Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G3  (läst 55588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #120 skrivet: 21 december 2012, 19:46:27 »
Men du David, allt vatten forsar ju inte iväg i radiatorerna... :)
Ett delflöde går ju via hetgasväxlaren och in i vvb, sedan tillbaka i returen till kondensorn igen. Alltså internt i vp. Sen ökar säkert flödet över radiatorerna också, men inte proportionerligt med varvtalet.

Edit: Detta blev mitt 500:e inlägg :) Får nog ta en Whiskey på d...
« Senast ändrad: 21 december 2012, 19:48:14 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #121 skrivet: 21 december 2012, 20:28:57 »
Tobocop. Påstår inte att jag kan G maskinen särskilt väl. Men i dag var det en person på forumet som hade testat att aktivera sina termostater. Det fungerade fint till HGW gick igång. Då började det susa och låta i alla rören. Bara när HGW gick.

Vi pratar personer utan tankar och sådant trevligt nu.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #122 skrivet: 21 december 2012, 20:30:33 »
I förra veckan hade vi mellan -12 till -17. Då gick pumpen 18 timmar på dygnet.

Så vi kan anta att DUT ligger där någonstans?
Det innebär att du är överdimensionerad. Inte lika mycket som jag men troligen skulle du få en bättre gång i fall du använde din tank.

Vet du hur många starter du hade vid -12 till -17?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #123 skrivet: 21 december 2012, 20:53:06 »
Om vi säger att din värmepump går 100% när du har en temp som ligger på 70% av det lägsta du brukar ha ja då är ju dimensioneringen sådan att du normalt sett inte behöver en tank.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #124 skrivet: 22 december 2012, 01:59:17 »
Inte så många körningar tror jag. Kanske lika många, men längre.

Visst har jag kanske ett överdimensionerat system. Men i och med att vi har en uthyrningslägenhet i bostaden kan vi aldrig fastslå värmebehovet. Det skiljer en del mellan en ensamboende student till ett ungt par med barn. Jag anser att man får se det långsiktigt. Hellre en lite för stor pump, än en som är för liten. När man har läst på forumet så ser man ofta det motsatta. Man har beräknat effektbehovet efter det man har idag, men glömmer eventuella ombyggnader/tillbyggnader som kanske kommer göras/gjorts. Idag värmer vi upp 360 m2 utan problem, så nu blir det nog värme till dubbelgaraget och snickeriet nästa år :)
Det är klart att 17 kw pump är dyrare än en 13 kw pump. Men inte med många tusenlappar. Den drar mer ström, men behöver ingen spets. Jag inser att många kanske inte tycker som jag, och det är väl bra. Meningsskiljaktighet och diskution är väl forumets syfte.

 
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #125 skrivet: 27 december 2012, 01:03:53 »
Jag tycker din inställning är helt korrekt.

Jag anser inte att en större värmepump drar mer ström totalt sett. Den drar mer när den går men den går inte lika ofta. En värmepump som står stilla drar minst ström.


Frågan är huruvida dimensioneringen är sådan att den skulle dra fördel av en tank. Utöver eventuella komforthöjande/flexibilitetshöjande faktorer det må medföra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!