Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppnade en kompressormodul och fann sladden till vevhusvärmaren avklippt.  (läst 2848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Nibe tycks klippa av sladden till vevhusvärmaren vid sin produktion.
Kompressor tillverkaren monterar vevhusvärmare som sedan bedöms obehövlig.
Den lilla effekt som åtgår att hålla vevhuset varmt kanske i sammanhanget är försumbar i förhållande till ökning av livslängd.
Samtidigt så har man vevhusvärmare på de större effekterna. Har anatgligen samband med köldmedie mängden, där man bedömmer att de små inte behöver ha detta.
Men man undrar vore det bättre med vevhusvärmare?
Speciellt då effekten regleras med enså kallad PTC värmare.
Hur många tillverkare utrustar sina vp med värmare?


////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På en bergvärmepump som står inne så tror inte jag att man behöver vevhusvärmare eller?

Det är kanske samma typ av kompressor i LVVP:arna och där behövs väl vevhusvärmare eftersom de står ute?
« Senast ändrad: 18 mars 2009, 22:18:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Nja Carl N
På de större berg vp så har man utrustad kompressor med vevhusvärmare.
Om det vore möjligt så hade jag kopplat in den. Anledningen är ju att köldmedie ine skall migrera in i oljan och därmed förorsaka kokning av oljan vid start.
Å andra sidan så får man hoppas att man provat ut vad som behövs för bästa livslängd.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carpenter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
fick nyss en ny kompressor i min 1215 .I den nya kompressorn som kom var det värmare som rörkillarna anslöt....Blir lite fundersam har jag fått en kompressor till en lvvp eller...?Gör det något isåfall eller kommer nya kompressorer med värmare? Sc:,h
                                                                                                                               
Sutterängvilla på 160m2 som jag konverterade från direktel hösten -04 Nibe 1215 7kw ca 380m slang i backen (ska försöka förlänga 100m i sommar ligger lite på gränsen)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Värmaren är även viktig för att koka bort soppa ur huset vid stillastående kompressor,detta för att minska startströmmar på grund av stående gas/vätskeblandningar i sugkammaren.

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
fick nyss en ny kompressor i min 1215 .I den nya kompressorn som kom var det värmare som rörkillarna anslöt....Blir lite fundersam har jag fått en kompressor till en lvvp eller...?Gör det något isåfall eller kommer nya kompressorer med värmare? Sc:,h
                                                                                                                               
Där ser man,vilken effekt har din vp.
Bara positivt med värmare, kan förlänga livslängd genom att åstadkomma bättre smörjning i startögonblicket.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carpenter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är en 7kw pump
Sutterängvilla på 160m2 som jag konverterade från direktel hösten -04 Nibe 1215 7kw ca 380m slang i backen (ska försöka förlänga 100m i sommar ligger lite på gränsen)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Ja där ser man, även de mindre effekterna har värmare numera. Om man ändå hade avstått fan att klippa av sladden till min för då hade även jag anslutit den.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!