Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur nära huset vÃ¥gar jag borra?  (läst 3301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur nära huset vågar jag borra?
« skrivet: 18 oktober 2005, 13:21:57 »
Har beställt vp och väntar borrarn om någon vecka men har läst om att problem med sprickor i grunden kan uppstå om man borrar för nära huset.
Säkerhetsavståndet är ju generellt min 4 m från hus vid borrning. Många av er har säkert borrat närmare utan problem.
För att lättast komma in med slangarna skulle jag vilja borra 2-3 m från hörnet på huset men törs jag?
Vill absolut inte ha skador på grunden. Blir det stora vibrationer under borrningen? Troligen har jag omkring 25 m till berget och
skall borra 200 m.
Tacksam för era kommentarer o erfarenheter.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2005, 14:02:49 »
Intressant med säkerhetsavståndet. Jag visste inte ens att det fanns ett sådant. Vet du vem som fastställt det? Min borrare la nog hålet c:a 3,5 m från huset. När han var nere på större djup märktes inga nämnvärda vibrationer. Å andra sidan var jag inte hemma vid borrstart, så då kan det i o f s ha skakat en del i början. Min tro är att det inte spelar någon större roll, men man vet ju aldrig, så det vore nog klokt att undersöka bakgrunde till ev bestämmelse/praxis.

Däremot fick vi en s k 'blowout', d v s borret träffade plötsligt på en vattenficka, varpå tryckluften pressade upp vatten och borrkax till ytan med en rejäl smäll. Rena tsunamin, faktiskt. Den var t o m så kraftig att slangen som leder bort dammet sprack och kom farande med väldig kraft. Hade borrhålet varit närmare huset, och man haft otur, så hade det nog funnits risk för skador (dock inte av allvarlig karaktär).
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2005, 14:18:16 »
Det farliga är nog inte vibrationerna från borrningen, utan den tryckluft som driver borren. Denna luft frigörs nere i djupet och leder sedan kaxet upp till ytan om man har tur. Det händer också att denna luft hittar luftfickor och knallar iväg i dem.
Om dessa sprickor i marken leder in under huset så kan hela huset lyftas upp av trycket och sedan knäckas på mitten, vilket blir dyrt att reparera... Det har hänt.

Jag har för mig att min borrare hade 28 bar som matade borret, och städade ur hålet på kax.

Nää, lÃ¥t dem gräva in lite längre istället, det är en hög insats att chansa.  a:gl
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2005, 14:21:34 »
Vi har bara 1.5 meter till berg så borraren var inte orolig för att borra 1.5 meter från huset. Däremot hade han varit orolig och mer försiktigt med tryckluften då det gäller att komma ner till berget. Han berättade skräckhistorer om hur som lyfts från grundsulan då tryckluften hittat andra vägar ut..... :o
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2005, 15:33:28 »
Min dricksvattenborra är 1,5m från huset och 53m foderrör,inga problem förutom att betala rören
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2005, 15:50:59 »
Det blir otroliga krafter.
Bara ett litet hypotetiskt räkneexempel nedan...
Ponera att tryckluft pÃ¥ 10 bar "hittar in" och verkar pÃ¥ 1m2 av grunden under huset innan det ventileras bort. Det motsvarar en kraft pÃ¥ 1MN, alltsÃ¥ som massan för 100 ton.   :o

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2005, 07:54:25 »
Borrarna bör väl ha försäkringar som täcker de eventuella skador som uppstår vid sitt arbete eller hur?
Åtminstone de som är seriösa och känner sitt ansvar.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nära huset vågar jag borra?
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2005, 08:14:08 »
Så klart att de har, men deras självrisker är tämligen horribla också, se de vill knappast chansa bara för att kunden vill ha hålet närmare huset, det är ju inte kunden som betalar självrisken. studs
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!