Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag byta frÃ¥n 15 till 17kW ?  (läst 7962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #15 skrivet: 23 april 2015, 00:17:05 »
Alright, tack för mycket god feedback. Kollektorn bör rimligen klara 17kW effektuttag över tid. Stort tack!

Kompletterande fråga som egentligen berör invertervarianten 1155-16kW: Skall man välja 1145-17 eller 1155-16?
Installatören förordar 1155 före 1145. Han hävdar att 1155 ger 16kW + elspets.
Nibe säger på fråga att 1155 inte alls kan jämföras med 1145.
Databladet på 1145 är väldigt märkligt och hävdar å ena sidan 12kW (tabell) i toppeffekt jämte 16kW i topp (kurva).

("Vem i hela världen, kan man lita på?")

Inverterpumpen har förvisso fördelar men kan den ge samma toppeffekter som 1145?
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #16 skrivet: 23 april 2015, 07:47:50 »
Det kan ju vara så illa att det är ett högtempsystem så att när det blir riktigt kallt stoppas kompressorn på hög retur.
Var är det för kurva + lutning inställt på värmepumpen?

En inverter skulle kunna få ner antal start/stopp, men i detta fallet blir det ungefär lika mycket tillskott då maxeffekten är ungefär densamma.
Tabellen visar effekten vid nominell frekvens (50 Hz), kurvorna ger en bättre bild av max prestanda.
« Senast ändrad: 23 april 2015, 07:49:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #17 skrivet: 23 april 2015, 09:12:42 »
Kurva 10 var inställd. Lutning vet ej men framledning var runt 48° vid strax över nollan ute. Så det verkar vara högtempsystem och det skulle tydligare förklara att VP kanske bryter för tidigt och allt blir eldrift. När bryter VP på för hög returtemp?

(Ursäkta min okunnighet om eget system men har nyligen tillträtt)
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #18 skrivet: 23 april 2015, 14:19:02 »
Jag gissar att räkneverket för starter är inne på tredje varvet d.v.s. totalt 188 929 starter.

Kurva 10 ger duktigt med tryck i köldmediekretsen. Mindre bra då det blir väldigt slitsamt för kompressorn.






Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #19 skrivet: 23 april 2015, 15:14:48 »
OK, betyder körning på kurva 10 att man kan ha varit på gränsen till vad köldbärarkretsen och kollektorn kan ha klarat av?
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #20 skrivet: 23 april 2015, 15:34:03 »
Du hämtar mindre energi från marken, när du kör på så hög kurva.

Det betyder att ditt problem ligger inte i jorden. Ditt problem finns i distributionssystemet.

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #21 skrivet: 24 april 2015, 01:16:23 »
Tack, bra! Lite enklare med extra radiatorer än att lägga ned ytterligare slinga i backen!! Lite extra kräm från ny pump och att ev kunna köra på väsentligen lägre framtemp gör att man kanske kan få ned elförbrukningen en hel del. Vi får se... hoppas kunna återkoppla med inlägg om hur det blev när allt är uppgraderat och driftsatt!

Stort tack till er som varit mycket behjälpliga med inlägg!!  "love"  "love"  "love"
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Utloggad Allbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #22 skrivet: 26 juli 2015, 09:28:01 »
Väcker liv i min gamla tråd:
Efter inventering av VB-sidan så håller jag just nu på med att installera radiatorer på totalt 10kW DT30 och räknar med att få ned framledningstemperaturen med kanske 10°, hoppas det.

Fråga: min gamla F1115 har sedan kompressorhaveriet gått enbart på elpatron för både värme och varmvatten. Jag vill nu, när radiatorerna skall kopplas in, stänga radiatorslingan och köra VP enbart för varmvatten och har därför satt den i driftläge utan radiatorer och med enbart elpatron. VP verkar bete sig som jag avser men skall nu stänga kulventilerna till radiatorslingan, finns det något problem att göra det eller är det bara att stänga slingan?

(VB-cirkulationspumpen behöver gå då och då för att pumpa vatten till VVB men VXV växelventilen måste alltid stå mot VVB och inte försöka putta ut vatten mot radiatorerna för där kommer det att vara helt stängt!)

/A
Bor på västkusten, 400m2 + källare som delvis är uppvärmd

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan jag byta från 15 till 17kW ?
« Svar #23 skrivet: 26 juli 2015, 18:30:42 »
Borde funka bra som du gjort  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!