Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2012, 09:40:33 »

Inte på 1245 i alla fall men kan säkert skilja mellan modellerna men verkar konstigt om dom ändrat den funktionen.
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 14 december 2012, 20:14:30 »

Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron.
Kompressorn slås av när det inställda värdet nås och gradminuterna ställs på 0. Elspetsen slås av när den inställda tempen nås men vet inte vad gradmin hamnar på men gissar på max värde innan elpatron kopplas in.
Nä, det måste vara tvärtom, Smurfen. I instruktionsboken under Diff VP-TS står att detta är "Avvikelsen nedåt "VB diff VP" för vilket värde tvångsstyrning av tillsatsvärme (TS) sker." Dvs om det blir större skillnad på VB än inställt på denna meny, slår elen till. Oavsett hur många minus GM VP har. Eller hur?
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 13 december 2012, 22:09:15 »

På äldre Nibe tror jag att eltillskottet ligger i ändå tills gradminuterna är på 0, att fördröja tillslag av tillskott är därför viktigt om man jagar kWh.
Det är därför bra att ha så högt värde som möjligt på TS-min, då klarar du säkert vissa kalla nätter helt utan tillskott utan att det blir speciellt mycket kallare inne, och kompressorn klarar under dagen av att arbeta ikapp underskottet utan hjälp av elpatron......

Ja, det verkar absolut som att du har rätt om ovanstående, Rickard. VP synes iofs reglera eleffektstegen under "resans gång", men inte så att den slår av spetsen helt innan den har betat av allt GM-underskott. Stod ett tag i källaren och kollade detta. Jag vred ner kurvan med ratten så att börvärdet överskreds rejält och det klickade till efter ett tag när VP arbetade sig igenom GM-underskottet, men elen stoppade inte när GM passerade 70+300=370, som är inställt för elinkoppling av steg ett. Steg ett ligger således kvar till 0, förmodligen?
Ska testa att ställa ner Diff VP-TS till 3 grader som är default och se om något ändras, dvs om det blir noterbart att elen inte ligger i så länge som den gjort hittills. Detta med 5 grader ställde installatören in för 11 år sedan och det har jag aldrig varit inne och grejat med, har ju inte heller fattat vad menyn betyder.
Om man skulle ställa ner detta värde ännu mer skulle elen då ligga och klicka på/av mera, dvs skulle systemet bli känsligare? Vad kan nackdelarna bli? Kallare inne? Större slitage av kontaktorerna? Annat...?     
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2012, 18:41:35 »

Kompressorn slås av när det inställda värdet nås och gradminuterna ställs på 0. Elspetsen slås av när den inställda tempen nås men vet inte vad gradmin hamnar på men gissar på max värde innan elpatron kopplas in.
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 12 december 2012, 18:32:10 »

 Sc:,h Förklara en gång till, Smurfen.
Du skriver att "Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron." Jag hade trott att det var hur långt under börvärdet som tillåts utan elpatron, dvs att "Diff VP-TS" finns för att om VP-kompressorn går och inte orkar hålla nominellt värde (börvärdet) så tvångsstyrs elspetsen att gå in vid inställt diff-värde (min VP står på 5 grader), oavsett hur stort gradminuterunderskottet är. Men då skulle man ju bara ha användning för detta om gradminuterinställningen för elspetsen i övrigt var felinställd. Hmmmm.... Det måste väl vara som du säger, dvs att spetsen slås av vid inställt värde, oavsett vad antalet gradminuter säger.  Ja, det verkar egentligen vara mera rimligt, förstås.

Vad betyder då det som kallas "VB diff VP"? Att tvångsigångsättning av kompressorn sker, oavsett ansamlat gradminuterunderskott, om börvärdet överskrids... Eller tvärtom, att kompressorn slår av om inställt värde över börvärdet överskrids, oavsett vad gradminutrarna säger...?

