Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slav tank  (läst 6507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Slav tank
« skrivet: 26 januari 2007, 11:57:21 »
Hej
Jag har fått en excakt likadan acctank som den jag har ,mot att jag tar hem den
det sitter 2st elpatroner i tanken +pumpar å grejer ...i tanken

har en fundering på att slav koppla tanken ..dvs vid stoor inladdning laddar jag min tank först då den är full växlar jag över å spolar den andra full med värme ochså....
sen vid dåligt väder så har jag en liten buffert som jag kan spola över i min riktiga tank
på det viset får jag mindre problem med att det går varmt + att jag kan lagra mer värme en längre tid ....iofs bara nån dag men ändå...

lÃ¥ter det som en dum ide  ????

kostnaden blir ju för nÃ¥gra rör bitar + styret till överströmmningen och ev en pump till  fast den har jag redan=)

måste nog kolla med nån typ värmebaronen om det funkar,vedeldarna brukar ju va duktiga på värme lagring



Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Slav tank
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2007, 12:08:22 »
en till fråga om slavtank, måste man ha de rätt nära varandra eller kan den sitta i andra änden av huset mot för vart "riktiga" tanken sitter utan att man förlorar något på det?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Slav tank
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2007, 12:10:10 »
Om Du inte har "massor" av solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det knappast nÃ¥n idé, om Du bor i norra delen av Sverige. Jag har vv i ca 2-3 dagar utan sol, vid normal förbrukning (ingen tonÃ¥rs-dotter längre  ;)) under sommarmÃ¥naderna i min 500l tank/panna. Ã… pÃ¥ vintern när den skulle vara bra, sÃ¥ finns det ändÃ¥ ingen sol som kan ladda den. SÃ¥ jag är tveksam till, att den blir till nÃ¥n nytta för dig.... Men skynda dig upp med rören, för idag laddar Solen frÃ¥n nÃ¥t turbo-läge. Jäklar vad tempen stiger i tanken/pannan nu  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Slav tank
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2007, 12:14:41 »
hej .
joo jag skyndar långsamt=)
räknar med att innon 1-2 veckor till ska det snurra för fullt..

måste bara riva ur fönstren ur garaget + skruva fast mina "reflektor" plåtar på väggen
det tar nog en eller ett par dar ....

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Slav tank
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2007, 12:19:11 »
Om Du inte har "massor" av solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det knappast nÃ¥n idé, om Du bor i norra delen av Sverige. Jag har vv i ca 2-3 dagar utan sol, vid normal förbrukning (ingen tonÃ¥rs-dotter längre  ;)) under sommarmÃ¥naderna i min 500l tank/panna. Ã… pÃ¥ vintern när den skulle vara bra, sÃ¥ finns det ändÃ¥ ingen sol som kan ladda den. SÃ¥ jag är tveksam till, att den blir till nÃ¥n nytta för dig.... Men skynda dig upp med rören, för idag laddar Solen frÃ¥n nÃ¥t turbo-läge. Jäklar vad tempen stiger i tanken/pannan nu  Thumbsup

mvh humlan.



Jag känner Jocke och skulle tro att han kommer formligen att "tapetsera" huset med solfångare....... sen har han ju sina 2st luft luft-vp som han ska komplettera med vattenburet system och en luft-vp samt en jordvärme-pump och så en bergvärmeanläggning, glömde att han även planerar att montera en vedkamin, vedpanna och så spetsa lite med ett par stycken elpatroner..... Har kanske glömt något men tror jag fick med det mesta iaf.... *roflmao*

Kort sammanfattat så kan man försiktigt utan att överdriva allt för mkt säga att Jocke har en del ideer och visioner..... ::)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Slav tank
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2007, 12:29:09 »
Då kan det bli aktuellt..., fast jag är åndå tveksam till ännu en tank. Tror mer på att använda överskottet till värme, direkt på raddarna vintertid, än att ladda en tank till. Ser eg bara nyttan av stora volymer att lagra i, när man eldar ved. Den går ju liksom inte att stänga av, å då är det bra att kunna skicka iväg överskottet nånstans, för lagring. Köp en pool, å ha kul med gratis vv istället, under sommaren, å kör värme på vintern...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Slav tank
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2007, 12:47:31 »
hej
hmm
om du satte dig in i hur mitt systen kommer att funka så vore du mindre ironisk...
va till rör krökaren i dag och ritade upp mitt till tänkta system.han sa att det va jävligt genom tänkt + väldigt flexibelt....

