Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en frÃ¥ga om vilken billig pump är bäst. För mig.  (läst 6542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu var det många år sen man var aktiv här, men det blir att man tittar in nån gång om året och läser lite.
Alltid mycket intressant lösning.


Nu är det så att jag ska uppgradera huset lite genom att montera radiatorer under alla fönster, dimensionerade för DT 30°
Hus i Helsingborg på 110kvm ungefär. Hus med källare (som inte värms upp).
Kommer få byggt kupor och krallig isolering samt grymma fönster på ovanvåningen nu i höst, och kommer då att passa på att dimensionera radiatorer för lägre framledningstemperatur.

Kommer inte lägga 50 kakor på en pump utan är lite nyfiken på något ur lågprissegmentet.
Har läst mängder av trådar här nu senaste veckan, men inser att det nog är bäst att starta en egen för att få lite mer specifika svar.
Huset ligger tex inte i Sundsvall eller Lycksele utan i södraste delen av landet.
Har värmt hela nedervåningen (65kvm) med en Pana TE9DKE i 8 år.
Visst, är det 10 grader kallt och blåst så är det tjocka tofflor och fleecejacka på, men det har faktiskt funkat och det är sjukt ovanligt att det skulle va kallare. Eventuellt över enstaka nätter.

Inbyggd VVB är ett krav då den nuvarande är från -84.

Vad är det bästa av det sämsta?
Dags att uppdatera här.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske enklare för oss som inte skannat den marknaden på länge att svara om du länkar till det du funderar mest på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du ska alltså inte bara installera en värmepump utan ett komplett värmesystem för vattenburen värme? Radiatorer, rördragning, tank, VVB, plus värmepump?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om du bläddrar ner lite i denna länken hittar du följande erbjudande:

http://www.energicentra.dinstudio.se/text1_2.html
Citera
AAC12 Paket  pris: 37 000:- inkl. moms

Jag känner faktiskt inte till nån som säljer nått liknande till så lågt pris.
Det finns inte sÃ¥ mycket i lÃ¥gprissortimentet som har varmvattenberedare.  :-\

Nästa nivå är t ex Bosch EPH 6 AW + WST 300/160 (som jag skulle ha valt i ditt ställe) för ca 50 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kanske en Nibe Split: http://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-split-luft/vatten-varmepump-acvm-10-270-innedel?category_id=1272
38 000 kr lite drygt.

Jag tror det där bara är innerdelen, det stÃ¥r lite kryptiskt i annonsen men pÃ¥ andra sidor pÃ¥ internet finns ingen komplett split med bÃ¥de utedel + innerdel för under 70 kkr.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Jag såg Panasonic Tcap 9kw Aquarea split där hårdvaran såldes för 35 kkr på blocket från någon firma i skåne, lägg på 10-15 så har du den nog installerad också. Bra pris, men kan du få den lilla Nibe Spliten för samma peningar så ta en sådan. Vad gäller nya radiatorer, så har du rör i ok dimension redan framdraget så bör det inte kosta skjortan, kolla billigaelement.se på deras outletsida. Eller Kotly. Du kan göra det själv om du är lite över normalhändig och har tid.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag såg Panasonic Tcap 9kw Aquarea split där hårdvaran såldes för 35 kkr på blocket från någon firma i skåne, lägg på 10-15 så har du den nog installerad också. Bra pris, men kan du få den lilla Nibe Spliten för samma peningar så ta en sådan. Vad gäller nya radiatorer, så har du rör i ok dimension redan framdraget så bör det inte kosta skjortan, kolla billigaelement.se på deras outletsida. Eller Kotly. Du kan göra det själv om du är lite över normalhändig och har tid.

Sökte på blocket men kunde inte hitta den.
Länk?
Dags att uppdatera här.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du ska alltså inte bara installera en värmepump utan ett komplett värmesystem för vattenburen värme? Radiatorer, rördragning, tank, VVB, plus värmepump?

Exakt.
Dags att uppdatera här.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kanske en Nibe Split: http://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-split-luft/vatten-varmepump-acvm-10-270-innedel?category_id=1272
38 000 kr lite drygt.

Den verkar ju lite intressant.
Men som en annan skrev så verkar det bara vara för innedelen?
Inga som helst effektsiffror heller.

Annars har jag läst lite om denna http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-all-in-one-13-7kw-416108
Som verkar sjukt vettig om man bara läser specarna.
Men efter att ha läst här så är man inte lika säker längre.
Vad är för eventuella uppgraderingar man bör göra för att denna ska bli "bra"?
Har någon den i verkligheten, eller är det okulära observationer som ligger till grund för varningarna?
Dags att uppdatera här.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
J:aon - och de 50 papp du nämner skulle gälla bara VPn, knte det kompletta systemet? I såna fall finns det väl massor att välja mellan.

Den minsta CTC EcoAir kostar drygt 40 kkr.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om man inte vill lägga 50 papp så menar jag ju att 48 inte heller är ok. Eller egentligen 40.
I min bok fÃ¥r den gärna kosta 20. Mindre kan med funka.  tummenupp
Mest att om man någon gång läser om en billig pump eller "fulpump" så är det sällan någon som verkligen har en som berättar om den.
Kan va att dom inte hänger här, men någon kanske känner någon som har en.
Finns ju avdelningar här på forumet som behandlar alla dessa billiga som kanske är i stort sett samma maskin under samma namn.
Har inte utvecklingen gått framåt även i det billigare prissegmentet?

Mest nyfiken på om man vågar köpa en brand X eller om man "måste" hålla sig till något av dom stora?
Kan man köpa begagnat? Vad isf?
« Senast ändrad: 23 juli 2014, 17:55:06 av j:son »
Dags att uppdatera här.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Tanstaafl!

Att köpa billigt är inget svårt, inte i nåt sammanhang. Men man får oftast vad man betalar för. "Snålheten bedrar visheten", säger det gamla talesättet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köp dyrt och gråt en gång. Som det heter.

Men vad är det för "fel" på Julas Allt-i-ett?
Dags att uppdatera här.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Jag kan ha missat någon nöjd ägare av julas luft/vatten men jag kan inte minnas mer än en person som har varit nöjd med den och det känns lite illavarslande.

J:son, skulle du köpa en huvudenhet på biltema/jula? Varför inte? (jag antar att jag vet vem du är ;) )

Jag har ju själv en billig kinespump som faktiskt fungerar bra men det är sällan billigt *och* "perfekt", numera har sfinxsolar dessutom endast en bättre(?) men betydligt dyrare värmepump.

Skulle en begagnad värmepump+tank kanske kunna vara något? Håll koll på blocket så kanske man kan göra ett klipp.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!