Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Olika FL  (läst 5497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Olika FL
« skrivet: 12 oktober 2009, 07:53:55 »
Tanken är att sätta in in Bosch EHP 9 LW/M. Vet inte vilken IVT den är jämförbar med men styrcentralen är ju i alla fall rego 637. Kan man styra pumpen att köra olika FL temperaturer med den så man får lite svalare vatten till golvvärmen på övervåningen?

Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Olika FL
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2009, 17:15:01 »
Har en sån, den motsvarar IVT HT+ 9.

Jag har ingen sån konfiguration men tror den kan styra en extern shunt om det är det du undrar?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #2 skrivet: 20 november 2009, 13:01:26 »
Nja, det var väl inte det jag tänkte utan jag menade om man kunde styra så att pumpen exempelvis producerade 30 gradigt vatten i 20 min till golvvärmen och sedan producerade 50 gradigt vatten till källaren i 20 min. Men det fanns ju ingen sådan styrning så nu är frågan om det finns någon annan bra lösning på varm övervåning och kall källare.
Idag styr jag golvvärmen på övervåningen med en rumsgivare. Pumpen får jag ställa högt för att få varmt i källaren. Blir inte den mest lönsamma inställningne om man ska räkna COP.
Jag är väl själv inne pÃ¥ att sätta in en extern cirkulationspump enbart slingan i källaren för att fÃ¥ bättre värme pÃ¥ alla element dÃ¥ jag har enrörssystem. Tänkte även kanske sätta< in en eller tvÃ¥ fläktkonvektorer i källaren för att fÃ¥ ner FL tempen. FrÃ¥gan är ju bara hur mycket pengar man sparar pÃ¥  pÃ¥ pumpen att minska FL tempen pÃ¥ pumpen. Det mÃ¥ste ju vara värt investeringskostnaden pÃ¥ fläktkonvektorer och installation av dem.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #3 skrivet: 20 november 2009, 15:26:27 »
Jag tar returen från radiatorerna i huset och matar golvet i garaget, funkar kanon!

Från början satt båda på framledningen men shunten till garagegolvet blev så instabil och det kändes lite korkat. Ett par T-kopplingar och ett par kulventiler senare kan jag enkelt koppla om.

Jag skulle kolla om jag kan mata källaren först och ta returen från den till golvvärmen på övervåningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #4 skrivet: 20 november 2009, 15:44:15 »
Det löser ju inte den höga framledningstemperaturen men det låter ju faktiskt som ett rätt så vettigt alternativ.Ett problem är att jag har dåligt flöde i källaren så returen är väldigt kall. Frågan är om den är för kall för tillfället. Men det hade jag ju tänkt att fixa med en pump till så då kanske det blir bra.
Styr du golvvärmen med någon temostat eller har du flöde genom golvet hela tiden?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Olika FL
« Svar #5 skrivet: 20 november 2009, 16:08:32 »

Nja, det var väl inte det jag tänkte utan jag menade om man kunde styra så att pumpen exempelvis producerade 30 gradigt vatten i 20 min till golvvärmen och sedan producerade 50 gradigt vatten till källaren i 20 min.

Om du endast levererar värmevatten 50% av tiden, så lär du frysa i vinter. Skickar du dessutom 100% värmeenergi till 50% av förbrukarna, så stannar pumpen i förtid.

Vill du få lägre framledning till källaren, så är det större/fler radiatorer/konvektorer som gäller.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #6 skrivet: 20 november 2009, 17:00:47 »
Det löser ju inte den höga framledningstemperaturen men det låter ju faktiskt som ett rätt så vettigt alternativ.Ett problem är att jag har dåligt flöde i källaren så returen är väldigt kall. Frågan är om den är för kall för tillfället. Men det hade jag ju tänkt att fixa med en pump till så då kanske det blir bra.
Styr du golvvärmen med någon temostat eller har du flöde genom golvet hela tiden?

Det kanske är ditt dåliga flöde som är en del av problemet? Med bättre flöde kanske du kan sänka framledningen och fortfarande ha tillräckligt varmt?

Golvvärmen i garaget sitter på en separat shuntgrupp så den har en pump och en shunt, som båda styrs av min VP.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Olika FL
« Svar #7 skrivet: 20 november 2009, 18:00:50 »

Om du endast levererar värmevatten 50% av tiden, så lär du frysa i vinter. Skickar du dessutom 100% värmeenergi till 50% av förbrukarna, så stannar pumpen i förtid.


Här du 80 minuter pÃ¥ en timme eller?  ;)

Exemplet var nog lite dumt men tanken är nog god. Det skall nog inte vara några fasta 20 minuter. När VP är "färdig" med golvvärmen så växlar den till radiatorerna, sedan tappvarmvatten. Om behov då fortfarande finns så går den tillbaka till golvvärme. Alltså tre lägen i stället för den normala två (värmevatten och tappvarmvatten). Det skulle behövas ytterligare en växelventil och styrning, men ingen shunt och inget önödigt varmt vatten. Om man har en innegivare per plan så kan det innebära att alla radiatorer kan vara öppna utan att det blir för varmt någon stans. Finns detta till någon VP?

