Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro SC 3032  (läst 28325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Zibro SC 3032
« skrivet: 08 oktober 2011, 00:00:07 »
Köpte för några veckor sedan denna pump på Jula i Örebro. De hade annonserat extra info om värmepumpar en torsdagskväll och minsann fanns en konsulent där - som var helt upptagen av en annan kund - i 45 min, sen gick jag. Men när jag sedan läst mera på detta utmärkta forum så köpte jag SC 3032 trots detta - 10 % avdrag på Julakortet så det blev värt att pröva. http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-3032-4700-w-417019
Med tanke på allt som talats om isolering på Zibro-vp så kunde jag idag konstatera att de har tänkt på det. Bilder från min öppnade utedel: http://www.makisdata.se/varmepump/CS3032.pdf

Ser fram emot synpunkter på denna vp - detta är mitt första år..

Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2011, 10:15:36 »
Hei.

Det har vært og kommer til å bli fokus på disse billigpumpenes ytelse for å tillate de solgt. Eksempel i Danmark der enkelte pumper er nektet tilgang til markedet.
http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/ApparaterOgProdukter/tilsynsresultater/Documents/Offentliggørelse_klimaanlæg_2011.pdf

De som selger disse vil ikke tape markedsmuligheten, og kreve de isolert. Øker kanskje produksjonskostnaden i Kina med 15 til 20 kroner per pumpe, så ikke det helt store tapet målt opp mot helt bortfall fra muligheten til å selge.
Med isolering reduseres pumpens termiske tap, og de vil passere "nåløyet". Jeg har aldri sett inne i en SC3032 før, men det er første slik kinapumpe jeg har sett et forsøk på å isolere. Det din pumpe har av isolering er 1000 ganger mer enn hva som var i min Coolix inverter, produsert samme sted i Kina som Zibro'n.
Du kan godt ha på isolasjon på hurtigkoblingen, samt det som eventuelt er uisolert av rørene som kommer fra pumpehuset opp til koblingen. Tipper om du tar på koblingen når maskinen går så kjenner du god varme, og den er rent tap å avgi ute.


« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 10:19:53 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Zibro SC 3032
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2011, 15:16:01 »
Det är märkligt att det är så svårt att få till rätt data på sina maskiner.
Men det är tyvärr så att det är otroligt lönsamt för den som fuskar sig fram i verksamheten och inte levererar det man lovat.
Vem vill veta sanningen? Jo vi konsumenter!
Vem kan ta reda på sanningen? Inte vi konsumenter!

Kan även konstatera att även Julas tekniska data på SC3032 är helt uppåt väggarna, eller så har man data som ingen annan har.
Enligt Zibro är max uteffekt endast 3600W !
http://www.zibro.com/Sweden/se_Downloads/Zibro_Airco_11_SE.pdf
Julas data stämmer mer in på SC3050.

Skulle vara intressant att veta vad det står för data på kartongen.

Edit: Kollade i deras katalog och där anges samma data som Zibro.
Verkar vara hemsidan som inte är uppdaterad.
« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 15:28:43 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2011, 17:40:29 »
Det är riktigt, snabbkopplingen och rören därunder saknar isolering. Stoppade in Gullfiber runt snabbkopplingen och i kåpan under. Sedan silvertejp över, kanske inte så vackert men..

Har köpt en energimätare http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164719240
och kopplat in ovanför jordfelsbrytaren. Bilder, se http://www.makisdata.se/varmepump/SC3032_bild2.pdf
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Anders Carlson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro SC 3032
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2011, 18:31:27 »
Funderar på att köpa denna värmepumpen till sommarstugan. Jag har tänkt mig att den skall köras hela vinterhalvåret på underhållsvärme.
Idag har jag elradiatorer inställda på 12 grader. SC3032'an har en underhålls temp på 8 grader, detta tycker jag är lite lågt, någon som har erfarenhet hur mycket det kan variera i praktiken?