dvs jag kommer å ha väldigt svårt att bygga in mig i ett hörn å va tvungen å kasta ut hela skiten då jag byter värme källa

sen jag kommer att kunnna välja i princip vad jag vill för att värma kåken
luft/vatten  Solvärme ytjordvärmre Ved,olja pellets flis,el mm mm  
å det blir lätt att kombinera flera olika system.....tex solvärmen+ luft/vatten pump eller vedeldning....

det enda som går bort e bergvärme pga att borran e lite för dyr...

det är där skillnade ligger  ......

om du jämför med tex luft luft...ett rejält vattenburet system har och behåller sitt värde ...det finns inga egentliga nackdelar med å ha vattenburet
i kåken,det funkar å värmer på riktigt så man slipper frysa fast på toan

det ni inte verkar fatta e att det här är inte ett komplett system utan det kommer att byggas på eftersom tiden går...

första etappen är billigare varmvatten + vaten burenvärme i garaget...

nästa mål är vattenburet i kåken + ett riktigt regler system ,så jag kan spets värma
med elpatron i tanken utan att springa runt å slå av å på raddar
i tid å otid ....

till sist då
chunlan + panasonic pumparna gÃ¥r i bitar Ã¥ker dom ut,Ã¥ det blir en riktig värme källa  typ luft/vatten eller ytjord/bergvärme eller vad som verkar vettigt ...

Ps
krister allt detta ska INTE hända i vinter utan utdraget på ca 3-6 år
det vatten burna systemet ska stå klart då pumparna pajat om ca 6 år
innan dess är det inte kris



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Slav tank
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2007, 13:00:11 »
Jag är inte ironisk eller kritiserande, sÃ¥ dÃ¥ har Du missförstÃ¥tt nÃ¥t. Men jag tror inte pÃ¥ att lagra en massa vv sommartid, p.g.a överskott frÃ¥n solfÃ¥ngarna. Däremot kan dom ge dig värdefullt tillskott pÃ¥ vintern isället. Ã… jag är Ã¥xÃ¥ inne pÃ¥ att utöka med 40-50 rör beroende pÃ¥ plats, Ã¥ om jag verkligen har mer nytta än besvär av dom. NÃ¥nstans mÃ¥ste gränsen dras, mellan funktion Ã¥ ren idioti. PÃ¥ tal om flexibilitet... Jag har solfÃ¥ngare, L/V-pump, olja/ved-panna, Ã¥ kan även köra el ifall det skulle bli aktuellt. Dessutom finns möjlighet till mer solvärme, ev jordvärme, Ã¥ solceller eller vindkraft, när den dagen kommer. Ã… troligen skaffar jag en etanolbrännare till ved/oljepannan, när dom finns ute i handeln...., flexibelt var ordet  ;) ;D

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Slav tank
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2007, 13:11:18 »
hej ..
det va inte du  ;D Humlan
tror du resonerar ungefär på samma sätt som jag ...valfrhet är alldrig dumt...
ren idioti att låsa fast sig på en värme källa ...om man till en rimmlig kostnad kan ha flera


det va till Nordkingen....jag skrev

visst kingen lyft luft funkar men det är inte en riktig värme...utan din kamin skulle du ligga säkert 6-7000 kw högre i förbrukning,det behöver man inte va rymdtekniker för att förstÃ¥  *vinkar*
+ att det knappast e ekonomiskt eller speciellt praktiskt att ha 27 inne pÃ¥ kvällen  Ã¥ 19 pÃ¥ morgonen
jag vill ha +20 dyngnet runt,utan att det svänger  tror dom kallar det för komfort ;D


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Slav tank
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2007, 13:14:17 »
hej
hmm
om du satte dig in i hur mitt systen kommer att funka så vore du mindre ironisk...
va till rör krökaren i dag och ritade upp mitt till tänkta system.han sa att det va jävligt genom tänkt + väldigt flexibelt....

