Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturkalibrering utetemp.  (läst 2103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Temperaturkalibrering utetemp.
« skrivet: 05 mars 2011, 20:10:26 »
När jag kollade tempgivaren på pannans central för utetempen (den som sitter monterad på husväggen) visade den ca1,5-2grader fel. hittade en meny där det gick att kalibrera/justera temp så jag minskade den motsvarande.
när jag hade -10 ute avläst både via kvicksilver och digital, visade pannan bara -8.

men nu när det blivit varmare stämmer det inte heller bra.
idag +7 ute pannan visar nu +5, således kalibrera tillbaka.

nån som upplevt samma på en greenline he9

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Temperaturkalibrering utetemp.
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2011, 21:12:41 »
När jag kollade tempgivaren på pannans central för utetempen (den som sitter monterad på husväggen) visade den ca1,5-2grader fel. hittade en meny där det gick att kalibrera/justera temp så jag minskade den motsvarande.
när jag hade -10 ute avläst både via kvicksilver och digital, visade pannan bara -8.

men nu när det blivit varmare stämmer det inte heller bra.
idag +7 ute pannan visar nu +5, således kalibrera tillbaka.

nån som upplevt samma på en greenline he9
Inte på Greenline men på Nibes utegivare. Kalibrering möjlig men givaren och dosan den sitter i är trög. Jag ändrade och satte 2cm frigolit under för att isolera dosan mot väggens temp. Blev bättre men plastdosan fördröjer fortfarande tempändringar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Deeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturkalibrering utetemp.
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2011, 21:29:37 »
Har precis satt in en HE9 också och har samma problem på min, dock har ajg inte testat att ändra som du gjort men min visar 2 grader fel också. Det har varit 9 grader länge ute nu och den visar hela tiden 11 grader så trög kan den inte vara så det ska ta ett dygn att hinna i kapp. Ska snacka med installatörerna om de kan kalibrera via servicemenyn eller nått.

Utloggad Deeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturkalibrering utetemp.
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2011, 20:45:57 »
Problem löst  ^-^

Gick in i installatörsmenyn > Temperatur > Korrogera T2. Sänkte K värdet till -2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!