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2011, 19:45:13 »
Har mätt upp några effekter:

1000 W - full fart på kompressor och fläkt
700 W, 400 W - lågvarv
25 W - temp upnådd, utedel helt avstängd, endast långsam fläkt inne.
3 W - avstängd, standby

Den har bra korrelation av är-bör värde när det gäller temp. Möjligen mer i överkant än underkant.
FrÃ¥n en expert efter en vecka  ;)
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2011, 20:20:45 »
Ang portabel jordfelsbrytare som jag nämnde och visade bild på i tidigare inlägg - använd inte den i en sommarstuga! Vid ev strömavbrott slår den av och när strömmen kommer tillbaka slår den inte på automatiskt! Stugan får ingen värme! >:(

Annars är de mycket bra, en länk till hur bra: http://www.makisdata.se/varmepump/jordfelsbrytare.pdf
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2011, 21:33:49 »
Har mätt upp några effekter:

1000 W - full fart på kompressor och fläkt
700 W, 400 W - lågvarv
25 W - temp upnådd, utedel helt avstängd, endast långsam fläkt inne.
3 W - avstängd, standby
Den har bra korrelation av är-bör värde när det gäller temp. Möjligen mer i överkant än underkant.
FrÃ¥n en expert efter en vecka  ;)
Virker å være i dimensjon 50% av min Coolix 5.2 kW, eller SC3050, begge billig kinapumpe.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2011, 22:06:29 »
Virker å være i dimensjon 50% av min Coolix 5.2 kW, eller SC3050, begge billig kinapumpe.
Kan tro det.. men ingen av dessa finns väl att köpa i Sverige eller Norge?

Min effektmätning stannar nog där tills vintern. Jag skulle gärna vilja mäta uteffekten också men det anar jag inte finns någon pryl från Clas Ohlson som klarar..
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2011, 22:22:20 »
Kan tro det.. men ingen av dessa finns väl att köpa i Sverige eller Norge?

Min effektmätning stannar nog där tills vintern. Jag skulle gärna vilja mäta uteffekten också men det anar jag inte finns någon pryl från Clas Ohlson som klarar..
Jeg kjøpte min 5kW på Jula forrige år, men har forsvunnet fra sortimentet.
For å måle uteffekt, kan du måle temperaturdifferansen på innedelen. Den sammen med luftstrømmen oppgitt for innedel vil gi en grei pekepinne på hvor mye effekt den avgir.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2011, 22:53:15 »
Jeg kjøpte min 5kW på Jula forrige år, men har forsvunnet fra sortimentet.
For å måle uteffekt, kan du måle temperaturdifferansen på innedelen. Den sammen med luftstrømmen oppgitt for innedel vil gi en grei pekepinne på hvor mye effekt den avgir.
Ok, då går det om jag inte behöver mäta luftströmmen. Finns någon matematisk formel i detta forum som jag kan använda? Där jag anger rumstemperaturen, temperaturen från vp och fabrikantens angivna luftström.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Zibro SC 3032
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2011, 23:34:44 »
Om du har så du kan köra .xls så gjorde jag en uträkning i Excel.


Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2011, 23:46:04 »
Om du har så du kan köra .xls så gjorde jag en uträkning i Excel.
Tackar! Precis vad jag behövde. Vilket bra forum detta är! Återkommer efter mätningar och kalkyl.. Thumbsup
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro SC 3032
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2011, 14:11:40 »
Har gjort en mätning och kalkyl vid 7 grader C: med fabrikantens värde på max luftflöde (580 m3/h) får jag COP-värdet 3,6 vilket är något högre än fabrikantens på 3,2. Mätning vid lägre temperaturer är ju mer tidsödande då avfrostningstidens längd och frekvens också måste bestämmas.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro SC 3032
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2011, 18:17:12 »
Min Coolix inverter har jeg målt avfrostingens påvirkning på.

Et eksempel jeg fant igjen fra sist vinter er under en periode med -7 grader ute. Den gikk i 40 minutter, og anvendte 0.91 kWh, en driftseffekt på 1.365 kW. Så gikk den i avfrosting som tok 4.5 minutt, som forbrukte 0.06 kWh, en snitteffekt på 0,80 kW under avfrosting. Gjennom et døgn vil maskinen utføre 32 avfrostinger på hver 4.5 minutt, som er 2,4 timer uten varmeproduksjon. Er effekt 0.8 kW under avfrosting, går da 1,92 kWh bort per døgn.

En sekvens på 44,5 minutt anvendte da 0.97 kWh, hvorav 0.06 gikk til avfrosting. Det betyr at 0.06/0.97=6.2% av energien gått med til avfrosting. Om momentan COP f.eks var 2.4, vil "Defrost_COP" være 0.938x2,4=2.25.

Om det er mye is på register, tar avfrosting maks 10 minutter. Maksimal reduksjon av COP forutsatt samme 0.8kW effekt under avfrosting redusere "Defrost_COP" med over 12% fra den momentane COP. Mer dyre pumper med styrt tid mellom kan mer andre ord spare mye.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!