Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Berg eller luft  (läst 12584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Berg eller luft
« skrivet: 19 april 2010, 16:27:25 »
Hej allesammans!!

Börjar få gråa hår... Har träffat några leverentörer nu och får helt olika budskap. Förstår att man inte kan ge några precisa råd då jag inte kan ge ifrån mig exakta siffror på förbrukning etc men skulle va tacksam för tips.

Leverentör 1
Föreslår NIBE 1145 10Kw + extern varmvattenberedare(Bergvärme)
Han har har sagt att det enda rätta är att borra då luft/vatten inte levererar samma effekt till oss då vi har ett 1-rörsystem.
Gav dock ett mycket bra intryck då han kom med mycket konstruktiva förslag på hur man enkelt skulle kunna "bygga om" och göra vårt 1-rörsystem mer effektivt.

Leverentör 2
Föreslår CTC EcoAir 10 (Luftvärme)+CTC EcoEl
Förespråkade luft/vatten då han inte tyckte det var ekonomiskt försvarbart att borra.


Bor i ett hus på ca 150m2 där vi bränt ca 4m3 på ett år (på tok för mycket) och huset ligger mellan Karlstad o Oslo.

Har inte fått några offerter än men vore tacksam för forumets tips då jag känner mig väldigt frustrerarad över olika budskap. Båda leverentörerna gav dock ett mycket seriöst budskap och kom med olika förslag på hur man kan förändra i tillägg till installation av värmepump.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller luft
« Svar #1 skrivet: 19 april 2010, 17:57:21 »
Hej.

Jag har redan fÃ¥tt grÃ¥a hÃ¥r  *roflmao*jag har ocksÃ¥ enrörssystem 142 kvm 3kbm olja..var lenge inne pÃ¥ luft vatten,men blev lite tveksam när jag sÃ¥ hur mÃ¥nga av mina bekanta som har l/v som hadde problem  vintras,SÃ¥ det blev en Thermia G2 bergvärmepump med 180m borrhÃ¥l.nu väntar man pÃ¥ nästa vinter med spänning.
Lycka till.
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #2 skrivet: 19 april 2010, 19:41:20 »
Hej allesammans!!

Börjar få gråa hår... Har träffat några leverentörer nu och får helt olika budskap. Förstår att man inte kan ge några precisa råd då jag inte kan ge ifrån mig exakta siffror på förbrukning etc men skulle va tacksam för tips.

Leverentör 1
Föreslår NIBE 1145 10Kw + extern varmvattenberedare(Bergvärme)
Han har har sagt att det enda rätta är att borra då luft/vatten inte levererar samma effekt till oss då vi har ett 1-rörsystem.
Gav dock ett mycket bra intryck då han kom med mycket konstruktiva förslag på hur man enkelt skulle kunna "bygga om" och göra vårt 1-rörsystem mer effektivt.

Leverentör 2
Föreslår CTC EcoAir 10 (Luftvärme)+CTC EcoEl
Förespråkade luft/vatten då han inte tyckte det var ekonomiskt försvarbart att borra.


Bor i ett hus på ca 150m2 där vi bränt ca 4m3 på ett år (på tok för mycket) och huset ligger mellan Karlstad o Oslo.

Har inte fått några offerter än men vore tacksam för forumets tips då jag känner mig väldigt frustrerarad över olika budskap. Båda leverentörerna gav dock ett mycket seriöst budskap och kom med olika förslag på hur man kan förändra i tillägg till installation av värmepump.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Hej!
Har du funderat på att ta kontakt med energirådgivaren i din kommun. Han har tillgång till ett opartiskt beräkningsprogram.
sansun

Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #3 skrivet: 19 april 2010, 20:07:20 »
Hade och har fortfarande enrörssystem.  Brände 21500 till 22000 kWh el Ã¥rligen.
Borrade 130 meter  installerade 6 kW berg värme ( AutoTerm ) dagens Bosch 4 och
halvår sedan.
Höjde inomhus temperaturen med ca 2 grader, årligt förbrukning 10500 kWh nu.
Ingen tillägs el till värmen än hittills.
Ingen grÃ¥hÃ¥r för värmen bara för Ã¥ldern. Inte lÃ¥ngt ifrÃ¥n Karlstad.   


Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Berg eller luft
« Svar #4 skrivet: 19 april 2010, 20:25:14 »
Berg!
4m3 olja tyder på att huset drar mycket när det är kallt.

BERG
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Berg eller luft
« Svar #5 skrivet: 19 april 2010, 21:10:14 »
Jag tycker också förbrukningen av olja talar för berg- eller markvärme. Sen måste man ta hänsyn till det lokala klimatet också. Inlandsklimat där det kan bli kalla perioder under vintern talar för bergvärme. Kustklimat med mer jämna vintertemperaturer gynnar luftvärmepumpar.