 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Olika FL
« Svar #8 skrivet: 20 november 2009, 20:35:52 »

Här du 80 minuter pÃ¥ en timme eller?  ;)


Jag har 60 minuter per timme.
Varför frågar du?


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Olika FL
« Svar #9 skrivet: 20 november 2009, 20:54:58 »

Nja, det var väl inte det jag tänkte utan jag menade om man kunde styra så att pumpen exempelvis producerade 30 gradigt vatten i 20 min till golvvärmen och sedan producerade 50 gradigt vatten till källaren i 20 min.

Om du endast levererar värmevatten 50% av tiden, så lär du frysa i vinter. Skickar du dessutom 100% värmeenergi till 50% av förbrukarna, så stannar pumpen i förtid.

20+20=40 som är 50% av tiden...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Olika FL
« Svar #10 skrivet: 22 november 2009, 19:36:49 »

20+20=40 som är 50% av tiden...


Jag kanske uttrycker mig otydligt.

En rätt dimensionerad värmepump har max kompressoreffekt för värme/varmvattenbehov vid DUT eller varmare.

Det betyder att kompressorn går dygnet runt för att kompensera värmeförluster och varmvattenförbrukning när det är som kallast. För kompressortid med värmedrift avger i bästa fall kompressorn lika mycket effekt som golvvärme och radiatorer tillsammans avger i effekt. Att då plocka bort en våning under 20 minuter av 40 möjliga (50% av tiden) är inte så lyckat. Det blir kallt i huset.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Olika FL
« Svar #11 skrivet: 23 november 2009, 10:04:44 »
OK nu föstår jag hur du menar.

Men totaleffekten blir ju samma, man ger all VP-effekt till ett plan i taget. Men det kanske inte är så lyckat trots allt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Olika FL
« Svar #12 skrivet: 23 november 2009, 11:47:34 »
OK nu föstår jag hur du menar.

Men totaleffekten blir ju samma, man ger all VP-effekt till ett plan i taget. Men det kanske inte är så lyckat trots allt.

Problemet är att radiatorerna inte suger all effekt som kompressorn avger. Skrev tidigare i tråden...."Skickar du dessutom 100% värmeenergi till 50% av förbrukarna, så stannar pumpen i förtid."

Om vi leker med tanken "rigumuse" har radiatorer som suger 4,5 kW vid 55° och golvvärmen suger 4,5 kW vid 40°. DÃ¥ är det svÃ¥rt att öka effekten frÃ¥n radiatorerna. DÃ¥ krävs en högre framledning samt snabbare flöde. Golvvärmen är det nog inga problem att lämna av 9 kW, men det kräver en högre framledningstemp.....som avsikten var att sänka. Beroende pÃ¥ golvyta kan en högre temp pÃ¥ golvet orsaka skador. 

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #13 skrivet: 23 november 2009, 13:32:48 »
Det är precis så jag skulle vilja ha det att den jobbar mot 3 lägen. Det är alltså möjligt att få det så med en bosch? I övrigt verkar det inte vara någon dum idé att öka cirkulationen i källaren + att man kanske får sätta in nån fläktkonvektor också.
Som jag har idag är det väldigt svårt att styra. Som sagt så har jag ju golvvärme under klinkers i större delen av våningen som styrs av termostat i vardagsrummet. Jag har radiatorer kvar i sovrummen uppe. Radiatorerna i sovrummen kan jag inte ha på för fullt då det blir alldelles för varmt i sovrummen. I källaren har jag radiatorer som i dagsläget kräver hög FL temp. Totalt har jag 3 värmeslingor, en till golvvärmen, en till rummen uppe och en slinga till källaren. Slingorna har väldigt olika FL temp behov.



Om du endast levererar värmevatten 50% av tiden, så lär du frysa i vinter. Skickar du dessutom 100% värmeenergi till 50% av förbrukarna, så stannar pumpen i förtid.


Här du 80 minuter pÃ¥ en timme eller?  ;)

Exemplet var nog lite dumt men tanken är nog god. Det skall nog inte vara några fasta 20 minuter. När VP är "färdig" med golvvärmen så växlar den till radiatorerna, sedan tappvarmvatten. Om behov då fortfarande finns så går den tillbaka till golvvärme. Alltså tre lägen i stället för den normala två (värmevatten och tappvarmvatten). Det skulle behövas ytterligare en växelventil och styrning, men ingen shunt och inget önödigt varmt vatten. Om man har en innegivare per plan så kan det innebära att alla radiatorer kan vara öppna utan att det blir för varmt någon stans. Finns detta till någon VP?