dvs jag kommer å ha väldigt svårt att bygga in mig i ett hörn å va tvungen å kasta ut hela skiten då jag byter värme källa

sen jag kommer att kunnna välja i princip vad jag vill för att värma kåken
luft/vatten  Solvärme ytjordvärmre Ved,olja pellets flis,el mm mm  
å det blir lätt att kombinera flera olika system.....tex solvärmen+ luft/vatten pump eller vedeldning....

det enda som går bort e bergvärme pga att borran e lite för dyr...

det är där skillnade ligger  ......

om du jämför med tex luft luft...ett rejält vattenburet system har och behåller sitt värde ...det finns inga egentliga nackdelar med å ha vattenburet
i kåken,det funkar å värmer på riktigt så man slipper frysa fast på toan

det ni inte verkar fatta e att det här är inte ett komplett system utan det kommer att byggas på eftersom tiden går...

första etappen är billigare varmvatten + vaten burenvärme i garaget...

nästa mål är vattenburet i kåken + ett riktigt regler system ,så jag kan spets värma
med elpatron i tanken utan att springa runt å slå av å på raddar
i tid å otid ....

till sist då
chunlan + panasonic pumparna gÃ¥r i bitar Ã¥ker dom ut,Ã¥ det blir en riktig värme källa  typ luft/vatten eller ytjord/bergvärme eller vad som verkar vettigt ...

Ps
krister allt detta ska INTE hända i vinter utan utdraget på ca 3-6 år
det vatten burna systemet ska stå klart då pumparna pajat om ca 6 år
innan dess är det inte kris







Du har alldeles rätt i att ett vattenburet system är att föredra då du kan välja mellan en massa olika uppvärminingsalternativ.... men frågan är hur stor besparing du får med att konvertera till vattenburet tillsammans med luft-vp mot det du har idag alltså luft luft-vp?? För en sak kan jag säga och det är det att när vi bor där vi bor så kommer du knappast att få igen de pengar som du investerar i ett vattenburet system den dagen du ev ska sälja huset.

Om jag ser till min egen situation så skulle jag aldrig kunna räkna hem att konvertera till vatten buret tillsammans med en bergvärme anläggning som isf vore mitt enda möjliga val eftersom jag inte har möjlighet till jordvärme och vill inte elda ved eller liknande samt att jag tycker luft/vatten-pumparna är alldeles för dåliga i förhållande till vad de kostar.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Slav tank
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2007, 13:23:50 »
hej ..
det va inte du  ;D Humlan
tror du resonerar ungefär på samma sätt som jag ...valfrhet är alldrig dumt...
ren idioti att låsa fast sig på en värme källa ...om man till en rimmlig kostnad kan ha flera


det va till Nordkingen....jag skrev

visst kingen lyft luft funkar men det är inte en riktig värme...utan din kamin skulle du ligga säkert 6-7000 kw högre i förbrukning,det behöver man inte va rymdtekniker för att förstÃ¥  *vinkar*
+ att det knappast e ekonomiskt eller speciellt praktiskt att ha 27 inne pÃ¥ kvällen  Ã¥ 19 pÃ¥ morgonen
jag vill ha +20 dyngnet runt,utan att det svänger  tror dom kallar det för komfort ;D





Vet inte vad du menar med att luft luft-vp inte är riktig värme? Sc:,h   Om jag värmer hela mitt hus med en luft-vp eller med hjälp av ett vattenburet system tillsammans med en luft/vatten-vp kvittar ju iaf för mig huvudsaken är att jag inte fryser. Sen sÃ¥ om du värmer med en luft/vatten-vp sÃ¥ kommer du ändÃ¥ att fÃ¥ stötta med nÃ¥got när det blir riktigt kallt och dÃ¥ funkar ju en vedkamin riktigt bra.


