Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har kört berg vp snart ett Ã¥r.......  (läst 9980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Har kört berg vp snart ett år.......
« skrivet: 17 november 2005, 12:49:49 »
Jaha nu har det nästan gått ett år sedan jag installerade berg- vp klanderfritt.
 
Men brine in var 3- in och 7- ut i vintras när det var som kalast eller normalt 20-
 
Jag klagade på det hos thermia och de skulle koppla upp den nu i vinter för de trode inte på mig, men inget har hänt. Nu när man är lite mer insat i det så begriper man ju att det räknas presis på marginalen för att slipa borrkostnad i kalkylen. ALLA jag har pratat med säger att brine in, ska inte vara under - grader in. Det här är jävligt tråkigt
 
Vad ska jag göra   
 
sen när man ringer dit så börjar de och försöka jidra med en om uträkning mm
precis som man viste allt om det då,när man tog in oferter och sen säger de att, ja på sånadär forum vet de inte vad de pratar om.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 12:57:38 »
Citera
ja på sånadär forum vet de inte vad de pratar om.

 ;D ;D ;D

Jag undrar vem som inte vet vad han talar om...  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Visst fungerar din värmepump även med -3/-7 grader på brinen, men du riskerar att borran fryser och att dina slangar deformeras, det tydligaste tecknet på detta är att trycket i brinekretsen stiger och kanske t.o.m. att brine trycks ut via säkerhetsventilen.

Vad du garanterat drabbas av är lägre uteffekt och högre driveffekt än du skulle ha haft om du fått en riktigt dimensionerad borra, räkna med ca 2-3%/grad under 0 grader in. Alltså ca 6-10% mindre besparing än du skulle ha fått med en tillräckligt djup borra.

Frågar du om borrdjup hos brunnsborrarna så rekomederar de nästan dubbelt så djupa borror som alla dimensioneringsprogram gör. (Kanske inte heller riktigt sakligt, och en partsinlaga då de "talar" för brunnsborrarna, vilka rimligtvis vill borra så djupt som möjligt.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad roman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 13:14:56 »
JAHA det har redan frusit i borran för det vet jag för jag tar vatten till djuren där.

Va F.......N ska jag göra ringa ban.....os eller.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #3 skrivet: 17 november 2005, 15:48:10 »
Att borran fryser är inte bra, men det behöver inte innebära någon katastrof, förutom den dåliga uteffekten och COP:n.

Om den fryser på så sätt att kvarvarande vatten kan tryckas ut i sprickbildningar i berget händer inget med kollektorn.

Räkna dock med att din borra kommer att bli ännu kallare för varje år som går.

Jag skulle inte godkänna en borra som givk ned till -3 grader redan första vintern, i.o.f.s. skulle jag kanske ha försäkrat mig om att få en kalkyl med 0 grader som lägsta inkommande KB-temp, dessutom garantier på att det skulle hållas eller åtgärdas.

Har du godkänt en kalkyl som räknat med typ -2 grader är det inte säkert att du kan få igenom en klagan i några instanser.

Ett alternativ som finns är att du själv bekostar en liten ytjordslinga i serie med borran. Kanske 100 meter före borran, den värmer berget på sommarn, och avlastar den på vintern.

Rätt installatör skulle bekosta en dylik åtgärd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad roman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #4 skrivet: 17 november 2005, 18:04:15 »
Nu har jag hittat den (jul städning)
Värmekälla: bergvärme 35/0grader (vid dut 55gr/-5gr)
elenergi exkl hushÃ¥ll kwh/ Ã¥r       o
nettoenergibehov     ---"----     24500
varmvattenförbrukning kwh     4200
 
inomhustemp  20 gr
Ã¥rsmedeltemp 7,3 gr
Dut  ( Dim.  -18 gr
 
Beräkningsresultat
 
från pump kwh/år 24030
till vp     kwh/Ã¥r 6330
tillsatsenergi från -8,5 gr
energitekningsgrad  % 98,1
Ã¥rsvärmefaktor (totalt 3,60 )  3,80
besparing (brutto ) kwh/ år 28200
tillsatsenergi (100%) kwh/Ã¥r  470
tillsatseffekt kw  2,7
maximalt effektbehov kw  9,1
 
 
SÃ¥ stÃ¥r det pÃ¥ pappret nÃ¥gon som kan räkna pÃ¥ det i hus ägarens synvinkel 
Back to top 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 00:36:21 »
Borrhålsdjup vad står där och vet du vad du fick??