 
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #14 skrivet: 23 november 2009, 13:52:06 »
Har haft VP väldigt kort tid så jag vet egentligen inte om den har något över att ge vid kalla temeraturer men den ska väl vara lite överdimensionerad till mitt hus. Det kanske skulle hinna kyla ner källaren lite dom allra kallaste dagarna på året men de allra flesta dagarna skulle väl VP klara av det. Tror du inte det? Bor i jönköpingsområdet så det är inte många minusgrader så ofta.



20+20=40 som är 50% av tiden...


Jag kanske uttrycker mig otydligt.

En rätt dimensionerad värmepump har max kompressoreffekt för värme/varmvattenbehov vid DUT eller varmare.

Det betyder att kompressorn går dygnet runt för att kompensera värmeförluster och varmvattenförbrukning när det är som kallast. För kompressortid med värmedrift avger i bästa fall kompressorn lika mycket effekt som golvvärme och radiatorer tillsammans avger i effekt. Att då plocka bort en våning under 20 minuter av 40 möjliga (50% av tiden) är inte så lyckat. Det blir kallt i huset.


Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Olika FL
« Svar #15 skrivet: 23 november 2009, 14:30:26 »
Det är precis så jag skulle vilja ha det att den jobbar mot 3 lägen. Det är alltså möjligt att få det så med en bosch?

Det går nog inte att få utan att uppfinna något eget. Risken är väl att när du begränsar tiden som radiatorerna i källaren ger värme så måste de ha ännu högre temperatur under den tid de ger värme.
Kanske kunde du ha en arbetstank, som radiatorerna tar värmen från när VP gör annat, och separat cirkulationspump för radiatorerna?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #16 skrivet: 26 november 2009, 16:28:24 »
Jag trodde att det fanns nåt system som kunde jobba mot 3 lägen och att man kunde prioritera något visst läge så när exempelvis källaren nåt rätt temp så kör man mot över våningen och direkt när källaren kallar på mer värme så kör man mot källaren igen. Med tanke på att jag har golvvärme uppe så tänkte jag att det skulle räcka till att köra mot den lite mindre.
Vet en som har en Nibe mes poolstyrning som jobbar på liknande sätt. Prioriterar alltid värmen och när kraven där är fyllda så värmer den poolen.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #17 skrivet: 26 november 2009, 18:29:39 »
bosch är väla samma invändigt som IVT ? varför inte nyttja den extra shuntstyrning som finns på värmepumpen?

du får då en extra värmekurvar som du kan ställa som du vill. regleras på framledningen av golvvärmen exempelvis.

shunt, shuntmotor och givare kopplas då till värmepumpen. finns ingen givar utgång. borde man kunna byta till ivts styrning. men de är säkert likadant.

jag har aldrig kollat på en bosch men betvivlar på att dom plockat bort funktioner som IVT har.

fast de kanske inte var de du var ute efter..

poolstyrning är väla något som oxå ska finnas men jag har ej sysslat med poolstyrning. men ska finnas i IVTs pumpar.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #18 skrivet: 27 november 2009, 08:52:04 »
Ja, jag har sett schunten som finns till ivt och bosch men den verkar inte jobba mot olika temeraturer utan bara blanda ut befintlig värme. VP gör exempelvis 45C vatten och ger till källaren och schunten tar det vattnet och blandar ur till rätt temp till övervåningen. Jag vill ju att VP ska tillverka lägre temp vatten när han kör mot övervåningen. Men om det inte finns nåt sånt så är ju schunten bättre än det jag har idag.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika FL
« Svar #19 skrivet: 27 november 2009, 18:29:16 »
har annars sett en skum koppling som jag inte vet används idag.(avkranad)
har med radiator och golvvärmestystem att göra.

de är draget en framledning mellan vvb och växelventil där har du ju "hetvatten" med risk fär att pumpen kommer ladda varmvatten hela tiden. kanske det funkar. de går ju sen att köra shuntstyrning på denna framledning eller sätta en extra växelventil som stoppar flödet och bara går när den laddar varmvatten. kanske hänga på en tills cirkpump på denna. bara kommer med olika förslag. sen får du tänka ut själv om min lösning är värd att prova. där har du i varjefall 50-58 grader ut. vad jag menar med växelventil är ju att du kan proppa en av sidorna på vxv så att ventilen jobbar som på/avstängning på den framledningen. kopplas då ihop med vanliga vxv utgången. så den styrs när den gär varmvatten eller går på systemet.

dom har tagit ut ett hål i sidoplåten på värmepumpen där dom dragit den framledningen.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Olika FL
« Svar #20 skrivet: 27 november 2009, 19:40:00 »
Teoretiskt sätt är det enkelt att få det som du vill. Lite olika givare och växelventiler med c-pumpar så kan man lösa det. Men praktiskt och ekonomiskt så blir en extra shunt det enklaste och mest ekonomiska i slutändan.
Brukar resonera som så att det som inte fungera för 20år sen kommer idag upp som nya geniala lösningar och skapar samma problem som förra gången.
Skaffa en enkel fungerande anläggning i stället för att krångla till det.
Lycka till med vad du än skaffar. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!