Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips och RÃ¥d önskas  (läst 18941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #60 skrivet: 06 april 2011, 19:19:03 »
Hur ser era offerert ut?
Har fått in 7 offerter och alla utom en använder schablon för rotavdrag (30% av totalbeloppet). Men en har lämnat offert på totalt 150k och och att arbetskostnaden är 58k.Hur är det är dom flesta lata och inte orkar specificera sina fakturor? Det verkar ju som att det är en del pengar att hämta om man dom kan specificera sina fakturor.

Skulle tro att de flesta standard installationer hamnar på mindre än 30 % i arbetskostnad och då funkar det inte med specificerad om man inte hittar på timmar eller tar en orimligt hög timpeng med 58000 kr i rot och 700kr tim har man jobbat drygt 82 tim så lång tid tar inte en normal vp installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #61 skrivet: 06 april 2011, 19:33:04 »
Hur ser era offerert ut?
Har fått in 7 offerter och alla utom en använder schablon för rotavdrag (30% av totalbeloppet). Men en har lämnat offert på totalt 150k och och att arbetskostnaden är 58k.Hur är det är dom flesta lata och inte orkar specificera sina fakturor? Det verkar ju som att det är en del pengar att hämta om man dom kan specificera sina fakturor.

Skulle tro att de flesta standard installationer hamnar på mindre än 30 % i arbetskostnad och då funkar det inte med specificerad om man inte hittar på timmar eller tar en orimligt hög timpeng med 58000 kr i rot och 700kr tim har man jobbat drygt 82 tim så lång tid tar inte en normal vp installation.
Blev själv misstänksam så jag kontaktade skattemyndigheterna för att reda ut vad som gällde. Och det är entreprenören som skall ta reda på och veta vad man får göra rotavdrag på. Så om han drar av 50% av 58k så är ju bara jag glad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #62 skrivet: 06 april 2011, 20:27:44 »
Hur ser era offerert ut?
Har fått in 7 offerter och alla utom en använder schablon för rotavdrag (30% av totalbeloppet). Men en har lämnat offert på totalt 150k och och att arbetskostnaden är 58k.Hur är det är dom flesta lata och inte orkar specificera sina fakturor? Det verkar ju som att det är en del pengar att hämta om man dom kan specificera sina fakturor.

Skulle tro att de flesta standard installationer hamnar på mindre än 30 % i arbetskostnad och då funkar det inte med specificerad om man inte hittar på timmar eller tar en orimligt hög timpeng med 58000 kr i rot och 700kr tim har man jobbat drygt 82 tim så lång tid tar inte en normal vp installation.
Blev själv misstänksam så jag kontaktade skattemyndigheterna för att reda ut vad som gällde. Och det är entreprenören som skall ta reda på och veta vad man får göra rotavdrag på. Så om han drar av 50% av 58k så är ju bara jag glad.

Dom gångerna jag nyttjat rotavdrag har det stått på fakturan och i anbud att om inte rotavdraget beviljas kommer jag att få betala hela arbetskostnaden så jag skulle inte välja den installatören som är billigare efter rot men dyrare före rot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #63 skrivet: 06 april 2011, 22:17:24 »
Hur ser era offerert ut?
Har fått in 7 offerter och alla utom en använder schablon för rotavdrag (30% av totalbeloppet). Men en har lämnat offert på totalt 150k och och att arbetskostnaden är 58k.Hur är det är dom flesta lata och inte orkar specificera sina fakturor? Det verkar ju som att det är en del pengar att hämta om man dom kan specificera sina fakturor.

Skulle tro att de flesta standard installationer hamnar på mindre än 30 % i arbetskostnad och då funkar det inte med specificerad om man inte hittar på timmar eller tar en orimligt hög timpeng med 58000 kr i rot och 700kr tim har man jobbat drygt 82 tim så lång tid tar inte en normal vp installation.
Blev själv misstänksam så jag kontaktade skattemyndigheterna för att reda ut vad som gällde. Och det är entreprenören som skall ta reda på och veta vad man får göra rotavdrag på. Så om han drar av 50% av 58k så är ju bara jag glad.

Dom gångerna jag nyttjat rotavdrag har det stått på fakturan och i anbud att om inte rotavdraget beviljas kommer jag att få betala hela arbetskostnaden så jag skulle inte välja den installatören som är billigare efter rot men dyrare före rot.
Nu så är denna installatör billigast före rot också, har bara fått offert via mail och att han skall skicka ett skriftligt anbud så vi får se vad som står i det. Men om det är så att han försöker lura mig (oavsett om han är billigast eller ej) så blir det ingen affär då har han bränt mitt förtroende. Men som sagt vi får se vad han kommer med.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #64 skrivet: 06 april 2011, 23:39:09 »
Ja du skulle kunna tjäna 6500kr för att vara mer exakt?