Här har man haft en VP i 11 år och inte förstått detta?  När har man nytta av dessa menyer egentligen? Huga....   
Skrivet av: Strip
« skrivet: 11 december 2012, 18:35:03 »

Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron.
Hur då?
På 1245 är det Meny 5.1.3 - max diff. framl.temp.
På 1110 gissar jag att "Diff VP-TS" är motsvarande funktion
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2012, 18:26:11 »

Hur då?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 december 2012, 18:22:34 »

Man kan även ställa hur högt över börvärde som tillåts med hjälp av elpatron.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2012, 18:19:31 »

På min Nibe (ca 14år) så var det kompressorn som stoppade vid GM-avbetningen och elpatronen själv som fick jobba ned underskottet. Nu är det åtgätdat, men jag körde i tretton vintrar utan att ens veta om det. Undrar vad det kostat mig? Sc:,h
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 11 december 2012, 14:47:58 »

Nej, Rickard, elspetsen tickar faktiskt ner stegvis i samma 2kw och GM takt som den tickar upp. Ja, på höst/vår (inte sommar som jag inledningsvis skrev, då spelar det ju ingen roll - endast vv tillverkas) försöker jag ligga någonstans lagom i starter/gångtid, ungefär som du säger.

Det här med att ha ett högt startvärde för elspets innebär, som både Fattiglapp och Rickard påpekar, att Vf kommer att hinna gå upp högt i temp, kanske onödigt högt (med taskig COP som följd), innan GM-underskottet har ätits upp.

Hmmm ja, jag blir inte riktigt klok på detta. Klok skulle man bli om man kunde räkna på det (vilket jag inte är kapabel till) eller kunde göra ett fullskaligt experiment hemma.
F.n. kör jag i alla fall idag med -70 som start VP och ytterligare -300 som start TS. Det känns i alla fall bra, nu när det ligger några grader under nollan i Mellansverige. 

Man kanske skulle pröva att öka TS till -350? Bara för att se vad som händer. Och kanske ännu mer sen, om det inte hinner bli kallt innan TS kickar in.  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2012, 07:14:58 »

På äldre Nibe tror jag att eltillskottet ligger i ändå tills gradminuterna är på 0, att fördröja tillslag av tillskott är därför viktigt om man jagar kWh.
Det är därför bra att ha så högt värde som möjligt på TS-min, då klarar du säkert vissa kalla nätter helt utan tillskott utan att det blir speciellt mycket kallare inne, och kompressorn klarar under dagen av att arbeta ikapp underskottet utan hjälp av elpatron.

På sommaren behöver du inte ha sååå högt värde på gradminuterna, försök justera gradminutvärdet så att du aldrig har fler än 30 starter/dygn, gärna runt 20 starter i normalfallet.
Det är en bra kompromiss mellan lagom många starter, bra temperaturkomfort, och rimligt långa gångtider.
Om du har onödigt få starter och långa gångtider så får du en hög sluttemperatur vilket påverkar COP negativt.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 11 december 2012, 06:07:58 »

Det där med pulstermostater tror jag personligen är svammel. Möjligen räknar man med att man kan ha lägre inställd temperatur på en radiator som håller jämnare temperatur, med samma upplevda rumstemperatur. dontknow

Jag tror dock energivinsten är större ju senare man startar TS.

Ponera att start för kompressor är -100 och TS -500 (bara ett steg i mitt exempel).
VBf ligger ju under önskad temperatur (börvärde) när kompressorn startar, det är därför vi har negativa gradminuter. När kompressorn startat kommer GM fortsätta ticka nedåt ett tag, tills temperaturen på VBf passerat börvärdet. Först då kommer GM ticka uppåt, mot noll. Ligger då energibehovet nära vad kompressorn kan prestera, kommer VBf öka väldigt sakta och GM ticka iväg väldigt långt nedåt innan det vänder.

Skulle kompressorn inte klara jobbet innan GM nått -500, startar TS. Även här kommer GM fortsätta nedåt ett tag, innan VBf nått börvärdet. När GM tickar uppåt, stannar TS vid -500 och kompressorn får klara sig själv. Skulle effektbehovet fortfarande vara större än kompressorns kapacitet, kommer VBf direkt börja sjunka och vid börvärdet börjar GM ticka nedåt igen.
Det betyder ju att när det faktiskt finns ett behov för TS, kommer GM pendla mellan startpunkten för TS och nedåt, istället för mellan 0 (startpunkten för kompressor) och nedåt. All kompressortid är 2/3 vinst jämfört med TS. Alltså bör det rimligen bli mer vinst ju längre kompressorn får jobba före och efter TS. Naturligtvis på bekostnad av komfort.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 10 december 2012, 22:02:13 »

Jag vet inte heller, därför avslutade jag med frågetecken :)

Men OM det skulle vara samma så borde ändå längre gångtider vara marginellt positivt då pumpen får en till början lite lägre temp att höja än om tempen inte hinner/tillåts sjunka lika mycket.
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 10 december 2012, 21:56:22 »

