Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur högt deta t vÃ¥gar man ha?  (läst 1348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur högt deta t vågar man ha?
« skrivet: 09 februari 2014, 06:01:43 »
Jag har haft en strulig uppstart av vår nya Thermia G3, med knackningar i rör och knäppande radiatorer. Efter en massa hjälp från forumet och min installatör har knackningarna gett med sig (för tillfället).
Jag har en 6kW pump och till det en 100! Knäpptank, ett radiatorsystem med tunna plåtraditorer. Allt går i ett tvårörssystem.

Först när jag satte integralen på -30 så slutade knäppandet, vid lägre värde så får systemet fnatt och man vaknade på nätterna av knackandet.

Nu till min frÃ¥ga, hur hög kan man sätta  :dt:?

Jag ställde in den på 10 och det som hände var att cp varvade ner och framledningstemperaturen gick upp, men systemet verkar mycket mer stabilt. Jag sänkte även startvarv för cp till 60%.

Min målsättning är att kunna minska integral och få färre starter utan at det börjar knacka o knäppa igen.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur högt deta t vågar man ha?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2014, 09:25:55 »
Rent teoretiskt borde knäppningarna öka med högre :dt:Sc:,h
Knäpptanken, matas den i toppen och har utloppet till radiatorerna i botten?

Annars så ska 10 °C :dt: säkert kunna funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur högt deta t vågar man ha?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2014, 09:47:18 »
Ja tanken är kopplad in i toppen och ut i botten.

CP gär pÃ¥ ett lägre varvtal med högre  :dt: och högre värme blir det ocksÃ¥, men det verkar tanken ta hand om. SÃ¥ min teori är att det lägre flödet ger ett lugnare system. ???
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur högt deta t vågar man ha?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2014, 09:55:51 »
OK, med det lägre flödet så blandas temperaturvariationerna bättre ut i knäpptanken?
Det kan säkert vara så det funkar, och det tyder även på att man inte ska snåla med storleken på en knäpptank, en 200 liters tank hade troligen löst dina problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur högt deta t vågar man ha?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2014, 10:58:41 »
Ja det är min teori, bättre blandning i tanken och långsammare förändring i systemet.

Nu är jag pÃ¥ integral -60 och vi fÃ¥r se hur det fungerar. Men du har helt rätt i att en större tank hade varit bättre, men det är inte förrän man haft problem som man vet de rätta svaren...  ;)
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!