//Krister
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 13:29:28 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slav tank
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2007, 13:26:53 »
Humlan: Elda etanol för värme, är inte det att gå över ån flera gånger om jämfört med veden? Ur energi/miljösynpunkt är det väl rätt vansinnigt, marginellt bättre än olja?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Slav tank
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 13:28:41 »
hej
som investering fixar du/vi  det inte fast resonerar vi sÃ¥ sÃ¥ bör vi flytta till umeÃ¥ eller sundsvall omg Ã¥ inte bo i västerbottens inland...

men jag gör det för att jag vill + att det kommer att bli bättre att bo i kåken sen
+ att om man nu tror att man ska bo i kÃ¥ken i 30 Ã¥r sÃ¥ tycker jag det spelar  mindre roll ...

ja tycker det e värt tex 50-80 000 kr att fixa in det vattenburna systemet..

vi har inte riktigt lika förutsättningar,då jag bestämt mig för att göra det skälv
betalar du för kalaset blir det för dyrt....
om jag inte räknat bort mig totalt sÃ¥ landar kostnaden för ett vatten system pÃ¥ ca 30-40 000kr i matreal...men dÃ¥ har du inte en timme jobb i priset....Ã¥ det Ã¥tgÃ¥r flera timmar  ;D

lungn om utvecklingen fÃ¥r fort gÃ¥ nÃ¥tt Ã¥r till sÃ¥ kommer ochsÃ¥ en luft vatten pumparna  va bättre ....
det va inte många år sen luft luftarna va rent värdelösa ochså.....händer mycket på 5 år


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Slav tank
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2007, 13:39:12 »
hej
som investering fixar du/vi  det inte fast resonerar vi sÃ¥ sÃ¥ bör vi flytta till umeÃ¥ eller sundsvall omg Ã¥ inte bo i västerbottens inland...

men jag gör det för att jag vill + att det kommer att bli bättre att bo i kåken sen
+ att om man nu tror att man ska bo i kÃ¥ken i 30 Ã¥r sÃ¥ tycker jag det spelar  mindre roll ...

ja tycker det e värt tex 50-80 000 kr att fixa in det vattenburna systemet..

vi har inte riktigt lika förutsättningar,då jag bestämt mig för att göra det skälv
betalar du för kalaset blir det för dyrt....
om jag inte räknat bort mig totalt sÃ¥ landar kostnaden för ett vatten system pÃ¥ ca 30-40 000kr i matreal...men dÃ¥ har du inte en timme jobb i priset....Ã¥ det Ã¥tgÃ¥r flera timmar  ;D

lungn om utvecklingen fÃ¥r fort gÃ¥ nÃ¥tt Ã¥r till sÃ¥ kommer ochsÃ¥ en luft vatten pumparna  va bättre ....
det va inte många år sen luft luftarna va rent värdelösa ochså.....händer mycket på 5 år





 
Nej inte ska vi flytta..... men en vacker dag så kommer vi förmodligen att hamna på ålderdomshemmet och då får man väl troligtvis sälja huset och då kan det ju vara trevligt om man inte har toklånat på huset för att man bytte värmesystem för en massa år sen och då får ta en massa lån med sig på ålderdomshemmet.... :D Det jag menar är att på ett eller annat sätt så måste det ju vara ekonomiskt försvarsbart att investera pengar på ett värmesystem när man bor på ort som gör att huset tyvärr inte stiger i värde om det är vattenburet eller direktel, ok har man en massa pengar över så man inte behöver låna till det kan det väl vara lite annars.....

Ta t.ex ditt byte av fönster i huset som kostade typ 100000kr...... jag är kanske lite negativ men jag tror knappast att huset steg men 100000kr i värde..... men jag kan ju ha fel...... men samtidigt är det väl lite fel att resonera som jag gör nu för dÃ¥ kan man ju knappast investera nÃ¥gonting i huset..... kanske man skulle ha flyttat till en lägenhet  :D   huvuddunk



//Krister



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Slav tank
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2007, 13:41:09 »
Humlan: Elda etanol för värme, är inte det att gå över ån flera gånger om jämfört med veden? Ur energi/miljösynpunkt är det väl rätt vansinnigt, marginellt bättre än olja?

Jo det är det nu, men inom en nära framtid kan det vara ett bra Ã¥ "billigt" sätt att spetsa med, när det är riktigt kallt, annars sÃ¥ räcker ju L/V-pumen till. Etanolen kommer att finnas tillgänglig i massor framöver, Ã¥ troligen mer eknomiskt att bränna än det mesta, när det är riktigt kallt. Ved har jag helt slutat med efter över 20 Ã¥rs eldande, sÃ¥ fastbränsle är inget alternativ för mig, bara en massa besvär. Ã… etanol är ett bra mycket bättre alternativ än eldningsolja/diesel, eller hur  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!