-3 redan nu är helt fel, jag känner några killar i Mopedos dom fixar påtryckning om det behövs.

Värmekälla: bergvärme 35/0grader (vid dut 55gr/-5gr)

Den sista siffran avser beräknad brinetemp vid en viss framledningstemp (första siffran)

Men har du -3 nu då är din borra långt sämre än beräkningen...

Men vad göra, det är väl bara att köra i vinter, men purra dom med en skriftlig rapport.
Där ska du notera temperaturer på kalla o varma sidan både vid kallt och varmt väder..
Ta med även timräknarna..

Hota med att Sverker är jätteintresserad  studs studs
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #6 skrivet: 18 november 2005, 03:19:41 »
roman tvångskör köldbärarpumpen ..

Så den alltid går....

Många gör det för att mot verka frysning i borra !

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #7 skrivet: 18 november 2005, 07:59:28 »
Som det har nämnts tidigare så behövs mer aktivt borrhål eller någon annan lösning.

Frågetecken i det här fallet är vattnet som tas ut till djuren kan det vara så att du sänker vattennivån för mycket?

Öppningar är som djurhållare finns kanske en enkel möjlighet att kompletera med "ytjord" slang i backen eller en roligare variant. Det är inte så att du har ett "stall/ladugård" där du ventilerar bort massa varm luft fungerar alldeles utmärkt med en frånluftsmodul som värmer brinen och även borrhålet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad roman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #8 skrivet: 18 november 2005, 08:24:08 »
Nä det är bara två hästar, men jag har bara 7m 32 slang i utan b-ventil, och enligt borraren så sa han att den inte går att töma.
I min ofert så står där 127 m men de fick sluta vid 125 m pga vatten flödet, kom på en sak det blev en himmla massa köldbärar slang över. F...N att jag inte mäte djupet, men allt gick så fort de han knapt backa väck maskinen för en det var dax att köra ner den i brunnen

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #9 skrivet: 18 november 2005, 08:54:46 »
Ok *grina* Då är det bara att kolla av i vinter och kompletera med något, Fungerar det med ytjord så är det en variant, som Bertil skrev tidigare. Försök få en deal med installatören/borraren du kanske kan gräva han står för materialet, om du misstänker att det är något skumt med slangen loda den i samband med arbetet. Det är lätt att loda inne i slangen i samband med arbetet att kompletera med ytjord (slangen måste ändå kapas).
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #10 skrivet: 18 november 2005, 10:29:58 »
De verkar ha räknat med att du skall ha -5 grader in som kallast, en riktigt usel dimensionering (Ursäkta uttrycket), den skulle du aldrig ha godkänt.

Nu har du redan gjort det, så den mjölken är redan spilld, se till att logga din borra i vinter. går den under -5 grader försök få upprättelse!

Du skulle ha 127 meter, det blev 125 meter... Jag undrar om de ens skulle ha nämnt det om det inte blev ännu mindre......

Lycka till och hoppas att de tar sitt ansvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #11 skrivet: 18 november 2005, 11:26:17 »
Jag reagerar på den offererade årsvärmefaktorn som är mycket hög. Jag antar att 3,6 är med tillsatsvärmen inräknad och 3,8 utan tillsatsvärme. Med tanke den köldbärartemperatur som anges i kalkylen måste det vara en superpump.

Gissningsvis är pumpen på 7 kW. Borrhålet hade varit bra till en pump på 5 kW. I och för sig är pumpen rätt kraftig i förhållande till värmebehovet vilket gör att borrhålet inte så ofta belastas kontinuerligt men ändå ...

Undrar om behovet av tillsatsvärme kommer att stämma med kalkylen, förutom att kall köldbärare minskar pumpens verkningsgrad så minskar också effekten vilket gör att behovet av tillsatsvärme ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad roman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #12 skrivet: 18 november 2005, 12:48:50 »
Jag har en pump på 8kw. Jag har anat uglor i mossen, det var nere på 7-in brine föra vintern och skule ju va max 5-, om jag hade rätt fröken så kommer jag i håg att 7 är 2
snäpp högre än 5  knUp.

Hur gör ni grader (o)

I`l be back

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 12:50:50 »
Så här: "grader".... huvuddunk

minusgrader eller - 7
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har kört berg vp snart ett år.......
« Svar #14 skrivet: 18 november 2005, 12:52:39 »

Hur gör ni grader (o)


På Windows: håll ner Alt-tangenten och slå 167 på numeriska tangentbordet (med NumLock). º Voila!
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!