Kanske, jag vet inte. Därför skrev jag rubriken "Ingen skillnad, eller...?" Men det BÖR väl rimligen vara så som du säger Poor man. Eller..  dontknow
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 10 december 2012, 21:31:09 »

Blir det inte bara som att istället för en timme med eltillskott får du två halvtimmar istället?
Om du är med på hur jag menar...
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 10 december 2012, 21:08:39 »

1110:an är sådan som din Strip. Det går att ställa likadant.  På min är default för TS 300 gradminuter över VP:s startvärde, men det går som sagt att ställa. Sen går det -100 gradminut per elsteg, dvs vid -560 är alla 6 kw inkopplade, med den standardinställning NIBE har.   
Vad jag undrar över är inte vad som händer om elen kickar in "i onödan", utan då den verkligen behövs.
BLIR det DÅ någon skillnad?
Jag har nämligen läst någonstans att "elektroniska pulstermostater" inte bara ger jämnare värme på elelement, utan även är energisnålare. Det är detta tankesätt jag försöker överföra/kolla med er. Det kanske är fel... 
Alltså, in lite tidigare med elen, låt den snabbt fixa så att gradminuterna kommer ikapp och sen så går elen lika snabbt ur igen. Istället för att hänga kvar för länge.
Energivinst eller nollsummespel?   
Skrivet av: Strip
« skrivet: 10 december 2012, 12:09:03 »

Vet inte hur just 1110 beter sig, men kickar eltilskottet in längre ner, så släpper det rimligen taget längre ner också.

På min 1245 kan jag exempelvis ställa in att kompressorn startar vid -100 och elpatron vid -500. När elpatron hjälpt upp gradminutrarna över de -500 så stannar elpatron och kompressorn får klara sig själv, resten av vägen upp till noll. Då kan jag ju konstatera att ju längre ner jag ställer TS start, desto mindre risk att den kickar in i onödan. Det kan ju mycket väl vara så att kompressorn hade klarat jobbet om den fått tid på sig ner till -600, exempelvis.
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 10 december 2012, 12:01:22 »

Betyder det att jag har rätt i tänket? Eller att jag har fel? help
 
Skrivet av: Strip
« skrivet: 10 december 2012, 07:13:38 »

Om kompressorn har tid att stå still ska det knappast behövas någon spetsvärme från elpatron. Varje sekund elpatron istf kompressor är ju 2/3 förlust. Eller tänker jag fel?  Sc:,h
Skrivet av: AndersB
« skrivet: 09 december 2012, 21:55:28 »

Hej alla! Det var ett tag sedan jag var här. Det beror på att jag har värmepump och att allt har fungerat så bra att jag har haft tid att tänka på livet i övrigt... tummenupp
Har en NIBE Fighter 1110, installerad 2001. Går som ett spjut! Frikylan också!
En liten fundering, har jag dock nu. Om jag höjer antalet gradminuter för start tar det inte bara längre tid innan pumpen startar, det tar också längre tid (totalt sett) innan elen kickar i dess olika tre steg. Det innebär att det tar längre tid innan allt har återhämtat sig, dvs gradminuterna är återställda.
Om man nu har inställt, vilket jag brukar ha på sommaren/hösten, så att det krävs ca -200 gradminuter innan pumpen startar (för att minimera antalet starter), så får man lägga på sedvanligt "elunderskott" tills alla elstegen har gått in (om det nu är så kallt att det behövs).  Sedan är det alltså samma "långa sträcka" gradminuterunderskottet ska arbeta sig ner. Elen får då ligga i läääänge. 
Om jag nu jämför med default, som är att pumpen startar vid -60 gradminuter, blir det någon skillnad i ekonomi mellan dessa ytterligheter? Jag förstår att det dels kan bli för kallt innan pumpen går igång och dels att det kommer att bli väldigt varmt innan allt är "nollställt", dvs stora och kanske icke behagliga temperatursvängningar.
Men det känns som att om jag har inställningen lågt på gradminuterunderskott för start på vintern när det är kallt & behövs eltillskott så kommer också elen att gå in under kortare tidsperioder, dvs det blir billigare  totalt sett. Eller är detta ett nollsummespel?
Är det någon som hänger med på vad jag menar? Eller tror att jag menar  ::)...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!