Sen måste man också ta hänsyn till hur långt ner det är till berget och grundvatten. Det kan göra att bergvärme blir för kostsamt även om klimat och värmebehov annars skulle tala för det alternativet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller luft
« Svar #6 skrivet: 21 april 2010, 14:35:20 »
Bor du på en gammal leråker med många Många meter ner till berget kommer det kosta att borra hål. I annat fall så ska du borra om du kan borra. Jag har själv installerat en Thermia G2 10 med 200m borra, dock osäkert hur mycket som är aktivt.

Bergvärme ger värme då du behöver den bäst - på vintern. En luftvärmepump levererar som sämst då du behöver det mest.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #7 skrivet: 23 april 2010, 20:54:33 »
Citera
Jag tycker också förbrukningen av olja talar för berg- eller markvärme. Sen måste man ta hänsyn till det lokala klimatet också. Inlandsklimat där det kan bli kalla perioder under vintern talar för bergvärme. Kustklimat med mer jämna vintertemperaturer gynnar luftvärmepumpar.
HÃ¥ller med.
Men med en förbrukning på 4m³ olja för 150m² borde du göra isolerande förbättringar på huset ochså.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Berg eller luft
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2010, 13:09:16 »
Med tanke på ROT-avdrag så skiljer det nog inte så mycket i pris, och om du kan borra så ska du borra. Du får värmen när du behöver den som mest, och du har inga delar som står ute och brummar och fryser sönder.
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2010, 18:26:53 »
SANSUN.  Jag har oxÃ¥ prestige programmet.  Mycket krÃ¥ngligare än mitt vanliga och det kommer fram till samma saker. Det finns ingen konspiration.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2010, 22:34:48 »
SANSUN.  Jag har oxÃ¥ prestige programmet.  Mycket krÃ¥ngligare än mitt vanliga och det kommer fram till samma saker. Det finns ingen konspiration.

Hej!
Elförbrukning v-pump för april 2010 enligt separat el-mätare: 1172 kWh (inkluderar varmvatten 30 timmar).
Avgiven värmeenergi (inkl. varmvatten) enligt Actaris CF ECHO´II: 3477 kWh
Brine In +2 
Brine Ut -2
Verkningsgrad för april: 2,97     

Förr uppgav man att man får tillbaka ca. 3 ggr vad man stoppar in. Det tycks gälla fortfarande. Jag får ta mig en funderar på om jag
inte borde docka en luft/vatten värmepump som ger bättre verkningsgrad vår och höst! Om jag minns rätt så är det mycket högre verkningsgrader som du får fram med dina program -eller hur?
sansun
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2010, 22:44:26 »
Det är jättebra att mäta. Men vad du inte kan mäta, är den tid VP står still tackvare integral beräkningen. Då blir ditt verkliga COP högre.
Sedan sÃ¥ blir COP sämre vid VV drift sÃ¥ klart. Men du skulle nog fÃ¥tt ett bättre COP om din inst hade haft Prestige.  I mitt program ,Thermias program, fÃ¥r jag fram en beräknad Ã¥rsverkningsgrad, INTE COP. Den brukar hamna pÃ¥ 3,5. Om du har en elpanna sÃ¥ gÃ¥r den nästan hela tiden. Din VP stÃ¥r still, tack vare integralet, det besparar ocksÃ¥. COP är ett missvisande mätvärde , men tyvärr det enda vi har.

Om du tar ut en kyltekniker, som kan värmepumpar och inte bara kylmaskiner så kan han mäta upp din VP och ge dig ett log PH diagram där du kan räkna fram COP och annat. Han kan täta ut din VP, fixa alla värden och så blir det fint ska du se. Och du får ett protokoll på alltihop. Det är bra att ha.
« Senast ändrad: 02 maj 2010, 22:56:12 av VP ORAKLET »

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2010, 22:52:19 »
Det är jättebra att mäta. Men vad du inte kan mäta, är den tid VP står still tackvare integral beräkningen. Då blir ditt verkliga COP högre.
Sedan sÃ¥ blir COP sämre vid VV drift sÃ¥ klart. Men du skulle nog fÃ¥tt ett bättre COP om din inst hade haft Prestige.  I mitt program ,Thermias program, fÃ¥r jag fram en beraknad Ã¥rsverkningsgrad. Den brukar hamna pÃ¥ 3,5. Om du har en elpanna sÃ¥ gaÃ¥r den nästan hela tiden. Din VP stÃ¥r still, tack vare integralet, det besparar ocksÃ¥.

?????????????????
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2010, 22:57:06 »
Vad var det du inte förstod..
OK glömde att det var du ;D
Om du ringer till mig och säger att du vill ha en VP. Du har nu en elpanna.  DÃ¥ sparar kompressorn in det mesta och styren sparar in lite till.


kompressor, bara= COP 3    KOMPRESSOR och styr=Cop 3.4   typ      OK
« Senast ändrad: 02 maj 2010, 23:04:46 av VP ORAKLET »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Berg eller luft
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2010, 07:01:14 »
Det är jättebra att mäta. Men vad du inte kan mäta, är den tid VP står still tackvare integral beräkningen. Då blir ditt verkliga COP högre.
På vilket sätt höjs COP av att VPn står still menar du?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!