Det ska nog skilja ganska mycket för att man ska orka bråka med skattis. Det är ju 100% säkert att 30% går igenom.

Helt klart värt att fråga på vilket sätt denna leverantör anser sig skilja mot de övriga då han inte går efter 30%.

De dyra offerterna jag fått har till 99% varit på grund av högre materialkostnader. Fördelen med schablonupplägget är att exempelvis en maskinuppgradering (kw) ökar roten, allt annat lika.

Och så blir det enkelt att jämföra. Och man slipper välja leverantör utifrån vem som är mest kreativ med sin rotberäkning.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #65 skrivet: 06 april 2011, 23:49:39 »
Ja du skulle kunna tjäna 6500kr för att vara mer exakt?
Det ska nog skilja ganska mycket för att man ska orka bråka med skattis. Det är ju 100% säkert att 30% går igenom.
Helt klart värt att fråga på vilket sätt denna leverantör anser sig skilja mot de övriga då han inte går efter 30%.
De dyra offerterna jag fått har till 99% varit på grund av högre materialkostnader. Fördelen med schablonupplägget är att exempelvis en maskinuppgradering (kw) ökar roten, allt annat lika.
Och så blir det enkelt att jämföra. Och man slipper välja leverantör utifrån vem som är mest kreativ med sin rotberäkning.
Jag sökte ROT-avdrag redan i dekl för 2009  för specad arbetskostnad (Borrning +installation) Fick avdraget ändrat av skattmasen med motiveringen att 30% regeln hade överenskommits med branchen. (SVEP).
Gäller ny regel nu, att man får dra mer om kostnaden är högre? Gäller den i så fall retroaktivt?
« Senast ändrad: 06 april 2011, 23:58:37 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #66 skrivet: 07 april 2011, 08:47:52 »
Jag vet ej vilka reglers som gäller, hade aldrig hört talas om 30% regeln innan. Men som jag sa så ringde jag skattemyndigheten och enl dom så skall entreprenören veta vad som gäller vid rotavdrag, och jag som beställare bör ju kunna lita på dessa offerter. Det är ju inte första gången som han installerar bergvärme. Han kan ju ej fejka arbetskostnaden då försöker han ju lura både mig och skattemyndigheten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #67 skrivet: 07 april 2011, 09:56:52 »
Kan, kan han :)

säger man så?

Vidare kan han även blåsa dig utan större konsekvens. Exempelvis ange ett rotavdrag som sedan inte går igenom och det är du som får stå den ökade kostnaden genom det lägre rotavdraget.

Givet att detta med 30% är hyfsat vedertaget och alla andra offerter verkar ha detta schablonvärde så kanske det vore en bra ide att ställa frågan till leverantören och fråga huruvida han kan garantera att rotavdraget går igenom osv.

Ha häcken fri om du beställer från någon som frångår praxis vad gäller rot. Så inga problem uppstår. Det blir säkert bra i slutändan :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #68 skrivet: 07 april 2011, 12:12:53 »
Kan, kan han, kan man saga, det fortsatter med hon, hon kan int hon och detta ar ett vanligt uttryck i svenskfinland.
Jag har varit dar och traffat dem.

Om skattemyndigheten en gang for alla har fastslagit att 30% ar arbete sa kan val inte en installator hitta pa en egen fordelning?
Om han gor det far han/hon sakert tampas med skattemyndigheten och kunden kan glomma det, betala fakturan och vara nojd, eller? 

Hacken fri har man, det ar ju en regel fran skattemyndigheten och kunden maste anses handla i god tro om han handlar av en auktoriserad installator? ROT finns det sa mycket skrivet om att det maste anses sjalvklart vad det innebar, i samband med VP installation alltsa, 30% arbete = vedertaget.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #69 skrivet: 07 april 2011, 15:26:36 »
SÃ¥ det gäller att köpa dyra grejer om man vill ha mycket ROTavdrag.  ::)
Men säj att du köper en begagnad pump mm billigt men med lika mycket arbete som med en ny, dÃ¥ skulle i alla fall jag propsa pÃ¥ en spec av arbetskostnaden och försöka driva igenom fullt avdrag.  knUp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #70 skrivet: 07 april 2011, 16:56:41 »
SÃ¥ det gäller att köpa dyra grejer om man vill ha mycket ROTavdrag.  ::)
Men säj att du köper en begagnad pump mm billigt men med lika mycket arbete som med en ny, dÃ¥ skulle i alla fall jag propsa pÃ¥ en spec av arbetskostnaden och försöka driva igenom fullt avdrag.  knUp

Beror nog på vad som står på kvittot tex installation av vp 5000 kr justering av radiatorer 20000 kr byte av vv beredare 15000 kr har man lite fantasi kan man nog lösa det utan att bluffa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!