
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2014, 15:07:59 »
Tackar, det var ungefär som jag gissade. Nu gäller det bara att hitta en lämplig ersättningspump. Ska testa att lägga in en köpannons på forumet. Tack så mycket för er vägledning!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!