Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Transport av markvärmepump  (läst 1625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stig_h

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Transport av markvärmepump
« skrivet: 17 december 2012, 10:51:51 »
Jag ska frakta en värmepump och invändiga höjden på transportfordonet medger inte att värmepumpen står helt upprätt. Jag har sett uppgifter från vissa värmepumpstillverkare att pumparna inte får läggas. Vissa medger en kort stund och andra bara en viss vinkel. Eftersom jag inte sett eller hört någon förklaring undrar jag om någon här på forumet är insatt i problematiken. Kan det vara kompressoroljan? Kan det vara köldmediet? Jag tycker att köldmediet borde vara i gasform vid rumstemperatur när pumpen står stilla. De frysar jag köpt kunde man lägga men skulle stå upprätt någon timme innan start.
Nuvarande hus: Uppvärmd yta: övre plan 95 kvm nedre 70 kvm Värmekällor: Vp Markus 2500 R134a, Luft/luft värmepump, Vattenmantlad braskamin, Solpanel 13 kvm. Årsförbrukning el totalt 10500 kWh. Överskott från solpanel lagras i husgrunden. Vp lyfter upp energin men endast när det är som kallast ute. Frånluften kan skickas till husgrunden vilket tyvärr ger källarlukt och används därför normalt inte.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Transport av markvärmepump
« Svar #1 skrivet: 17 december 2012, 10:54:44 »
Upphängningen av kompressorn kanske kan ta skada om den ligger och skakar på ett flak? Men, det borde finnas nån transportsäkring som låser fast den. Annars får man lösa det med lite spännband och/eller några brädor...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Transport av markvärmepump
« Svar #2 skrivet: 17 december 2012, 11:31:59 »
Och var det inte något med oljan att göra man måste låta pumpen att stå upprätt vist antal timmar efter?
Men det löser sig själv för att det tar jo tid att koppla in den.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Transport av markvärmepump
« Svar #3 skrivet: 18 december 2012, 13:37:34 »
Fraktade min Thermia liggande i 45 mil. Den fick stå till sig i Garaget några veckor efteråt. Inget jag rekommenderar,men pumpen tog då ingen skada.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Transport av markvärmepump
« Svar #4 skrivet: 18 december 2012, 16:32:33 »
När vi fick vår thermia Diplomat så satt det ett antal Tiltwatch http://www.protpack.com/img/products/tiltwatch01.jpg på lådan, dom blir röda om lådan legat ner.
Jag antar att det finns en anledning till att dom finns...

//Martin
Thermia Diplomat 10

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Transport av markvärmepump
« Svar #5 skrivet: 18 december 2012, 20:49:27 »
Varför chansa? själv lånade jag en släpkärra när jag hämtade min pump 90 mil tur o retur :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!