Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!  (läst 30327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« skrivet: 27 april 2007, 10:13:36 »
Jordfelsbrytaren löste ut.

Provade koppla från min nordic air luft/luft värmepump och sen slå till jordfelsbrytaren igen vilket hjälpte.
Dammsög filter och dylikt, kollade så att sladdar var anslutna och provade köra igång igen men direkt då jag anslöt kontakten till vägguttaget så dog allt igen...

Någon som har något förslag på vad jag skall göra??


Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #1 skrivet: 27 april 2007, 10:20:12 »
Om du har värmekabel i utedelen så kolla att denna inte är sönderskavd någonstans
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #2 skrivet: 27 april 2007, 10:23:29 »
Brukar värmekabeln ligga undertill i utedelen?

Kan det vara en säkring någonstans som jag inte känner till?

Blir jätte glad om jag får många och bra svar så snabbt som möjligt då detta är den enda värmekällan jag har i min lilla stuga på 55kvm!


« Senast ändrad: 27 april 2007, 10:39:03 av Henke_isso »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #3 skrivet: 27 april 2007, 11:23:37 »
Prova att koppla ur värmekabeln.
Prova även att koppla loss sladdarna till elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #4 skrivet: 27 april 2007, 11:41:17 »
Prova även att koppla loss sladdarna till elpatron.

Du såg att de va en L/L pump va? eller har NA elpatron/elvärme?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #5 skrivet: 27 april 2007, 12:10:46 »
Först och främst, tack för att du tog dig tid att så snabbt besvara inlägget.

Japp det är en L/L pump.

Är en nybörjare på det här området så jag hade varit tacksam om du kunde förklarat närmare vad du menar med:

"eller har NA elpatron/elvärme?"

Finns det någon säkring någonstans som man borde känna till?

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #6 skrivet: 27 april 2007, 12:19:41 »
Det inlägget var mest riktat till Carl N så han kanske kan hjälpa dig mer.

Nej värmekabel brukar inte monteras med extra säkring. Är man halvhajj på el kanske det kan vara lite svårt att hitta, men inte omöjligt. Det brukar eftermonteras en värmekabel i botten på utedelen. Hittar du vart den är inkopplad kan du testa att koppla ur denna och se om den fortfarande löser JFB
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #7 skrivet: 27 april 2007, 14:46:19 »
Hoppsan, jag läste som vanligt inte pÃ¥ ordentligt.  :-[

LLVP:ar är väl inte min starka sida.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #8 skrivet: 27 april 2007, 19:21:43 »
Finns det någon säkring någonstans som man borde känna till?

FörstÃ¥r inte riktigt varför du letar efter säkringar! En jordfelsbrytare löser ut dÃ¥ ström "läcker till jord". Orsaken kan vara en skadad värmekabel som citactiva nämnt eller nÃ¥gon annan elkabel med skadad isolering eller nÃ¥gon kopplingsdosa med fukt i eller överslag i en motor eller ....  Sc:,h
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #9 skrivet: 27 april 2007, 19:33:45 »
Om det har funkat utan problem förut sÃ¥ har du fÃ¥tt läckströmmar mot jord som gör att jordfelsbrytaren (JFB) löser ut. Som andra skrev sÃ¥ kan värmekabeln ha skadats, du kan ha fÃ¥tt in fukt i nÃ¥gon plastskarv till 230-v anslutningen eller sÃ¥ har du fÃ¥tt läckströmmar i själva utomhusdelen. Kolla först upp att det uttag som du kör L/L-pumpen pÃ¥ inte delar  säkring med nÃ¥got annat, därefter fÃ¥r du dÃ¥ mäta mellan jord-fas eller jord-nolla ut mot utedel/innerdel och försöka spÃ¥ra läckströmmen. Har du ev spolat med vatten pÃ¥ utomhusdelen vid rengöring ?, det kan orsaka krypströmmar, sen kan ev kondensatorn för fläkten vara dÃ¥lig m.m. Det viktigaste med en JFB är att den ska ha viss tröghet och vara avpassad för L/L, dÃ¥ det finns jfb som inte gillar att vara anlutna mot elmotorer (kompressorn) m.m.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #10 skrivet: 30 april 2007, 07:47:05 »
Tack för alla svar!

Har kollat värmekabeln nu och jord felsbrytaren löses ut direkt när man sticker i kontakten ändå!
hmm...
Kan man prova att koppla bort olika delar på utomhusdelen för att lokalisera problemet eller kan man få följdfel då?

En fråga till, Varför utlöses jfb direkt då man kopplar i stickkontakten? har ju stängt av pumpen på fjärrkontrollen!
Eller kan man stänga av pumpen ngn annanstans? Finns ju liksom ingen strömbrytare...

Tack på förhand!

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #11 skrivet: 30 april 2007, 10:34:09 »
Antingen monteras den med arbetsbrytare, eller stickkontakt, i ditt fall är alltså stickkontakten "strömbrytaren"

Har du garanti på maskinen så är det bara skicka in den, annars kan du felsöka med maskinen urkopplad med en enkel multimeter:

Mät resistans mellan jord i stickkontakten och en av polerna, om allt är friskt ska det vara oändlig resistans, nu bör du ha en mindre resistans på en av polerna, sätt fast mätprobarna där och aktivera pipfunktionen:

Prova lossa komponenter i utedelen tills det slutar pipa. En spontan gissning är kompressorn.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #12 skrivet: 30 april 2007, 10:50:52 »
Att jordfelsbrytaren löser ut trots att allt är avstängt beror nog helt på att de relän som finns i din L/L bara bryter fas eller fas/nolla, så jordfelet finns då kvar någonstans.
Dra ur kontakten, koppla sen bort alla anslutningar till ytterdelen och koppla på innerdelen igen, om jfb inte löser ut då är jordfelet i utedelen, löser den ut är felet i innerdelen.
Därefter är det mätning med multimeter mot jord som gäller där du då får lossa en detalj i taget för att hitta jordproblemet.

Troliga felkällor i utedel är: kompressor, kondensator för fläkt, värmesäkringen i fläkten, värmeslinga, termostat till värmeslinga som antagligen sitter med 2 plåtskruv mot chassiet (=jord).

Troliga felkällor innerdel: styrelektroniken på kretskortet, de 2 värmemotstånd som styr regleringen-kolla om den tunna kabeln kommit i kläm när du öppnat/stängt chassiet så att kabeln ev ligger tryckt mot lamellerna som är sylvassa och kan då gå rakt igenom kabelisoleringen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #13 skrivet: 30 april 2007, 11:41:31 »
Är detta en inverterpump? I alla inverterstyrningar sitter det väl kondensatorer mot jord för avstörning? Jag vet att man kan få problem med större inverterstyrningar att de kan lösa ut jordfelsbrytaren på grund av att strömmen genom kondensatorerna blir för stor. Det skulle kunna vara så att det finns andra krypströmmar, någonstans annan stans i huset, mot jord och värmepumpen tillför lite till som får brytaren att lösta ut.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #14 skrivet: 30 april 2007, 11:47:54 »
Är detta en inverterpump? I alla inverterstyrningar sitter det väl kondensatorer mot jord för avstörning? Jag vet att man kan få problem med större inverterstyrningar att de kan lösa ut jordfelsbrytaren på grund av att strömmen genom kondensatorerna blir för stor. Det skulle kunna vara så att det finns andra krypströmmar, någonstans annan stans i huset, mot jord och värmepumpen tillför lite till som får brytaren att lösta ut.

I det här fallet kan man väl utesluta de, då den löser JFB redan vid inkoppling
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!