Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar  (läst 2547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poptos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar
« skrivet: 08 december 2010, 15:16:25 »
Idag har jag efter lite studerande också tänkt skaffa denna tank ( CTC Ecozenith I 550 ). Till att börja med tänkte jag koppla på min gamla värmepanna med pellets. Den ska senare användas som spetsvärme. Och i ett senare skede tänkte jag koppla på en Ecoair 109 polar edition. Anledningen till bytet är att jag är trött på styrningsmöjligheterna på min nuvarande panna. Många leverantörer verkar förespråka en bergvärmepump, men jag är lite skeptisk till borrning som jag hört kan bli misslyckat ibland.. När jag delar upp det i många steg så slipper jag låna och kan bygga ut värmesystemet när jag vill. Kan ju även köpa en CTC EcoPart och hänga på om jag bestämmer mig, i ett senare skede, för att borra. Vad tror ni om det resonemanget?
Hus: Tegelvilla från 1955
Boarea: 170 kvm Biarea 85
Värmesystem: Radiatorer från byggåret
CTC-panna 453b Janfire pelletsbrännare

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 15:23:54 »
Har du nån ack-tank i dag? Jag tycker EcoZenithen är lite overkill i de flesta fall och lite dyr om man inte har behov av alla specialfunktioner.... För att koppla ihop en VP och en pelletspanna borde väl en EcoEl fungera lika bra?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad poptos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 16:42:16 »
Hej! Jag har ingen ack tank idag. Skulle jag köpa både accktank och EcoEl blir det iofs billigare, ( ecozenith ca 43 000, ecoel ca 30 000 + acctank) men då får jag enhet till som ska ha plats. Jag har väl också blivit lite såld på de andra möjligheterna som ecozenith ger. Har även en till fråga om det är någon som råkar se tråden. Var går gränsen då man bör ha polar utgåvan? Jag bor i Hälsingland.
Hus: Tegelvilla från 1955
Boarea: 170 kvm Biarea 85
Värmesystem: Radiatorer från byggåret
CTC-panna 453b Janfire pelletsbrännare

Utloggad lakebone

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2011, 22:16:13 »
Lite sen kanske men jag skriver ändå, jag köpte nämligen det du funderar på och kan konstatera att Zenith ackumulerar för dåligt/ är för liten, brännaren går hela tiden eller iaf startar och stoppar väldigt ofta nu när det är kallt. Jag har sett ett ökat slitage på brännaren sedan jag installerade Zenith brännaren tänkte jag till en början göra mig av med men nu vågar jag nog inte vågar kasta den längre för då blir det nog kallt inne på köpet. Jag skulle rekommendera en vanlig tank utan styrning och om du är lite klurig göra en egen styrning med en Siemens LOGO eller S7 200 finns andra liknande också, det finns kort för PT100 givare och "fria" styrmöjligheter iom att du får göra programmet helt själv, så hade jag gjort med facit i hand.
 Nu ska jag komplettera med en logo och ge laddpumpen till pannan lite eftergÃ¥ngstid medan laddomaten är öppen, dÃ¥ fÃ¥r brännaren vila nÃ¥gra minuter extra om det nu gör nÃ¥gon skillnad.
Eco Zenith i550, EcoAir 109 Polar installerad 2011-02-13.
Spetsvärme med Värmebaronen viking bio pelletsbrännare i baxi duoplus panna.
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage med orginal fönster.
PelletsÃ¥tgÃ¥ng 10pall/ Ã¥r  2009/10

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tänkte skaffa ecozenith och Ecoair 109 polar
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2011, 19:40:45 »
Rekomenderar att satsa på bergvärme direkt Thumbsup visst du behöver låna en slant men får ett komplett system om du installerar själv är det inga problem att få det för strax under 100000 kr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!