Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...  (läst 4502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Då var det dags för det som jag bara har hört talas om tidigare - elpannesyndromet...
Nån fler som drabbats av denna ökända farsot?

I min anläggning går tydligen gränsen vid -14 ºC. Då blir VB-r för varm för att kompressorn skall tycka att den gör nån nytta längre.
Det finns säkert en hel del saker att justera för att pressa ner gränsen några grader. Nån som har några bra tips?


Edit: Jag var trött i morse. Efter närmare studier så har jag slagit fast att det inte alls är pga VB-temperaturen som VP'n har stannat.

En märklig sak som jag noterade är att när VP'n slår av och bara elpatronen värmer så sjunker framledningstempen markant. Enligt värmekurvan skall framledningen ligga på 53 grader vid -15 och så länge VP'n går så stämmer det. Men, så fort VP'n slår av så sjunker tempen till 45-50 grader och inomhustemperaturen börjar sjunka. Vattnet i elpannan håller dryga 60 grader, så det finns ju värme att shunta in. Elpatronen på 9kW går aldrig på fullt utan den pendlar mellan 5 och 7,5kW. Effektvakten har inte heller slagit ifrån...
Nu var det bara några timmar som endast elpatronen gick, men vid en längre köldknäpp så kan det ju bli problem...
« Senast ändrad: 23 november 2010, 15:28:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 11:46:16 »
Hmm.. -19 på torsdag enligt yr.no. Det kanske börjar bli dags att trimma in radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 12:23:08 »
Ska din VP jobba ner till -20 ºC annars?
Det du kan göra är att trimma in laddflödet så att tempdiff T8/T9 ökar lite, då kommer den jobba lite till neråt i utetemp.
Om du justerar ner laddflödet så måste du komma ihåg att justera tillbaka då det blir varmare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 13:57:18 »
Ska din VP jobba ner till -20 ºC annars?
Jo, det är meningen....

När jag tittar närmare pÃ¥ mina grafer sÃ¥ ser det dock lite konstigt ut (nedanstÃ¥ende bild är ett utsnitt frÃ¥n 'elpannetiden')... Vid tidpunkten dÃ¥ VP'n stannade sÃ¥ är det inga onormala värden pÃ¥ VB-f/r eller framledningen. Dock sÃ¥ gick T11 ner till -20. Kan det vara därför pumpen stannade? Varför dröjde det i sÃ¥ fall sÃ¥ lÃ¥ng tid innan den startade igen? T11 var ju över 0 grader bara fem minuter senare...  Sc:,h

Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?



En annan fråga: Är det nån som har nån bra idé på hur man kan öka tempdiffen på radiatorerna utan att minska flödet/effekten? Jag har funderat på ett ställa ett par bordsfläktar så att dom blåser på några strategiska radiatorer...
« Senast ändrad: 23 november 2010, 13:58:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 14:11:30 »
Byt ut en eller flera mot fläktkonvektor. Eller prova elementfläk. Det senare tror jag dock inte på riktigt. Returen från min fläktkonvektor är bara någon grad över rumstemp när övrigt system har ca 31 i retur. Eftersom du har varmare systemtem så sätt FLK centralt då den ger MYCKET värme när tilloppet är 50 grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 14:42:46 »
Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?

Elpatronen är väl mycket klenare än uteffekten vid normal drift? Typ hälften eller så.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 14:55:55 »
Är det ingen som har nån bra förklaring till det andra fenomenet - Att framledningen sjunker flera grader vid elpatrondrift?

Elpatronen är väl mycket klenare än uteffekten vid normal drift? Typ hälften eller så.

Nej, den räcker till. Som jag skrev så pendlar den mellan 5 och 7,5kW av 9 möjliga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 14:58:25 »
Byt ut en eller flera mot fläktkonvektor. Eller prova elementfläk. Det senare tror jag dock inte på riktigt. Returen från min fläktkonvektor är bara någon grad över rumstemp när övrigt system har ca 31 i retur. Eftersom du har varmare systemtem så sätt FLK centralt då den ger MYCKET värme när tilloppet är 50 grader.

/Raptor

Jo, i dagsläget har jag ingen vattenburen värme på övervåningen. Jag funderar på att sätt en FLK där (extremt öppen planlösning). Det kommer förmodligen inte att påverka värmen nere speciellt mycket, men förhoppningsvis får man iallafall lite kallare retur till pannan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 18:17:21 »
Ingen som har nÃ¥t bra svar pÃ¥ mina tvÃ¥ frÃ¥gor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 18:27:06 »
Ingen som har nÃ¥t bra svar pÃ¥ mina tvÃ¥ frÃ¥gor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...

Är det inte nån fördröjning på shunten från elpanna?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpannor 2010/2011 - Trodde jag, men nu är jag osäker...
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 18:35:08 »
Ingen som har nÃ¥t bra svar pÃ¥ mina tvÃ¥ frÃ¥gor  Sc:,h

1) Om pumpen stannade pga T11 blev under -20 - Varför startade inte pumpen förr än efter 6 timmar?

2) Varför sjönk framledningen flera grader då endast elpatronen värmde pannan? Elpatronen gick ju inte på fullt och det fanns varmare vatten att tillgå i pannan...

Är det inte nån fördröjning på shunten från elpanna?

Jo, men 6 timmar? Dessutom ligger ju framledningen ganska konstant under hela perioden, men 5-8 grader för lågt. En fördröjning hade väl visat sig i början? Det verkar mer som att reglersystemet helt enkelt bestämmer sig för en lägre framledningstemp än vad värmekurvan kräver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!